Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisista tekijöistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisen organisaation sisä- ja ulkopuolella. Tutkimuksen aineistona käytettiin mainekyselyä, joka toteutettiin sähköisesti kahdeksassa STM:n ja sen hallinnonalan organisaatiossa vuonna 2018. Tämän tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rouhesmaa, Elisa, Körkkö, Laura
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64796
_version_ 1826225809869766656
author Rouhesmaa, Elisa Körkkö, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rouhesmaa, Elisa Körkkö, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rouhesmaa, Elisa Körkkö, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rouhesmaa, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisista tekijöistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisen organisaation sisä- ja ulkopuolella. Tutkimuksen aineistona käytettiin mainekyselyä, joka toteutettiin sähköisesti kahdeksassa STM:n ja sen hallinnonalan organisaatiossa vuonna 2018. Tämän tutkimuksen analyysi kohdistui kyselyn kohtaan, jossa kysyttiin, mihin vastaaja odottaa muutosta organisaatiossa. Aineistosta tulkittiin vastaajan tyytyväisyyden aste sekä, mihin tyytyväisyys tai tyytymättömyys perustuu. Tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, ja keskeisimpinä teoreettisina käsitteinä esiteltiin sidosryhmätyytyväisyys, asiakastyytyväisyys, työtyytyväisyys, odotukset, odotusten kumoamisen malli sekä odotustenhallinta. Työntekijöiden ja ulkoisten sidosryhmien tyytyväisyystekijöissä oli yhtäläisyyksiä siinä, että joustavuus, riittävät ja oikein kohdistetut resurssit sekä asiakaskeskeisyys selittävät molempien sidosryhmien tyytyväisyyttä. Tulokset toivat asiakaskeskeisyyden uutena esiin myös työntekijöiden tyytyväisyyttä selittävänä tekijänä. Lisäksi tulokset toivat uutena esiin organisaation tulevaisuuteen orientoitumisen ja pitkän tähtäimen suunnitelmien merkityksen ulkoisten sidosryhmien tyytyväisyyden lisäämisen kannalta. Eroavaisuuksia ulkoisten sidosryhmien ja työntekijöiden välillä löytyi etenkin luottamukseen ja viestintään liittyvissä tekijöissä. Luottamus osoittautui keskeiseksi tyytyväisyyttä määritteleväksi tekijäksi ulkoisten sidosryhmien tapauksessa, mutta työntekijöiden kohdalla yhteys oli vaatimattomampi. Lisäksi viestinnän merkitys tyytyväisyyttä selittävänä tekijänä näyttäytyi ulkoisten sidosryhmien tapauksessa merkittävänä etenkin tyytyväisyyden lisäämisen ja sidosryhmäsuhteen syventämisen kannalta. Työntekijöiden tapauksessa viestintään liittyvien tekijöiden ilmeneminen jäi maltillisemmaksi kuin mitä aiempien työtyytyväisyystutkimusten perusteella olisi voinut olettaa. Koska tässä tutkimuksessa pyrittiin tekemään laajoja ja yleistettäviä tulkintoja suomalaisten julkisten organisaatioiden ulkoisten ja sisäisten sidosryhmien tyytyväisyydestä, voitaisiin aihetta tutkia jatkossa tarkemmin siten, että jokaista organisaatioiden sidosryhmää tarkastellaan erikseen. Hedelmälliseksi voisi osoittautua myös erilaisissa tutkimuksissa esiintyvien tyytyväisyystekijöiden laajan kirjon luokitteleminen keskeisiin kategorioihin yleistettävän, julkisten organisaatioiden sidosryhmäyytyväisyyttä selittävän viitekehyksen muodostamiseksi.
first_indexed 2019-09-20T09:14:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma-aho, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rouhesmaa, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00f6rkk\u00f6, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-24T11:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-24T11:43:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64796", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisista tekij\u00f6ist\u00e4 sidosryhm\u00e4tyytyv\u00e4isyys muodostuu julkisen organisaation sis\u00e4- ja ulkopuolella. \n\nTutkimuksen aineistona k\u00e4ytettiin mainekysely\u00e4, joka toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isesti kahdeksassa STM:n ja sen hallinnonalan organisaatiossa vuonna 2018. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen analyysi kohdistui kyselyn kohtaan, jossa kysyttiin, mihin vastaaja odottaa muutosta organisaatiossa. Aineistosta tulkittiin vastaajan tyytyv\u00e4isyyden aste sek\u00e4, mihin tyytyv\u00e4isyys tai tyytym\u00e4tt\u00f6myys perustuu. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, ja keskeisimpin\u00e4 teoreettisina k\u00e4sittein\u00e4 esiteltiin sidosryhm\u00e4tyytyv\u00e4isyys, asiakastyytyv\u00e4isyys, ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys, odotukset, odotusten kumoamisen malli sek\u00e4 odotustenhallinta.\n\nTy\u00f6ntekij\u00f6iden ja ulkoisten sidosryhmien tyytyv\u00e4isyystekij\u00f6iss\u00e4 oli yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 siin\u00e4, ett\u00e4 joustavuus, riitt\u00e4v\u00e4t ja oikein kohdistetut resurssit sek\u00e4 asiakaskeskeisyys selitt\u00e4v\u00e4t molempien sidosryhmien tyytyv\u00e4isyytt\u00e4. Tulokset toivat asiakaskeskeisyyden uutena esiin my\u00f6s ty\u00f6ntekij\u00f6iden tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset toivat uutena esiin organisaation tulevaisuuteen orientoitumisen ja pitk\u00e4n t\u00e4ht\u00e4imen suunnitelmien merkityksen ulkoisten sidosryhmien tyytyv\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4misen kannalta. Eroavaisuuksia ulkoisten sidosryhmien ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4 l\u00f6ytyi etenkin luottamukseen ja viestint\u00e4\u00e4n liittyviss\u00e4 tekij\u00f6iss\u00e4. Luottamus osoittautui keskeiseksi tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4ksi tekij\u00e4ksi ulkoisten sidosryhmien tapauksessa, mutta ty\u00f6ntekij\u00f6iden kohdalla yhteys oli vaatimattomampi. Lis\u00e4ksi viestinn\u00e4n merkitys tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi ulkoisten sidosryhmien tapauksessa merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 etenkin tyytyv\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4misen ja sidosryhm\u00e4suhteen syvent\u00e4misen kannalta. Ty\u00f6ntekij\u00f6iden tapauksessa viestint\u00e4\u00e4n liittyvien tekij\u00f6iden ilmeneminen j\u00e4i maltillisemmaksi kuin mit\u00e4 aiempien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyystutkimusten perusteella olisi voinut olettaa. \n\nKoska t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrittiin tekem\u00e4\u00e4n laajoja ja yleistett\u00e4vi\u00e4 tulkintoja suomalaisten julkisten organisaatioiden ulkoisten ja sis\u00e4isten sidosryhmien tyytyv\u00e4isyydest\u00e4, voitaisiin aihetta tutkia jatkossa tarkemmin siten, ett\u00e4 jokaista organisaatioiden sidosryhm\u00e4\u00e4 tarkastellaan erikseen. Hedelm\u00e4lliseksi voisi osoittautua my\u00f6s erilaisissa tutkimuksissa esiintyvien tyytyv\u00e4isyystekij\u00f6iden laajan kirjon luokitteleminen keskeisiin kategorioihin yleistett\u00e4v\u00e4n, julkisten organisaatioiden sidosryhm\u00e4yytyv\u00e4isyytt\u00e4 selitt\u00e4v\u00e4n viitekehyksen muodostamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-24T11:43:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-24T11:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sidosryhm\u00e4tyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotusten kumoamisen malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotustenhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mist\u00e4 sidosryhm\u00e4tyytyv\u00e4isyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906243378", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidosryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64796
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/89382c33-7cde-4cab-a42a-eb4733a37323\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906243378.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rouhesmaa, Elisa Körkkö, Laura Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa? sidosryhmätyytyväisyys odotusten kumoamisen malli odotustenhallinta Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 sidosryhmät odotukset työtyytyväisyys tyytyväisyys asiakastyytyväisyys
title Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?
title_full Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?
title_fullStr Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa? Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?
title_full_unstemmed Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa? Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?
title_short Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?
title_sort mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa
title_txtP Mistä sidosryhmätyytyväisyys muodostuu julkisissa organisaatioissa?
topic sidosryhmätyytyväisyys odotusten kumoamisen malli odotustenhallinta Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 sidosryhmät odotukset työtyytyväisyys tyytyväisyys asiakastyytyväisyys
topic_facet 3131 Organizational Communication Yhteisöviestintä asiakastyytyväisyys odotukset odotusten kumoamisen malli odotustenhallinta sidosryhmät sidosryhmätyytyväisyys tyytyväisyys työtyytyväisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64796 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906243378
work_keys_str_mv AT rouhesmaaelisa mistäsidosryhmätyytyväisyysmuodostuujulkisissaorganisaatioissa