Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen

Tutkimuksessa tarkasteltiin, selittävätkö 5.–8.-luokkalaisten lasten ja nuorten itsearvioimat käytös- ja ADHD-oireet sekä sukupuoli koettujen vertaissuhteiden laatua. Lisäksi selvitettiin, miten 5.–6.-luokkalaiset jakautuvat oireryhmittäin erilaisiin kiusaamisrooleihin ja onko jakaumassa sukupuolier...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koivumäki, Kaisa, Kotilainen, Varpu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64825
_version_ 1826225711066644480
author Koivumäki, Kaisa Kotilainen, Varpu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivumäki, Kaisa Kotilainen, Varpu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivumäki, Kaisa Kotilainen, Varpu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivumäki, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin, selittävätkö 5.–8.-luokkalaisten lasten ja nuorten itsearvioimat käytös- ja ADHD-oireet sekä sukupuoli koettujen vertaissuhteiden laatua. Lisäksi selvitettiin, miten 5.–6.-luokkalaiset jakautuvat oireryhmittäin erilaisiin kiusaamisrooleihin ja onko jakaumassa sukupuolieroja. Tutkimuksen aineisto oli osa ProKoulu- ja Työrauha kaikille -tutkimusten aineistoja, ja se koostui 1822 alakoulun ja 817 yläkoulun oppilaasta. Oireiden ja sukupuolen yhteyttä vertaissuhteisiin analysoitiin erikseen ala- ja yläkouluaineiston osalta kolmisuuntaisella varianssianalyysilla. Kiusaamisroolien esiintymistä eri oireryhmillä analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neliö -testillä. Tulokset osoittivat käytös- sekä ADHD-oireiden ja sukupuolen selittävän heikkoja vertaissuhteita alakouluaineiston osalta. Yläkouluaineistossa ainoastaan käytösoireet selittivät heikompia vertaissuhteita. Kiusaamisroolien jakautumista tarkasteltaessa molemmat oireryhmät olivat yliedustettuina kiusaajan sekä kiusatun kiusaajan rooleissa. Molemmissa oireryhmissä pojat olivat yliedustettuina kiusaajina, tytöt taas kiusattuina kiusaajina. ADHD-oireiset alakoululaiset olivat yliedustettuina puolestaan kiusattuina. Oppilaat, joilla ei ollut käytös- eikä ADHD-oireita olivat yliedustettuina ei kiusattu eikä kiusaaja -roolissa. Tuloksista voidaan päätellä käytös- ja ADHD-oireiden sekä sukupuolen vaikuttavan lasten ja nuorten vertaissuhteiden laatuun sekä kiusaamiseen. Koulun tulisi tukea näihin oireryhmiin kuuluvia oppilaita positiivisiin vertaissuhteisiin varsinkin alakoulussa ja ehkäistä heidän osallisuuttaan kiusaamistilanteisiin.
first_indexed 2019-09-20T09:13:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivum\u00e4ki, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotilainen, Varpu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-25T07:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-25T07:03:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64825", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin, selitt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 5.\u20138.-luokkalaisten lasten ja nuorten itsearvioimat k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireet sek\u00e4 sukupuoli koettujen vertaissuhteiden laatua. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten 5.\u20136.-luokkalaiset jakautuvat oireryhmitt\u00e4in erilaisiin kiusaamisrooleihin ja onko jakaumassa sukupuolieroja. Tutkimuksen aineisto oli osa ProKoulu- ja Ty\u00f6rauha kaikille -tutkimusten aineistoja, ja se koostui 1822 alakoulun ja 817 yl\u00e4koulun oppilaasta. Oireiden ja sukupuolen yhteytt\u00e4 vertaissuhteisiin analysoitiin erikseen ala- ja yl\u00e4kouluaineiston osalta kolmisuuntaisella varianssianalyysilla. Kiusaamisroolien esiintymist\u00e4 eri oireryhmill\u00e4 analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neli\u00f6 -testill\u00e4. \nTulokset osoittivat k\u00e4yt\u00f6s- sek\u00e4 ADHD-oireiden ja sukupuolen selitt\u00e4v\u00e4n heikkoja vertaissuhteita alakouluaineiston osalta. Yl\u00e4kouluaineistossa ainoastaan k\u00e4yt\u00f6soireet selittiv\u00e4t heikompia vertaissuhteita. Kiusaamisroolien jakautumista tarkasteltaessa molemmat oireryhm\u00e4t olivat yliedustettuina kiusaajan sek\u00e4 kiusatun kiusaajan rooleissa. Molemmissa oireryhmiss\u00e4 pojat olivat yliedustettuina kiusaajina, tyt\u00f6t taas kiusattuina kiusaajina. ADHD-oireiset alakoululaiset olivat yliedustettuina puolestaan kiusattuina. Oppilaat, joilla ei ollut k\u00e4yt\u00f6s- eik\u00e4 ADHD-oireita olivat yliedustettuina ei kiusattu eik\u00e4 kiusaaja -roolissa. \nTuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireiden sek\u00e4 sukupuolen vaikuttavan lasten ja nuorten vertaissuhteiden laatuun sek\u00e4 kiusaamiseen. Koulun tulisi tukea n\u00e4ihin oireryhmiin kuuluvia oppilaita positiivisiin vertaissuhteisiin varsinkin alakoulussa ja ehk\u00e4ist\u00e4 heid\u00e4n osallisuuttaan kiusaamistilanteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-25T07:03:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-25T07:03:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-oireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4yt\u00f6soireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906253410", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64825
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d7ef756f-35e3-4054-b099-a4a77b5e1956\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906253410.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivumäki, Kaisa Kotilainen, Varpu Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen ADHD-oireet käytösoireet Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD kiusaaminen vertaissuhteet sukupuolierot
title Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
title_full Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
title_fullStr Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
title_full_unstemmed Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
title_short Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
title_sort käytös ja adhd oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
title_txtP Käytös- ja ADHD-oireisten lasten ja nuorten vertaissuhteet ja kiusaaminen
topic ADHD-oireet käytösoireet Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD kiusaaminen vertaissuhteet sukupuolierot
topic_facet 101 ADHD ADHD-oireet Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen käytösoireet sukupuolierot vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64825 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906253410
work_keys_str_mv AT koivumäkikaisa käytösjaadhdoireistenlastenjanuortenvertaissuhteetjakiusaaminen