"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat kokivat opettajiensa kannustavan heitä lukemiseen koulussa, ja erosivatko luk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ekroos, Sini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64852
_version_ 1828193083494236160
author Ekroos, Sini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ekroos, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ekroos, Sini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ekroos, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat kokivat opettajiensa kannustavan heitä lukemiseen koulussa, ja erosivatko lukutaidoiltaan erilaisten oppilaiden kokemukset ja käsitykset toisistaan. Aktiivinen lukuharrastus vaikuttaa lukutaidon kehittymiseen, ja koulussa tehdyillä pedagogisilla valinnoilla voidaan tukea tätä lasten lukuharrastusta. Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, ja sen metodologia perustui fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdesta Keski-Suomen alueen 3.–4. luokasta, ja se koostui 16 oppilaan sarjakuvapiirroksista ja puolistrukturoiduista teemahaastatteluista sekä kahden luokanopettajan strukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja sarjakuva-aineistot sisällön erittelyä käyttäen. Tutkimus osoitti, että oppilaat lukevat moneen eri kirjallisuudenlajiin kuuluvia kirjoja. Erityyppisten lukijoiden kriteerit hyville kirjoille vaihtelivat, mutta kaikille oli tärkeää, että lukeminen tapahtuu mukavassa paikassa. Edistyneet ja kehittyvät lukijat tarkastelivat omaa lukutaidon kehitystään eri tavoin, ja syyt lukemiselle olivat heillä osittain erilaiset. Molemmat lukijaryhmät kokivat lisäksi, että koulun tuki lukijana kehittymisessä on pääasiassa tärkeää, ja myös luokanopettajat kokivat oman roolinsa lukemisen tukemisessa merkitykselliseksi.
first_indexed 2024-09-11T08:49:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ekroos, Sini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-26T06:14:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-26T06:14:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64852", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 3.\u22124.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sek\u00e4 lukemisesta harrastuksena. Sen lis\u00e4ksi tutkittiin, miten oppilaat kokivat opettajiensa kannustavan heit\u00e4 lukemiseen koulussa, ja erosivatko lukutaidoiltaan erilaisten oppilaiden kokemukset ja k\u00e4sitykset toisistaan. Aktiivinen lukuharrastus vaikuttaa lukutaidon kehittymiseen, ja koulussa tehdyill\u00e4 pedagogisilla valinnoilla voidaan tukea t\u00e4t\u00e4 lasten lukuharrastusta.\nTutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en, ja sen metodologia perustui fenomenologis-hermeneuttiseen l\u00e4hestymistapaan. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kahdesta Keski-Suomen alueen 3.\u20134. luokasta, ja se koostui 16 oppilaan sarjakuvapiirroksista ja puolistrukturoiduista teemahaastatteluista sek\u00e4 kahden luokanopettajan strukturoiduista haastatteluista. Haastatteluaineistot analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja sarjakuva-aineistot sis\u00e4ll\u00f6n erittely\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 oppilaat lukevat moneen eri kirjallisuudenlajiin kuuluvia kirjoja. Erityyppisten lukijoiden kriteerit hyville kirjoille vaihtelivat, mutta kaikille oli t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 lukeminen tapahtuu mukavassa paikassa. Edistyneet ja kehittyv\u00e4t lukijat tarkastelivat omaa lukutaidon kehityst\u00e4\u00e4n eri tavoin, ja syyt lukemiselle olivat heill\u00e4 osittain erilaiset. Molemmat lukijaryhm\u00e4t kokivat lis\u00e4ksi, ett\u00e4 koulun tuki lukijana kehittymisess\u00e4 on p\u00e4\u00e4asiassa t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ja my\u00f6s luokanopettajat kokivat oman roolinsa lukemisen tukemisessa merkitykselliseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-26T06:14:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-26T06:14:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukumotivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemiseen sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4idinkieli ja kirjallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "edistynyt lukija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehittyv\u00e4 lukija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella\" : oppilaiden kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 lukemisesta sek\u00e4 lukemiseen kannustamisesta koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906263447", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64852
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/466fdcf7-2df3-4809-a118-20c82e696183\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906263447.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ekroos, Sini "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa lukumotivaatio lukemiseen sitoutuminen äidinkieli ja kirjallisuus edistynyt lukija kehittyvä lukija Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoululaiset lukijat lukuharrastus lukutaito oppilaat lukeminen (toiminta) lukutottumukset
title "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
title_full "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
title_fullStr "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
title_full_unstemmed "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
title_short "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella"
title_sort lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
title_sub oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
title_txtP "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
topic lukumotivaatio lukemiseen sitoutuminen äidinkieli ja kirjallisuus edistynyt lukija kehittyvä lukija Erityispedagogiikka Special Education 101 alakoululaiset lukijat lukuharrastus lukutaito oppilaat lukeminen (toiminta) lukutottumukset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoululaiset edistynyt lukija kehittyvä lukija lukeminen (toiminta) lukemiseen sitoutuminen lukijat lukuharrastus lukumotivaatio lukutaito lukutottumukset oppilaat äidinkieli ja kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64852 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906263447
work_keys_str_mv AT ekroossini lukeminenvaanjotenkintuntuumukavaltajasitteonkivaakuneivaankokoajanoopuhelimellaoppil