Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteitä itsenäisessä myyntityössä esiintyy, ja mitkä tekijät resursoivat ja rajoittavat itsenäistä myyntityötä tekevien myyjien työssä oppimista. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälainen toimijuus tukee hei...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huovila, Panu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64873
_version_ 1826225730331082752
author Huovila, Panu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huovila, Panu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huovila, Panu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huovila, Panu
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteitä itsenäisessä myyntityössä esiintyy, ja mitkä tekijät resursoivat ja rajoittavat itsenäistä myyntityötä tekevien myyjien työssä oppimista. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälainen toimijuus tukee heidän työssä oppimistaan. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta samassa organisaatiossa työskentelevää itsenäistä myyntityötä tekevää myyjää. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin käyttäen temaattista aineiston analyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan itsenäisessä myyntityössä työn luonteesta huolimatta opitaan pikemminkin yhdessä vuorovaikutuksessa kollegoiden, esimiehen ja asiakkaiden kanssa kuin yksin. Yksilöllisistä oppimisen tavoista itsensä haastamista pidettiin tärkeimpänä oppimisen keinona. Verkkomateriaaleja pidettiin pikemminkin hätävarana kuin päivittäisenä oppimisen työkaluna. Toimijuuden osalta vaikutusmahdollisuudet työssä sekä työkäytänteiden kehittämismahdollisuudet nähtiin hyvinä, eivätkä haastateltavat kokeneet joutuvansa toimimaan henkilökohtaisten arvojensa vastaisesti missään tilanteissa. Muutostilanteisiin kaikki osallistujat kokivat sopeutuvansa hyvin. Työssä oppimista ja toimijuutta resursoivista tekijöistä sisäinen halu oppia ja kehittyä sekä työilmapiiri esiintyivät tärkeimpinä haastateltavien puheissa. Rajoittavina tekijöinä nähtiin taas työtä hidastavat prosessit, tarkkaan asetetut raamit työlle sekä työnteon ohjaaminen itsenäisempään suuntaan. Aktiivinen toiminta ja osallistuminen nähtiin työkäytänteiden kehittämisen ohella työssä oppimista tukevana toimijuutena. Työssä oppimisen ja toimijuuden käytänteiden sekä työssä oppimista tukevan toimijuuden osalta tutkimuksen tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa. Ainoa lisäys edeltäviin tutkimustuloksiin oli, että tässä tutkimuksessa myös asiakkaiden toiminta nähtiin toimijuutta ja työssä oppimista rajoittavana tekijänä, joka voidaan osaltaan selittää tutkimuskontekstilla. Mielenkiintoinen tutkimustulos oli myös se, että kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat sopeutuvansa muutostilanteisiin hyvin, joka voi osaltaan selittyä tutkittavien nuorella iällä.
first_indexed 2019-09-20T09:13:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6kk\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovila, Panu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-27T10:14:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-27T10:14:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64873", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laisia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja toimijuuden k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 itsen\u00e4isess\u00e4 myyntity\u00f6ss\u00e4 esiintyy, ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t resursoivat ja rajoittavat itsen\u00e4ist\u00e4 myyntity\u00f6t\u00e4 tekevien myyjien ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4lainen toimijuus tukee heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimistaan. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta samassa organisaatiossa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 itsen\u00e4ist\u00e4 myyntity\u00f6t\u00e4 tekev\u00e4\u00e4 myyj\u00e4\u00e4. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka j\u00e4lkeen ne analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en temaattista aineiston analyysi\u00e4.\nTutkimuksen tulosten mukaan itsen\u00e4isess\u00e4 myyntity\u00f6ss\u00e4 ty\u00f6n luonteesta huolimatta opitaan pikemminkin yhdess\u00e4 vuorovaikutuksessa kollegoiden, esimiehen ja asiakkaiden kanssa kuin yksin. Yksil\u00f6llisist\u00e4 oppimisen tavoista itsens\u00e4 haastamista pidettiin t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 oppimisen keinona. Verkkomateriaaleja pidettiin pikemminkin h\u00e4t\u00e4varana kuin p\u00e4ivitt\u00e4isen\u00e4 oppimisen ty\u00f6kaluna. Toimijuuden osalta vaikutusmahdollisuudet ty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4mismahdollisuudet n\u00e4htiin hyvin\u00e4, eiv\u00e4tk\u00e4 haastateltavat kokeneet joutuvansa toimimaan henkil\u00f6kohtaisten arvojensa vastaisesti miss\u00e4\u00e4n tilanteissa. Muutostilanteisiin kaikki osallistujat kokivat sopeutuvansa hyvin.\nTy\u00f6ss\u00e4 oppimista ja toimijuutta resursoivista tekij\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4inen halu oppia ja kehitty\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6ilmapiiri esiintyiv\u00e4t t\u00e4rkeimpin\u00e4 haastateltavien puheissa. Rajoittavina tekij\u00f6in\u00e4 n\u00e4htiin taas ty\u00f6t\u00e4 hidastavat prosessit, tarkkaan asetetut raamit ty\u00f6lle sek\u00e4 ty\u00f6nteon ohjaaminen itsen\u00e4isemp\u00e4\u00e4n suuntaan. Aktiivinen toiminta ja osallistuminen n\u00e4htiin ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4misen ohella ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tukevana toimijuutena.\nTy\u00f6ss\u00e4 oppimisen ja toimijuuden k\u00e4yt\u00e4nteiden sek\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista tukevan toimijuuden osalta tutkimuksen tulokset olivat hyvin samansuuntaisia kuin aiemmissa tutkimuksissa. Ainoa lis\u00e4ys edelt\u00e4viin tutkimustuloksiin oli, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa my\u00f6s asiakkaiden toiminta n\u00e4htiin toimijuutta ja ty\u00f6ss\u00e4 oppimista rajoittavana tekij\u00e4n\u00e4, joka voidaan osaltaan selitt\u00e4\u00e4 tutkimuskontekstilla. Mielenkiintoinen tutkimustulos oli my\u00f6s se, ett\u00e4 kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat sopeutuvansa muutostilanteisiin hyvin, joka voi osaltaan selitty\u00e4 tutkittavien nuorella i\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-27T10:14:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-27T10:14:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsen\u00e4inen myyntity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen ja toimijuus itsen\u00e4isess\u00e4 myyntity\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906273476", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "myyntity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64873
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/174dfe33-f100-49b9-ba45-95deae8dee78\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906273476.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovila, Panu Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä ammatillinen toimijuus itsenäinen myyntityö Aikuiskasvatus Adult Education 102 työssäoppiminen toimijuus oppiminen myyntityö ammatti-identiteetti
title Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
title_full Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
title_fullStr Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
title_full_unstemmed Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
title_short Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
title_sort työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
title_txtP Työssä oppiminen ja toimijuus itsenäisessä myyntityössä
topic ammatillinen toimijuus itsenäinen myyntityö Aikuiskasvatus Adult Education 102 työssäoppiminen toimijuus oppiminen myyntityö ammatti-identiteetti
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen toimijuus ammatti-identiteetti itsenäinen myyntityö myyntityö oppiminen toimijuus työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64873 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906273476
work_keys_str_mv AT huovilapanu työssäoppiminenjatoimijuusitsenäisessämyyntityössä