Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä

Tämän sosiaalityön pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten koulun erityistyöntekijät, koulukuraattori, -terveydenhoitaja ja –psykologi kokevat yhteistyönsä muuttuneen uuden oppilashuoltolain 2014 myötä. Tutkimus tarkastelee miten erityistyöntekijöiden yhteistyö on muotoutunut uuden lain...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Dyster, Sirpa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64876
_version_ 1828193083523596288
author Dyster, Sirpa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Dyster, Sirpa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Dyster, Sirpa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Dyster, Sirpa
datasource_str_mv jyx
description Tämän sosiaalityön pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten koulun erityistyöntekijät, koulukuraattori, -terveydenhoitaja ja –psykologi kokevat yhteistyönsä muuttuneen uuden oppilashuoltolain 2014 myötä. Tutkimus tarkastelee miten erityistyöntekijöiden yhteistyö on muotoutunut uuden lain voimaantulemisen jälkeen. Laki velvoittaa painottamaan yhteisöllistä oppilashuoltoa yksilöllisen oppilashuollon sijaan ja se on kaikkien koulussa työskentelevien aikuisten vastuulla. Oppilashuoltoa on toteutettu Suomessa kouluissa jo pitkään ja sen ohjaama lainsäädäntö muuttunut ja tarkentunut. Uusi lainsäädäntö edellyttää moniammatillista otetta oppilashuoltotyössä, mikä on lisännyt kuraattoreiden, terveydenhoitajien ja psykologien yhteistyötä. Tutkimuksen aineisto on kerätty lähettämällä sähköpostikyse Vaasan, Mustasaaren ja Laihian kuraattoreille, terveydenhoitajille ja psykologeille. Kaikki heistä tekevät oppilashuoltotyötä koulussa päivittäin ja siten uusi voimaantullut laki kosketti heitä kaikkia. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Derek Layderin teoriaa sosiaalisen maailman eritasoista, johon kuuluu mikro-, meso- ja makrotaso. Koulun oppilashuoltotyö on yksilöllistä, mikrotasolla tapahtuvaa työtä, mesotasolla tapahtuvaa moniammatillista ja yhteisöllistä työtä, mutta sitä ohjataan makrotasolta yhteiskunnallisella lainsäädännöllä. Kaikki nämä tasot ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Tutkimuksessa ilmeni, että uutta lakia ja sen painotusta yhteisöllisyyteen, pidetään hyvänä. Työntekijät kokevat ennaltaehkäisevän työn mielekkäänä. Toisaalta he kokevat, että yksilöllisen työn määrä ei ole vähentynyt eikä tiedonkulku toimi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Pelkona on, että oppilaita ”putoaa haavista”, kun tietoa ei saa tarpeeksi nopeasti ja riittävästi työntekijältä toiselle.
first_indexed 2019-09-20T09:12:58Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Matthies, Aila-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Dyster, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-27T10:28:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-27T10:28:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64876", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n sosiaality\u00f6n pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten koulun erityisty\u00f6ntekij\u00e4t, koulukuraattori, -terveydenhoitaja ja \u2013psykologi kokevat yhteisty\u00f6ns\u00e4 muuttuneen uuden oppilashuoltolain 2014 my\u00f6t\u00e4. Tutkimus tarkastelee miten erityisty\u00f6ntekij\u00f6iden yhteisty\u00f6 on muotoutunut uuden lain voimaantulemisen j\u00e4lkeen. Laki velvoittaa painottamaan yhteis\u00f6llist\u00e4 oppilashuoltoa yksil\u00f6llisen oppilashuollon sijaan ja se on kaikkien koulussa ty\u00f6skentelevien aikuisten vastuulla. Oppilashuoltoa on toteutettu Suomessa kouluissa jo pitk\u00e4\u00e4n ja sen ohjaama lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6 muuttunut ja tarkentunut. Uusi lains\u00e4\u00e4d\u00e4nt\u00f6 edellytt\u00e4\u00e4 moniammatillista otetta oppilashuoltoty\u00f6ss\u00e4, mik\u00e4 on lis\u00e4nnyt kuraattoreiden, terveydenhoitajien ja psykologien yhteisty\u00f6t\u00e4. \nTutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 s\u00e4hk\u00f6postikyse Vaasan, Mustasaaren ja Laihian kuraattoreille, terveydenhoitajille ja psykologeille. Kaikki heist\u00e4 tekev\u00e4t oppilashuoltoty\u00f6t\u00e4 koulussa p\u00e4ivitt\u00e4in ja siten uusi voimaantullut laki kosketti heit\u00e4 kaikkia. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 on k\u00e4ytetty Derek Layderin teoriaa sosiaalisen maailman eritasoista, johon kuuluu mikro-, meso- ja makrotaso. Koulun oppilashuoltoty\u00f6 on yksil\u00f6llist\u00e4, mikrotasolla tapahtuvaa ty\u00f6t\u00e4, mesotasolla tapahtuvaa moniammatillista ja yhteis\u00f6llist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4, mutta sit\u00e4 ohjataan makrotasolta yhteiskunnallisella lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6ll\u00e4. Kaikki n\u00e4m\u00e4 tasot ovat vuorovaikutuksessa kesken\u00e4\u00e4n. \nTutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 uutta lakia ja sen painotusta yhteis\u00f6llisyyteen, pidet\u00e4\u00e4n hyv\u00e4n\u00e4. Ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat ennaltaehk\u00e4isev\u00e4n ty\u00f6n mielekk\u00e4\u00e4n\u00e4. Toisaalta he kokevat, ett\u00e4 yksil\u00f6llisen ty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 ei ole v\u00e4hentynyt eik\u00e4 tiedonkulku toimi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Pelkona on, ett\u00e4 oppilaita \u201dputoaa haavista\u201d, kun tietoa ei saa tarpeeksi nopeasti ja riitt\u00e4v\u00e4sti ty\u00f6ntekij\u00e4lt\u00e4 toiselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-27T10:28:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-27T10:28:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilashuoltolaki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uutta oppilashuoltok\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4 luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906273479", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "210", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluterveydenhuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilashuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukuraattorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupsykologit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64876
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a148e096-23e8-4cb9-8e87-89bd26bbb9cb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906273479.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Dyster, Sirpa Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä oppilashuoltolaki Sosiaalityö Social Work 210 kouluterveydenhuolto oppilashuolto koulukuraattorit koulupsykologit moniammatillisuus
title Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
title_full Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
title_fullStr Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
title_full_unstemmed Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
title_short Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa
title_sort uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa tutkimus koulukuraattoreiden terveydenhoitajien ja psykologien yhteistyöstä
title_sub tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
title_txtP Uutta oppilashuoltokäytäntöä luomassa : tutkimus koulukuraattoreiden, -terveydenhoitajien ja -psykologien yhteistyöstä
topic oppilashuoltolaki Sosiaalityö Social Work 210 kouluterveydenhuolto oppilashuolto koulukuraattorit koulupsykologit moniammatillisuus
topic_facet 210 Social Work Sosiaalityö koulukuraattorit koulupsykologit kouluterveydenhuolto moniammatillisuus oppilashuolto oppilashuoltolaki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64876 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906273479
work_keys_str_mv AT dystersirpa uuttaoppilashuoltokäytäntöäluomassatutkimuskoulukuraattoreidenterveydenhoitajienjaps