Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat käsittävät oppilaslähtöisyyden käsitteen sekä sitä, miten he kokevat sen to...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rauhala , Veera, Uusitalo, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64887
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat käsittävät oppilaslähtöisyyden käsitteen sekä sitä, miten he kokevat sen toteuttamisen työssään. Tutkimuksen toinen tehtävä oli selvittää sitä, kuinka oppilaat kokevat oppilaslähtöisyyden toteutuvan koulussa. Tutkimus on otteeltaan kvalitatiivinen ja se toteutettiin kahdessa osassa. Syksyllä 2016 tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa ja syksyllä 2018 42 5.–6.-luokkalaista oppilasta. Aineistonkeruun menetelmänä toimi luokanopettajille puolistrukturoitu teemahaastattelu ja oppilaille avoin kyselylomake. Luokanopettajat korostivat yksilöllisyyttä ja oppilaan aktiivista toimijuutta selittäessään oppilaslähtöisyyden käsitettä, ja oppilaslähtöisyyttä toteutettiin yksilöimällä opetusta sekä osallistamalla oppilaita opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi he kokivat oppilaslähtöisen opetuksen vaikuttavan merkittävästi opettajan rooliin. Oppilaiden kokemukset oppilaslähtöisyyden toteutumisesta olivat myönteiset. Käytännön esimerkkeinä nousivat opettajan hyväksyntä ja arvostaminen, sekä mahdollisuus edetä omaan tahtiin, työskentely ryhmätöissä, äänestäminen, erilaiset vastuutehtävät sekä valinnaisuus oppimisympäristössä. Tulosten perusteella opettajat kokivat oppilaslähtöisyyden toteuttamisen koulussa haasteelliseksi, mutta oppilaiden kokemuksissa oppilaslähtöisyys pääosin toteutuu. Tutkimus antaa tietoa oppilaslähtöisyyden toteutuksesta käytännössä sekä herättää pohdintaa opettajien nostamista haasteista sen toteutumiselle.