Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt

Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon kuulumattomuuden tunteita yliopistossa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Okker, Sauli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64837
Description
Summary:Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon kuulumattomuuden tunteita yliopistossa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää millä tavalla ulkopuolisuuden kokemukset näyttäytyvät opiskelijoiden elämässä. Tutkielmaa varten haastatellut opiskelijat ovat myös lopettaneet opintonsa kesken. Toisena tutkimuskysymyksenä on selvittää millaiset syyt ovat olleet näiden lopettamispäätösten taustalla. Aineisto koostuu viidestä puolistrukturoidusta haastattelusta ja analyysi on toteutettu teemoitellulla sisällönanalyysillä. Aineiston perusteella voi todeta, että opiskelijat ovat kokeneet ulkopuolisuuden tunnetta esimerkiksi siinä, kuinka kotona omaksuttu puhetapa ei ole kohdannut yliopistossa vaadittavan akateemisen puhetavan kanssa. Opiskelijoiden perhetausta näkyikin siinä, kuinka heidän tiedot, taidot ja tavat erosivat siitä mitä yliopisto ympäristönä vaatii. Opiskelijat olisivat myös kaivanneet yliopisto-opinnoiltaan enemmän käytännönläheisyyttä ja kaipuu käytännönläheisempien asioiden pariin näkyi sekä ulkopuolisuuden tuntemuksissa, että opintojen lopettamisen syiden takana. Opinnot olivat usein jääneet kesken sen vuoksi, että työ, ammattikoulu tai ammattikorkeakoulu koettiin käytännönläheisemmäksi.