Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 7. luokkalaisten nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuonna 2014 alkanutta TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 377...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Isomäki, Annika, Jaatinen, Paula
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64811
_version_ 1826225759520292864
author Isomäki, Annika Jaatinen, Paula
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Isomäki, Annika Jaatinen, Paula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Isomäki, Annika Jaatinen, Paula Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Isomäki, Annika
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 7. luokkalaisten nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuonna 2014 alkanutta TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 377 nuoresta, ja se kerättiin keväällä 2016 nuorten ollessa 7. luokalla. Tutkittavien nuorten tarkkaavuusongelmia mitattiin opettajien täyttämällä Keskittymiskyselyllä (KESKY). Kaverisuhteita tutkittiin TIKAPUU-kyselylomakkeella, jonka nuoret täyttivät. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kavereiden määrää, ystävyyssuhteen laatua ja nuoren asemaa vertaisryhmässä. Kavereiden määrää mitattiin laskemalla yhteen tutkittavien nimeämät luokkakaverit, joiden kanssa he viettävät mieluiten aikaa. Ystävyyssuhteen laatua mitattiin läheisyyttä ja konflikteja mittaavilla väittämillä, jotka käsittelivät nuoren suhdetta omalla luokalla olevaan parhaaseen ystävään. Nuoren asemaa vertaisryhmässä tutkittiin hyväksynnän ja hyljeksinnän avulla. Hyväksyntää vertaisryhmässä mitattiin siten, että nuoret nimesivät luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he mieluiten viettivät aikaa koulupäivän aikana. Hyljeksintää mitattiin puolestaan siten, että nuoret nimesivät luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he eivät halunneet viettää aikaa. KESKYn summapisteiden ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella. Sukupuolieroja tarkkaavuusongelmien yleisyydessä tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla. Tämän jälkeen nuoret jaettiin kahteen ryhmään siten, että toinen ryhmä edusti nuoria, joilla oli tarkkaavuuspulmia ja toinen ryhmä nuoria, joilla ei ollut. Ryhmien välisiä eroja kaverisuhteissa tutkittiin monimuuttujaisella kovarianssianalyysilla (MANCOVA), jossa sukupuoli kontrolloitiin. Korrelaatioanalyysien tulokset osoittivat, että KESKYn summapisteet olivat yhteydessä kaverisuhteiden kaikkiin puoliin. Tarkkaavuusongelmat olivat yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Sukupuolen kontrolloinnin jälkeen huomattiin, että tarkkaavuuspulmaisilla nuorilla oli tavallisesti kehittyneitä nuoria vähemmän kavereita ja he kokivat enemmän vertaisten hyljeksintää. Sen sijaan tarkkaavuuspulmaiset nuoret ja nuoret, joilla ei ollut tarkkaavuuspulmia, eivät eronneet ystävyyssuhteen laadun ja ikätoverien hyväksynnän suhteen. Nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä ei ole tiettävästi tutkittu aiemmin Suomessa. Tulokset antavat uutta tietoa suomalaisnuorten tarkkaavuuspulmien ja kaverisuhteiden välisistä yhteyksistä osoittaen, että tarkkaavuuspulmaisten nuorten kaverisuhteissa on eroja verrattuna tavallisesti kehittyneisiin nuoriin. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää aiheeseen liittyvää tutkimusta tiedon lisäämiseksi ja tarkkaavuuspulmaisten nuorten positiivisten kaverisuhteiden tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 7. luokkalaisten nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen vuonna 2014 alkanutta TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui 377 nuoresta, ja se kerättiin keväällä 2016 nuorten ollessa 7. luokalla. Tutkittavien nuorten tarkkaavuusongelmia mitattiin opettajien täyttämällä Keskittymiskyselyllä (KESKY). Kaverisuhteita tutkittiin TIKAPUU-kyselylomakkeella, jonka nuoret täyttivät. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kavereiden määrää, ystävyyssuhteen laatua ja nuoren asemaa vertaisryhmässä. Kavereiden määrää mitattiin laskemalla yhteen tutkittavien nimeämät luokkakaverit, joiden kanssa he viettävät mieluiten aikaa. Ystävyyssuhteen laatua mitattiin läheisyyttä ja konflikteja mittaavilla väittämillä, jotka käsittelivät nuoren suhdetta omalla luokalla olevaan parhaaseen ystävään. Nuoren asemaa vertaisryhmässä tutkittiin hyväksynnän ja hyljeksinnän avulla. Hyväksyntää vertaisryhmässä mitattiin siten, että nuoret nimesivät luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he mieluiten viettivät aikaa koulupäivän aikana. Hyljeksintää mitattiin puolestaan siten, että nuoret nimesivät luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he eivät halunneet viettää aikaa. KESKYn summapisteiden ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella. Sukupuolieroja tarkkaavuusongelmien yleisyydessä tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla. Tämän jälkeen nuoret jaettiin kahteen ryhmään siten, että toinen ryhmä edusti nuoria, joilla oli tarkkaavuuspulmia ja toinen ryhmä nuoria, joilla ei ollut. Ryhmien välisiä eroja kaverisuhteissa tutkittiin monimuuttujaisella kovarianssianalyysilla (MANCOVA), jossa sukupuoli kontrolloitiin. Korrelaatioanalyysien tulokset osoittivat, että KESKYn summapisteet olivat yhteydessä kaverisuhteiden kaikkiin puoliin. Tarkkaavuusongelmat olivat yleisempiä pojilla kuin tytöillä. Sukupuolen kontrolloinnin jälkeen huomattiin, että tarkkaavuuspulmaisilla nuorilla oli tavallisesti kehittyneitä nuoria vähemmän kavereita ja he kokivat enemmän vertaisten hyljeksintää. Sen sijaan tarkkaavuuspulmaiset nuoret ja nuoret, joilla ei ollut tarkkaavuuspulmia, eivät eronneet ystävyyssuhteen laadun ja ikätoverien hyväksynnän suhteen. Nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden välisiä yhteyksiä ei ole tiettävästi tutkittu aiemmin Suomessa. Tulokset antavat uutta tietoa suomalaisnuorten tarkkaavuuspulmien ja kaverisuhteiden välisistä yhteyksistä osoittaen, että tarkkaavuuspulmaisten nuorten kaverisuhteissa on eroja verrattuna tavallisesti kehittyneisiin nuoriin. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää aiheeseen liittyvää tutkimusta tiedon lisäämiseksi ja tarkkaavuuspulmaisten nuorten positiivisten kaverisuhteiden tukemiseksi.
first_indexed 2019-09-20T09:14:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Isom\u00e4ki, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jaatinen, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-24T12:26:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-24T12:26:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64811", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin 7. luokkalaisten nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tutkimus on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen vuonna 2014 alkanutta TIKAPUU \u2013 Alakoulusta yl\u00e4kouluun -tutkimushanketta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui 377 nuoresta, ja se ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 nuorten ollessa 7. luokalla.\nTutkittavien nuorten tarkkaavuusongelmia mitattiin opettajien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Keskittymiskyselyll\u00e4 (KESKY). Kaverisuhteita tutkittiin TIKAPUU-kyselylomakkeella, jonka nuoret t\u00e4yttiv\u00e4t. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kavereiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, yst\u00e4vyyssuhteen laatua ja nuoren asemaa vertaisryhm\u00e4ss\u00e4. Kavereiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 mitattiin laskemalla yhteen tutkittavien nime\u00e4m\u00e4t luokkakaverit, joiden kanssa he viett\u00e4v\u00e4t mieluiten aikaa. Yst\u00e4vyyssuhteen laatua mitattiin l\u00e4heisyytt\u00e4 ja konflikteja mittaavilla v\u00e4itt\u00e4mill\u00e4, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t nuoren suhdetta omalla luokalla olevaan parhaaseen yst\u00e4v\u00e4\u00e4n. Nuoren asemaa vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 tutkittiin hyv\u00e4ksynn\u00e4n ja hyljeksinn\u00e4n avulla. Hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4 vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 mitattiin siten, ett\u00e4 nuoret nimesiv\u00e4t luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he mieluiten viettiv\u00e4t aikaa koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. Hyljeksint\u00e4\u00e4 mitattiin puolestaan siten, ett\u00e4 nuoret nimesiv\u00e4t luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he eiv\u00e4t halunneet viett\u00e4\u00e4 aikaa. KESKYn summapisteiden ja kaverisuhteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tutkittiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella. Sukupuolieroja tarkkaavuusongelmien yleisyydess\u00e4 tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen nuoret jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n siten, ett\u00e4 toinen ryhm\u00e4 edusti nuoria, joilla oli tarkkaavuuspulmia ja toinen ryhm\u00e4 nuoria, joilla ei ollut. Ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja kaverisuhteissa tutkittiin monimuuttujaisella kovarianssianalyysilla (MANCOVA), jossa sukupuoli kontrolloitiin.\nKorrelaatioanalyysien tulokset osoittivat, ett\u00e4 KESKYn summapisteet olivat yhteydess\u00e4 kaverisuhteiden kaikkiin puoliin. Tarkkaavuusongelmat olivat yleisempi\u00e4 pojilla kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Sukupuolen kontrolloinnin j\u00e4lkeen huomattiin, ett\u00e4 tarkkaavuuspulmaisilla nuorilla oli tavallisesti kehittyneit\u00e4 nuoria v\u00e4hemm\u00e4n kavereita ja he kokivat enemm\u00e4n vertaisten hyljeksint\u00e4\u00e4. Sen sijaan tarkkaavuuspulmaiset nuoret ja nuoret, joilla ei ollut tarkkaavuuspulmia, eiv\u00e4t eronneet yst\u00e4vyyssuhteen laadun ja ik\u00e4toverien hyv\u00e4ksynn\u00e4n suhteen. Nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ei ole tiett\u00e4v\u00e4sti tutkittu aiemmin Suomessa. Tulokset antavat uutta tietoa suomalaisnuorten tarkkaavuuspulmien ja kaverisuhteiden v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4 osoittaen, ett\u00e4 tarkkaavuuspulmaisten nuorten kaverisuhteissa on eroja verrattuna tavallisesti kehittyneisiin nuoriin. Tulevaisuudessa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta tiedon lis\u00e4\u00e4miseksi ja tarkkaavuuspulmaisten nuorten positiivisten kaverisuhteiden tukemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin 7. luokkalaisten nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Tutkimus on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston psykologian laitoksen vuonna 2014 alkanutta TIKAPUU \u2013 Alakoulusta yl\u00e4kouluun -tutkimushanketta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto koostui 377 nuoresta, ja se ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2016 nuorten ollessa 7. luokalla.\nTutkittavien nuorten tarkkaavuusongelmia mitattiin opettajien t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Keskittymiskyselyll\u00e4 (KESKY). Kaverisuhteita tutkittiin TIKAPUU-kyselylomakkeella, jonka nuoret t\u00e4yttiv\u00e4t. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten kavereiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, yst\u00e4vyyssuhteen laatua ja nuoren asemaa vertaisryhm\u00e4ss\u00e4. Kavereiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 mitattiin laskemalla yhteen tutkittavien nime\u00e4m\u00e4t luokkakaverit, joiden kanssa he viett\u00e4v\u00e4t mieluiten aikaa. Yst\u00e4vyyssuhteen laatua mitattiin l\u00e4heisyytt\u00e4 ja konflikteja mittaavilla v\u00e4itt\u00e4mill\u00e4, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t nuoren suhdetta omalla luokalla olevaan parhaaseen yst\u00e4v\u00e4\u00e4n. Nuoren asemaa vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 tutkittiin hyv\u00e4ksynn\u00e4n ja hyljeksinn\u00e4n avulla. Hyv\u00e4ksynt\u00e4\u00e4 vertaisryhm\u00e4ss\u00e4 mitattiin siten, ett\u00e4 nuoret nimesiv\u00e4t luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he mieluiten viettiv\u00e4t aikaa koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. Hyljeksint\u00e4\u00e4 mitattiin puolestaan siten, ett\u00e4 nuoret nimesiv\u00e4t luokaltaan oppilaita, keiden kanssa he eiv\u00e4t halunneet viett\u00e4\u00e4 aikaa. KESKYn summapisteiden ja kaverisuhteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tutkittiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella. Sukupuolieroja tarkkaavuusongelmien yleisyydess\u00e4 tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen nuoret jaettiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n siten, ett\u00e4 toinen ryhm\u00e4 edusti nuoria, joilla oli tarkkaavuuspulmia ja toinen ryhm\u00e4 nuoria, joilla ei ollut. Ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja kaverisuhteissa tutkittiin monimuuttujaisella kovarianssianalyysilla (MANCOVA), jossa sukupuoli kontrolloitiin.\nKorrelaatioanalyysien tulokset osoittivat, ett\u00e4 KESKYn summapisteet olivat yhteydess\u00e4 kaverisuhteiden kaikkiin puoliin. Tarkkaavuusongelmat olivat yleisempi\u00e4 pojilla kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Sukupuolen kontrolloinnin j\u00e4lkeen huomattiin, ett\u00e4 tarkkaavuuspulmaisilla nuorilla oli tavallisesti kehittyneit\u00e4 nuoria v\u00e4hemm\u00e4n kavereita ja he kokivat enemm\u00e4n vertaisten hyljeksint\u00e4\u00e4. Sen sijaan tarkkaavuuspulmaiset nuoret ja nuoret, joilla ei ollut tarkkaavuuspulmia, eiv\u00e4t eronneet yst\u00e4vyyssuhteen laadun ja ik\u00e4toverien hyv\u00e4ksynn\u00e4n suhteen. Nuorten tarkkaavuusongelmien ja kaverisuhteiden v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 ei ole tiett\u00e4v\u00e4sti tutkittu aiemmin Suomessa. Tulokset antavat uutta tietoa suomalaisnuorten tarkkaavuuspulmien ja kaverisuhteiden v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4 osoittaen, ett\u00e4 tarkkaavuuspulmaisten nuorten kaverisuhteissa on eroja verrattuna tavallisesti kehittyneisiin nuoriin. Tulevaisuudessa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 aiheeseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta tiedon lis\u00e4\u00e4miseksi ja tarkkaavuuspulmaisten nuorten positiivisten kaverisuhteiden tukemiseksi.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-24T12:26:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-24T12:26:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarkkaavuusongelmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaverisuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4toverit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906243404", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaisryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64811
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c95117c0-6a50-4468-90f3-7bc31c591157\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906243404.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Isomäki, Annika Jaatinen, Paula Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin tarkkaavuusongelmat kaverisuhteet ikätoverit Psykologia Psychology 202 nuoret ADHD vertaisryhmät nuoruus ystävyys vertaissuhteet
title Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
title_full Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
title_fullStr Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
title_full_unstemmed Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
title_short Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
title_sort nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
title_txtP Nuorten tarkkaavuusongelmien yhteys kaverisuhteisiin
topic tarkkaavuusongelmat kaverisuhteet ikätoverit Psykologia Psychology 202 nuoret ADHD vertaisryhmät nuoruus ystävyys vertaissuhteet
topic_facet 202 ADHD Psychology Psykologia ikätoverit kaverisuhteet nuoret nuoruus tarkkaavuusongelmat vertaisryhmät vertaissuhteet ystävyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64811 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906243404
work_keys_str_mv AT isomäkiannika nuortentarkkaavuusongelmienyhteyskaverisuhteisiin