Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä

Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kuvailla, millaisia kuluttajayhteisöjä fantasiaurheilupeleihin osallistujat ovat muodostaneet pelien ympärille ja miten nämä yhteisöt toimivat. Lisäksi selvitettiin, miten fantasiaurheilupelit näkyvät niitä pelaavien suomalaisten päivittäisessä elämässä ja minkä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Lasse
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylä University School of Business and Economics, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Liikunta- ja terveystieteet, Taloustieteet, Sport and Health Sciences, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64896
_version_ 1828193083562393600
author Saari, Lasse
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylä University School of Business and Economics Liikuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Liikunta- ja terveystieteet Taloustieteet Sport and Health Sciences Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saari, Lasse Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylä University School of Business and Economics Liikuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Liikunta- ja terveystieteet Taloustieteet Sport and Health Sciences Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saari, Lasse Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylä University School of Business and Economics Liikuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Liikunta- ja terveystieteet Taloustieteet Sport and Health Sciences Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saari, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kuvailla, millaisia kuluttajayhteisöjä fantasiaurheilupeleihin osallistujat ovat muodostaneet pelien ympärille ja miten nämä yhteisöt toimivat. Lisäksi selvitettiin, miten fantasiaurheilupelit näkyvät niitä pelaavien suomalaisten päivittäisessä elämässä ja minkälaista kuluttajakäyttäytymistä peleihin liittyy. Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällistä ja laadullista tutkimusotetta, joista jälkimmäinen toimi pääasiallisena menetelmänä. Aineistonkeruutapoina olivat määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä sisältänyt kysely sekä laadulliset teemahaastattelut. Kyselyaineisto kerättiin Webropol -kyselylomakkeella, johon vastasi 386 fantasiaurheilupelejä pelannutta henkilöä. Kyselyn vastaajista pyydettiin kahdenkeskisiin teemahaastatteluihin kuusi henkilöä, joista jokainen vastasi pyyntöön myöntävästi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että fantasiaurheilupelien kuluttajayhteisöt ovat yleensä hyvin miehisiä ryhmiä, joissa seurataan urheilua, keskustellaan peleistä pikaviestimien välityksellä ja kilpaillaan yhdessä sovituista, usein rahallisista palkinnoista tai rangaistuksista. Tutkimuksessa havaittiin, että pelaajaryhmiä muodostetaan usein jo olemassa olevien sosiaalisten ryhmien ympärille, mutta niihin liitetään myöhemmässä vaiheessa myös uusia, alkuperäisen ryhmän ulkopuolisia henkilöitä. Pelaajaryhmässä toimiminen tarjoaa tutkimustulosten perusteella sisältöä kanssakäymiseen samanhenkisten ihmisten kanssa, syyn olla yhteydessä ja joskus myös tutustumisväylän uusiin ihmisiin. Lisäksi havaittiin, että fantasiaurheilun pelaamisella koetaan olevan sosiaalisesti yhdis-tävää arvoa, mikäli peleistä keskustellaan aktiivisesti ryhmän jäsenten välillä. Fantasiaurheilupelien pelaajaryhmät ovat moderni esimerkki urheilun seuraamiseen kiinnittyneistä kuluttajayhteisöistä, joiden yhteisöllistä toimintaa ovat edesauttaneet erityisesti ryhmäviestipalveluiden kuten WhatsAppin käytön yleistyminen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää urheiluun liittyvän yhteisöllisen kuluttajakäyttäytymisen ymmärryksen lisäämiseksi sekä fantasiaurheilupelien ja muiden lisäarvoa urheilun seuraamiseen tuottavien palveluiden kehittämistyössä.
first_indexed 2019-09-20T09:12:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehmas, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saari, Lasse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-27T12:15:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-27T12:15:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64896", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja kuvailla, millaisia kuluttajayhteis\u00f6j\u00e4 fantasiaurheilupeleihin osallistujat ovat muodostaneet pelien ymp\u00e4rille ja miten n\u00e4m\u00e4 yhteis\u00f6t toimivat. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten fantasiaurheilupelit n\u00e4kyv\u00e4t niit\u00e4 pelaavien suomalaisten p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja mink\u00e4laista kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 peleihin liittyy.\n\nTutkimus toteutettiin yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ja laadullista tutkimusotetta, joista j\u00e4lkimm\u00e4inen toimi p\u00e4\u00e4asiallisena menetelm\u00e4n\u00e4. Aineistonkeruutapoina olivat m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja laadullisia kysymyksi\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4nyt kysely sek\u00e4 laadulliset teemahaastattelut. Kyselyaineisto ker\u00e4ttiin Webropol -kyselylomakkeella, johon vastasi 386 fantasiaurheilupelej\u00e4 pelannutta henkil\u00f6\u00e4. Kyselyn vastaajista pyydettiin kahdenkeskisiin teemahaastatteluihin kuusi henkil\u00f6\u00e4, joista jokainen vastasi pyynt\u00f6\u00f6n my\u00f6nt\u00e4v\u00e4sti.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 fantasiaurheilupelien kuluttajayhteis\u00f6t ovat yleens\u00e4 hyvin miehisi\u00e4 ryhmi\u00e4, joissa seurataan urheilua, keskustellaan peleist\u00e4 pikaviestimien v\u00e4lityksell\u00e4 ja kilpaillaan yhdess\u00e4 sovituista, usein rahallisista palkinnoista tai rangaistuksista. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 pelaajaryhmi\u00e4 muodostetaan usein jo olemassa olevien sosiaalisten ryhmien ymp\u00e4rille, mutta niihin liitet\u00e4\u00e4n my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 vaiheessa my\u00f6s uusia, alkuper\u00e4isen ryhm\u00e4n ulkopuolisia henkil\u00f6it\u00e4. Pelaajaryhm\u00e4ss\u00e4 toimiminen tarjoaa tutkimustulosten perusteella sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 kanssak\u00e4ymiseen samanhenkisten ihmisten kanssa, syyn olla yhteydess\u00e4 ja joskus my\u00f6s tutustumisv\u00e4yl\u00e4n uusiin ihmisiin. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 fantasiaurheilun pelaamisella koetaan olevan sosiaalisesti yhdis-t\u00e4v\u00e4\u00e4 arvoa, mik\u00e4li peleist\u00e4 keskustellaan aktiivisesti ryhm\u00e4n j\u00e4senten v\u00e4lill\u00e4.\n\nFantasiaurheilupelien pelaajaryhm\u00e4t ovat moderni esimerkki urheilun seuraamiseen kiinnittyneist\u00e4 kuluttajayhteis\u00f6ist\u00e4, joiden yhteis\u00f6llist\u00e4 toimintaa ovat edesauttaneet erityisesti ryhm\u00e4viestipalveluiden kuten WhatsAppin k\u00e4yt\u00f6n yleistyminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 urheiluun liittyv\u00e4n yhteis\u00f6llisen kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen ymm\u00e4rryksen lis\u00e4\u00e4miseksi sek\u00e4 fantasiaurheilupelien ja muiden lis\u00e4arvoa urheilun seuraamiseen tuottavien palveluiden kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-27T12:15:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-27T12:15:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fantasiaurheilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinen kulutustutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuluttajayhteis\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhdist\u00e4v\u00e4 arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajayhteis\u00f6t fantasiaurheilupeleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906273499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64896
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:59Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/07d63b41-070e-4c17-b4be-45b36cbaf54d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906273499.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saari, Lasse Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä fantasiaurheilu kulttuurinen kulutustutkimus kuluttajayhteisöt yhdistävä arvo Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport Markkinointi Marketing 5032 20423 kuluttajakäyttäytyminen digitaaliset pelit pelitutkimus
title Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
title_full Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
title_fullStr Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
title_full_unstemmed Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
title_short Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
title_sort kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
title_txtP Kuluttajayhteisöt fantasiaurheilupeleissä
topic fantasiaurheilu kulttuurinen kulutustutkimus kuluttajayhteisöt yhdistävä arvo Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport Markkinointi Marketing 5032 20423 kuluttajakäyttäytyminen digitaaliset pelit pelitutkimus
topic_facet 20423 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Marketing Markkinointi Social Sciences of Sport digitaaliset pelit fantasiaurheilu kulttuurinen kulutustutkimus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajayhteisöt pelitutkimus yhdistävä arvo
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64896 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906273499
work_keys_str_mv AT saarilasse kuluttajayhteisötfantasiaurheilupeleissä