Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat käsittävät oppilaslähtöisyyden käsitteen sekä sitä, miten he kokevat sen to...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rauhala , Veera, Uusitalo, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64887
_version_ 1826225709949911040
author Rauhala , Veera Uusitalo, Annika
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rauhala , Veera Uusitalo, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rauhala , Veera Uusitalo, Annika Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rauhala , Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat käsittävät oppilaslähtöisyyden käsitteen sekä sitä, miten he kokevat sen toteuttamisen työssään. Tutkimuksen toinen tehtävä oli selvittää sitä, kuinka oppilaat kokevat oppilaslähtöisyyden toteutuvan koulussa. Tutkimus on otteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin kahdessa osassa. Syksyllä 2016 tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja syksyllä 2018 42 5.–6.-luokkalaista oppilasta. Aineistonkeruun menetelmänä toimi luokanopettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu ja oppilaille avoin kyselylomake. Luokanopettajat korostivat yksilöllisyyttä ja oppilaan aktiivista toimijuutta selittäessään oppilaslähtöisyyden käsitettä, ja oppilaslähtöisyyttä toteutettiin yksilöimällä opetusta sekä osallistamalla oppilaita opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi he kokivat oppilaslähtöisen opetuksen vaikuttavan merkittävästi opettajan rooliin. Oppilaiden kokemukset oppilaslähtöisyyden toteutumisesta olivat myönteiset. Käytännön esimerkkeinä nousivat opettajan hyväksyntä ja arvostaminen, sekä mahdollisuus edetä omaan tahtiin, työskentely ryhmätöissä, äänestäminen, erilaiset vastuutehtävät sekä valinnaisuus oppimisympäristössä. Tulosten perusteella opettajat kokivat oppilaslähtöisyyden toteuttamisen koulussa haasteelliseksi, mutta oppilaiden kokemuksissa oppilaslähtöisyys pääosin toteutuu. Tutkimus antaa tietoa oppilaslähtöisyyden toteutuksesta käytännössä sekä herättää pohdintaa opettajien nostamista haasteista sen toteutumiselle.
first_indexed 2019-09-20T09:12:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rauhala , Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uusitalo, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-27T11:38:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-27T11:38:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64887", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ja 5.\u20136.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimm\u00e4inen teht\u00e4v\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, miten luokanopettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden k\u00e4sitteen sek\u00e4 sit\u00e4, miten he kokevat sen toteuttamisen ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Tutkimuksen toinen teht\u00e4v\u00e4 oli selvitt\u00e4\u00e4 sit\u00e4, kuinka oppilaat kokevat oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden toteutuvan koulussa. \nTutkimus on otteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin kahdessa osassa. Syksyll\u00e4 2016 tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja syksyll\u00e4 2018 42 5.\u20136.-luokkalaista oppilasta. Aineistonkeruun menetelm\u00e4n\u00e4 toimi luokanopettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu ja oppilaille avoin kyselylomake.\nLuokanopettajat korostivat yksil\u00f6llisyytt\u00e4 ja oppilaan aktiivista toimijuutta selitt\u00e4ess\u00e4\u00e4n oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden k\u00e4sitett\u00e4, ja oppilasl\u00e4ht\u00f6isyytt\u00e4 toteutettiin yksil\u00f6im\u00e4ll\u00e4 opetusta sek\u00e4 osallistamalla oppilaita opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Lis\u00e4ksi he kokivat oppilasl\u00e4ht\u00f6isen opetuksen vaikuttavan merkitt\u00e4v\u00e4sti opettajan rooliin. Oppilaiden kokemukset oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden toteutumisesta olivat my\u00f6nteiset. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n esimerkkein\u00e4 nousivat opettajan hyv\u00e4ksynt\u00e4 ja arvostaminen, sek\u00e4 mahdollisuus edet\u00e4 omaan tahtiin, ty\u00f6skentely ryhm\u00e4t\u00f6iss\u00e4, \u00e4\u00e4nest\u00e4minen, erilaiset vastuuteht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 valinnaisuus oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTulosten perusteella opettajat kokivat oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden toteuttamisen koulussa haasteelliseksi, mutta oppilaiden kokemuksissa oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys p\u00e4\u00e4osin toteutuu. Tutkimus antaa tietoa oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden toteutuksesta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 pohdintaa opettajien nostamista haasteista sen toteutumiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-27T11:38:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-27T11:38:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasl\u00e4ht\u00f6inen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilasl\u00e4ht\u00f6isyyden toteutumisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906273490", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64887
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34ee5697-0595-43cd-ace3-6b5fa0f8db33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906273490.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rauhala , Veera Uusitalo, Annika Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta oppilaslähtöisyys oppilaslähtöinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 pedagogiikka toimijuus oppilaat opettajat opettaja-oppilassuhde luokkatyöskentely luokanopettajat
title Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
title_full Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
title_fullStr Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
title_short Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
title_sort luokanopettajien ja 5 6 luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
title_txtP Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
topic oppilaslähtöisyys oppilaslähtöinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 pedagogiikka toimijuus oppilaat opettajat opettaja-oppilassuhde luokkatyöskentely luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat luokkatyöskentely opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat oppilaslähtöinen pedagogiikka oppilaslähtöisyys pedagogiikka toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64887 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906273490
work_keys_str_mv AT rauhalaveera luokanopettajienja56luokkalaistenoppilaidenkokemuksiaoppilaslähtöisyydentoteutumise