From food hacks to healthy snacks the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines

Naisten ja ruoan välistä suhdetta on tutkittu vuosikymmenien ajan monesta näkökulmasta. Osa näistä tutkimuksista on keskittynyt siihen, mielletäänkö ruoanlaitto naisellisena vastuutehtävänä ja jopa yhtenä feminiinisyyden ilmentymänä, sekä millaisia tuntemuksia tässä tehtävässä onnistuminen tai epäon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haimakainen, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64827
_version_ 1826225767606910976
author Haimakainen, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haimakainen, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haimakainen, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haimakainen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Naisten ja ruoan välistä suhdetta on tutkittu vuosikymmenien ajan monesta näkökulmasta. Osa näistä tutkimuksista on keskittynyt siihen, mielletäänkö ruoanlaitto naisellisena vastuutehtävänä ja jopa yhtenä feminiinisyyden ilmentymänä, sekä millaisia tuntemuksia tässä tehtävässä onnistuminen tai epäonnistuminen on naisissa herättänyt. Toisaalta moni tutkimus on myös kartoittanut naisten syömiseen liittyvää ajatusmaailmaa ja sen vaikutusta kehonkuvaan, yleensä syventyen naisten taipumuksiin tarkkailla jatkuvasti ruokansa laatua ja rajoittaa sen määrää laihuuden tavoittelemiseksi. Tämän tutkimuksen kohteena ovat erityisesti amerikkalaiset naisten aikakausilehdet ja niissä esitetyt representaatiot ruoasta osana nykynaisen elämää sekä ruoanlaiton että syömisen näkökulmasta. Tutkimusaineistoksi valittiin yhteensä 100 artikkelia neljän suositun naistenlehden verkkosivuilta, 25 jokaisesta lehdestä. Nämä lehdet ovat Cosmopolitan, Marie Claire, Glamour and Good Housekeeping. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahden tutkimusmenetelmän systemaattisesta sovellutuksesta; analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineisto käsiteltiin hyödyntäen Grounded Theory –metodia, jonka jälkeen syvällisemmän pohdinnan tukena käytettiin feminististä kriittistä diskurssianalyysia ja Faircloughin metodia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ruoanlaittoa kotioloissa kuvataan hyvin vähän. Tämän perusteella voidaankin päätellä, että ruoanlaitto aiheena ei kiinnosta lehtien lukijakuntaa kenties sen liiallisen arkipäiväisyyden tai arjesta katoamisen vuoksi. Ne artikkelit, jotka kuvailevat naisten kotiruoanlaittoa esittävät sen osana erityisesti perheellisten naisten elämää tai harrastuksenomaisena kiinnostuksenkohteena. Työelämässä puolestaan naisia kuvataan joko ruoka-alan yrittäjinä tai huippukokkeina. Näille yhteinen ominaisuus on sekoittaa Williamsin (2012) määrittelemän resistentin ja traditionaalisen naiseuden piirteitä, luoden vaikutelman vahvoista ja kilpailuhenkisistä, mutta pehmeitä arvoja korostavista naisista ruokateollisuudessa. Uravalintana ruoanlaittoa kuvataan myös itsensä toteuttamisen kanavana ja yhtenä mahdollisena reittinä amerikkalaisen unelman saavuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella naisten syömistä puolestaan oh jaa huoli terveellisyydestä ja elämäntyylin viestiminen ruokatuotemerkkien kuluttamisen avulla. Terveellisyyden alle nivoutuvat mm. käsitteet terveestä ja kauniista kehosta, kehon sisäisestä hyvinvoinnista sekä kohtuullisuudesta. Tietyt ruokatuotteet ja -brändit esitetään myös nonverbaalisina viestiminä, joiden avulla kuluttaja voi ilmaista elämäntyyliään ja statustaan. Monet tuotemerkit kannustavatkin kuluttajia esittelemään tuotteita sosiaalisessa mediassa, näin ollen tuoden hyötyä kuluttajalle kasvaneen imagon muodossa, samalla tukien tuotemerkkien tunnettuuden kasvua.
first_indexed 2019-09-20T09:14:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4nen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haimakainen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-25T07:14:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-25T07:14:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Naisten ja ruoan v\u00e4list\u00e4 suhdetta on tutkittu vuosikymmenien ajan monesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Osa n\u00e4ist\u00e4 tutkimuksista on keskittynyt siihen, miellet\u00e4\u00e4nk\u00f6 ruoanlaitto naisellisena vastuuteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja jopa yhten\u00e4 feminiinisyyden ilmentym\u00e4n\u00e4, sek\u00e4 millaisia tuntemuksia t\u00e4ss\u00e4 teht\u00e4v\u00e4ss\u00e4 onnistuminen tai ep\u00e4onnistuminen on naisissa her\u00e4tt\u00e4nyt. Toisaalta moni tutkimus on my\u00f6s kartoittanut naisten sy\u00f6miseen liittyv\u00e4\u00e4 ajatusmaailmaa ja sen vaikutusta kehonkuvaan, yleens\u00e4 syventyen naisten taipumuksiin tarkkailla jatkuvasti ruokansa laatua ja rajoittaa sen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 laihuuden tavoittelemiseksi. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kohteena ovat erityisesti amerikkalaiset naisten aikakausilehdet ja niiss\u00e4 esitetyt representaatiot ruoasta osana nykynaisen el\u00e4m\u00e4\u00e4 sek\u00e4 ruoanlaiton ett\u00e4 sy\u00f6misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusaineistoksi valittiin yhteens\u00e4 100 artikkelia nelj\u00e4n suositun naistenlehden verkkosivuilta, 25 jokaisesta lehdest\u00e4. N\u00e4m\u00e4 lehdet ovat Cosmopolitan, Marie Claire, Glamour and Good Housekeeping. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahden tutkimusmenetelm\u00e4n systemaattisesta sovellutuksesta; analyysin ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa aineisto k\u00e4siteltiin hy\u00f6dynt\u00e4en Grounded Theory \u2013metodia, jonka j\u00e4lkeen syv\u00e4llisemm\u00e4n pohdinnan tukena k\u00e4ytettiin feministist\u00e4 kriittist\u00e4 diskurssianalyysia ja Faircloughin metodia. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 ruoanlaittoa kotioloissa kuvataan hyvin v\u00e4h\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n perusteella voidaankin p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 ruoanlaitto aiheena ei kiinnosta lehtien lukijakuntaa kenties sen liiallisen arkip\u00e4iv\u00e4isyyden tai arjesta katoamisen vuoksi. Ne artikkelit, jotka kuvailevat naisten kotiruoanlaittoa esitt\u00e4v\u00e4t sen osana erityisesti perheellisten naisten el\u00e4m\u00e4\u00e4 tai harrastuksenomaisena kiinnostuksenkohteena. Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 puolestaan naisia kuvataan joko ruoka-alan yritt\u00e4jin\u00e4 tai huippukokkeina. N\u00e4ille yhteinen ominaisuus on sekoittaa Williamsin (2012) m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4n resistentin ja traditionaalisen naiseuden piirteit\u00e4, luoden vaikutelman vahvoista ja kilpailuhenkisist\u00e4, mutta pehmeit\u00e4 arvoja korostavista naisista ruokateollisuudessa. Uravalintana ruoanlaittoa kuvataan my\u00f6s itsens\u00e4 toteuttamisen kanavana ja yhten\u00e4 mahdollisena reittin\u00e4 amerikkalaisen unelman saavuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella naisten sy\u00f6mist\u00e4 puolestaan oh jaa huoli terveellisyydest\u00e4 ja el\u00e4m\u00e4ntyylin viestiminen ruokatuotemerkkien kuluttamisen avulla. Terveellisyyden alle nivoutuvat mm. k\u00e4sitteet terveest\u00e4 ja kauniista kehosta, kehon sis\u00e4isest\u00e4 hyvinvoinnista sek\u00e4 kohtuullisuudesta. Tietyt ruokatuotteet ja -br\u00e4ndit esitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s nonverbaalisina viestimin\u00e4, joiden avulla kuluttaja voi ilmaista el\u00e4m\u00e4ntyyli\u00e4\u00e4n ja statustaan. Monet tuotemerkit kannustavatkin kuluttajia esittelem\u00e4\u00e4n tuotteita sosiaalisessa mediassa, n\u00e4in ollen tuoden hy\u00f6ty\u00e4 kuluttajalle kasvaneen imagon muodossa, samalla tukien tuotemerkkien tunnettuuden kasvua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-25T07:14:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-25T07:14:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "103", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Feminist Critical Discourse Analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Cosmopolitan", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Marie Claire", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Glamour", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Good Housekeeping", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women\u2019s magazines", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906253412", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naistenlehdet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sy\u00f6minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruoanvalmistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruoka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naisellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiseus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiskulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "women's magazines", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eating", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "food preparation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "food", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "women", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "femininity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "womanhood", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "view of women", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "women's culture", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64827
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c4f9391b-e3d2-4177-ae8f-f2116b1ecd4e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906253412.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haimakainen, Jenna From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines Feminist Critical Discourse Analysis Cosmopolitan Marie Claire Glamour Good Housekeeping Englannin kieli English 301 naistenlehdet representaatio syöminen ruoanvalmistus ruoka naiset naisellisuus naiseus naiskuva naiskulttuuri women's magazines representation (mental objects) eating food preparation food women femininity womanhood view of women women's culture
title From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
title_full From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
title_fullStr From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
title_full_unstemmed From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
title_short From food hacks to healthy snacks
title_sort from food hacks to healthy snacks the relationship between women and food in contemporary american women s magazines
title_sub the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
title_txtP From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
topic Feminist Critical Discourse Analysis Cosmopolitan Marie Claire Glamour Good Housekeeping Englannin kieli English 301 naistenlehdet representaatio syöminen ruoanvalmistus ruoka naiset naisellisuus naiseus naiskuva naiskulttuuri women's magazines representation (mental objects) eating food preparation food women femininity womanhood view of women women's culture
topic_facet 301 Cosmopolitan Englannin kieli English Feminist Critical Discourse Analysis Glamour Good Housekeeping Marie Claire eating femininity food food preparation naisellisuus naiset naiseus naiskulttuuri naiskuva naistenlehdet representaatio representation (mental objects) ruoanvalmistus ruoka syöminen view of women womanhood women women's culture women's magazines
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64827 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906253412
work_keys_str_mv AT haimakainenjenna fromfoodhackstohealthysnackstherelationshipbetweenwomenandfoodincontemporaryame