Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen

Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani hahmottamaan näitä narratiivisen suunnittelun osa-alueita, jotka muodostavat nar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Poikela, Jasmine
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64820
_version_ 1828193083018182656
author Poikela, Jasmine
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Poikela, Jasmine Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Poikela, Jasmine Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Poikela, Jasmine
datasource_str_mv jyx
description Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yhä enemmän ja enemmän pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. Tämän uuden roolin tehtävät keskittyvät narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani hahmottamaan näitä narratiivisen suunnittelun osa-alueita, jotka muodostavat narratiivisen suunnittelijan tehtävät. Käsittelen pro gradu -tutkielmassani narratiivista suunnittelua pääasiassa seikkailupeligenren näkökulmasta. Käytän narratiivisen suunnittelun osa-alueiden hahmottamisen tukena kahta seikkailupeligenren peliä, jotka ovat The Town of Light (2017) ja Life Is Strange: Before the Storm (2017). Käyn läpi narratiivisen suunnittelun osa-alueita maailmanrakentamisesta pelinarratiivin välittämisen eri keinoihin. Lisäksi demonstroin luovan työni kautta erilaisia suunnitteludokumentteja narratiivisen suunnittelun työkaluina sekä elokuvakäsikirjoituksen formaatin hyödyntämistä pelikäsikirjoituksessa. Vastaan tutkielmassani seuraaviin kysymyksiin: - mitkä ovat keskeisimmät maailmanrakentamisen osa-alueet videopeleissä, - mitä eri väyliä on narratiivisen sisällön viestimiseen pelaajalle, - mitä pelikehityksen dokumentteja voi hyödyntää narratiivisessa suunnittelussa, - miten videopelien interaktiivisen luonteen voi ottaa huomioon narratiivisessa suunnittelussa. Narrative design has grown apart from game design more and more lately, and it has developed its own role in game development teams. This new role’s tasks are focused on narrative expression, and in this thesis I perceive these narrative design’s sectors which form the narrative designer’s tasks. In my master’s thesis I focus on narrative design through the adventure game genre. I use two games for outlining narrative design’s sectors. These games are The Town of Light (2017) and Life Is Strange: Before the Storm (2017). I go through narrative design’s sectors from worldbuilding to forms of expressing gamenarrative. I demonstrate different kinds of design documents and movie script format via my own creative work. In my master’s thesis I answer to following questions: -which are central worldbuilding sectors in videogames, -what are the different channels to communicate the narrative content to player, -what kind of game design documents can be used in narrative design, -how interactivity can be taken into account in narrative design.
first_indexed 2019-09-20T09:13:25Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niemi-Pyntt\u00e4ri, Risto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Poikela, Jasmine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-25T06:15:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-25T06:15:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64820", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Narratiivinen suunnittelu on erkaantunut yh\u00e4 enemm\u00e4n ja enemm\u00e4n pelisuunnittelusta, ja sille onkin kehittynyt erillinen rooli. T\u00e4m\u00e4n uuden roolin teht\u00e4v\u00e4t keskittyv\u00e4t narratiiviseen ilmaisuun, ja pyrinkin tutkielmassani hahmottamaan n\u00e4it\u00e4 narratiivisen suunnittelun osa-alueita, jotka muodostavat narratiivisen suunnittelijan teht\u00e4v\u00e4t.\n\nK\u00e4sittelen pro gradu -tutkielmassani narratiivista suunnittelua p\u00e4\u00e4asiassa seikkailupeligenren n\u00e4k\u00f6kulmasta. K\u00e4yt\u00e4n narratiivisen suunnittelun osa-alueiden hahmottamisen tukena kahta seikkailupeligenren peli\u00e4, jotka ovat The Town of Light (2017) ja Life Is Strange: Before the Storm (2017). K\u00e4yn l\u00e4pi narratiivisen suunnittelun osa-alueita maailmanrakentamisesta pelinarratiivin v\u00e4litt\u00e4misen eri keinoihin. Lis\u00e4ksi demonstroin luovan ty\u00f6ni kautta erilaisia suunnitteludokumentteja narratiivisen suunnittelun ty\u00f6kaluina sek\u00e4 elokuvak\u00e4sikirjoituksen formaatin hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 pelik\u00e4sikirjoituksessa.\n\nVastaan tutkielmassani seuraaviin kysymyksiin:\n- mitk\u00e4 ovat keskeisimm\u00e4t maailmanrakentamisen osa-alueet videopeleiss\u00e4,\n- mit\u00e4 eri v\u00e4yli\u00e4 on narratiivisen sis\u00e4ll\u00f6n viestimiseen pelaajalle,\n- mit\u00e4 pelikehityksen dokumentteja voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 narratiivisessa suunnittelussa,\n- miten videopelien interaktiivisen luonteen voi ottaa huomioon narratiivisessa suunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Narrative design has grown apart from game design more and more lately, and it has developed its own role in game development teams. This new role\u2019s tasks are focused on narrative expression, and in this thesis I perceive these narrative design\u2019s sectors which form the narrative designer\u2019s tasks.\n\nIn my master\u2019s thesis I focus on narrative design through the adventure game genre. I use two games for outlining narrative design\u2019s sectors. These games are The Town of Light (2017) and Life Is Strange: Before the Storm (2017). I go through narrative design\u2019s sectors from worldbuilding to forms of expressing gamenarrative. I demonstrate different kinds of design documents and movie script format via my own creative work.\n\nIn my master\u2019s thesis I answer to following questions:\n-which are central worldbuilding sectors in videogames,\n-what are the different channels to communicate the narrative content to player,\n-what kind of game design documents can be used in narrative design,\n-how interactivity can be taken into account in narrative design.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-25T06:15:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-25T06:15:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivinen suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren n\u00e4k\u00f6kulmasta ja pelik\u00e4sikirjoittaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906253408", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "genret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailupelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sikirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "P\u00e4\u00e4sy\u00e4 osaan aineistoa on rajoitettu. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>Part of the work has restricted access. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64820
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:30Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Poikela, Jasmine Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen narratiivinen suunnittelu Kirjoittaminen Creative writing 3041 genret seikkailupelit interaktiivisuus pelisuunnittelu videopelit suunnittelu käsikirjoittaminen digitaaliset pelit pelitutkimus
title Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
title_full Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
title_fullStr Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
title_full_unstemmed Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
title_short Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
title_sort narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
title_txtP Narratiivinen suunnittelu seikkailupeligenren näkökulmasta ja pelikäsikirjoittaminen
topic narratiivinen suunnittelu Kirjoittaminen Creative writing 3041 genret seikkailupelit interaktiivisuus pelisuunnittelu videopelit suunnittelu käsikirjoittaminen digitaaliset pelit pelitutkimus
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen digitaaliset pelit genret interaktiivisuus käsikirjoittaminen narratiivinen suunnittelu pelisuunnittelu pelitutkimus seikkailupelit suunnittelu videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64820 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906253408
work_keys_str_mv AT poikelajasmine narratiivinensuunnitteluseikkailupeligenrennäkökulmastajapelikäsikirjoittaminen