Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä

Asiakaskokemuksen ymmärtämisen merkitys kasvaa jatkuvasti ja mahdollistaa kilpailuedun saavuttamisen markkinassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumista ja asiakaskokemuksen eroavaisuuksia B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuska...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marttinen, Tim
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64832
_version_ 1826225792080674816
author Marttinen, Tim
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marttinen, Tim Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marttinen, Tim Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marttinen, Tim
datasource_str_mv jyx
description Asiakaskokemuksen ymmärtämisen merkitys kasvaa jatkuvasti ja mahdollistaa kilpailuedun saavuttamisen markkinassa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumista ja asiakaskokemuksen eroavaisuuksia B2B- ja B2C-ympäristöjen välillä. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona toimivat pääosin tuoreet tieteelliset artikkelit, täydennettynä vanhemmilla merkittävillä artikkeleilla sekä kirjallisuudella. Tutkielmassa selvisi, että digitalisaatio on muuttanut asiakaskokemuksen muodostumista merkittävästi ja kokemus syntyy yhä useammin digitaalisissa kosketuspisteissä. B2B-asiakaskokemus on yleensä monimutkaisempi ja laaja-alaisempi kokonaisuus kuin B2C-asiakaskokemus, josta johtuen digitalisaation vaikutuksia on helpompi havaita B2C-ympäristön asiakaskokemuksissa. Vaikka asiakaskokemusta yleisesti on tutkittu viimeisenä vuosikymmenenä melko paljon, on B2B-ympäristön asiakaskokemusta tutkittu verrattain hyvin vähän.
first_indexed 2019-09-20T09:13:54Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palonen, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttinen, Tim", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-25T09:37:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-25T09:37:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64832", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakaskokemuksen ymm\u00e4rt\u00e4misen merkitys kasvaa jatkuvasti ja mahdollistaa kilpailuedun saavuttamisen markkinassa. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan digitaalisen asiakaskokemuksen muodostumista ja asiakaskokemuksen eroavaisuuksia B2B- ja B2C-ymp\u00e4rist\u00f6jen v\u00e4lill\u00e4. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineistona toimivat p\u00e4\u00e4osin tuoreet tieteelliset artikkelit, t\u00e4ydennettyn\u00e4 vanhemmilla merkitt\u00e4vill\u00e4 artikkeleilla sek\u00e4 kirjallisuudella. Tutkielmassa selvisi, ett\u00e4 digitalisaatio on muuttanut asiakaskokemuksen muodostumista merkitt\u00e4v\u00e4sti ja kokemus syntyy yh\u00e4 useammin digitaalisissa kosketuspisteiss\u00e4. B2B-asiakaskokemus on yleens\u00e4 monimutkaisempi ja laaja-alaisempi kokonaisuus kuin B2C-asiakaskokemus, josta johtuen digitalisaation vaikutuksia on helpompi havaita B2C-ymp\u00e4rist\u00f6n asiakaskokemuksissa. Vaikka asiakaskokemusta yleisesti on tutkittu viimeisen\u00e4 vuosikymmenen\u00e4 melko paljon, on B2B-ymp\u00e4rist\u00f6n asiakaskokemusta tutkittu verrattain hyvin v\u00e4h\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-25T09:37:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-25T09:37:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2B", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online-asiakaskokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaspolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906253418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64832
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:17Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttinen, Tim Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä B2B online-asiakaskokemus asiakaspolku Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakaskokemus
title Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä
title_full Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä
title_fullStr Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä
title_full_unstemmed Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä
title_short Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä
title_sort digitaalinen asiakaskokemus b2b ympäristössä
title_txtP Digitaalinen asiakaskokemus B2B-ympäristössä
topic B2B online-asiakaskokemus asiakaspolku Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 asiakaskokemus
topic_facet 601 B2B Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus asiakaspolku online-asiakaskokemus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64832 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906253418
work_keys_str_mv AT marttinentim digitaalinenasiakaskokemusb2bympäristössä