Milloin lapsi on valmis koulutielle? diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973

Toisen maailmansodan jälkeen suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia väestö- ja elinkeinorakenteiden muuttuessa. Yhteiskunnallisena tavoitteena oli hyvinvointivaltion rakentaminen, mikä korosti suomalaisen koululaitoksen kehitystarvetta. Koulutuksellinen tasa-arvo ja lasten yksilöllisen kehity...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajunen, Jenna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64773
_version_ 1826225730326888448
author Pajunen, Jenna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pajunen, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pajunen, Jenna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pajunen, Jenna
datasource_str_mv jyx
description Toisen maailmansodan jälkeen suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia väestö- ja elinkeinorakenteiden muuttuessa. Yhteiskunnallisena tavoitteena oli hyvinvointivaltion rakentaminen, mikä korosti suomalaisen koululaitoksen kehitystarvetta. Koulutuksellinen tasa-arvo ja lasten yksilöllisen kehityksen huomioiminen nousivat entistä tärkeämmiksi yhteiskunnallisiksi tavoitteiksi. Yhtenä ratkaisuna lasten kehityksellisten erojen tasaamiseksi ehdotettiin koulukypsyyden mittaamista. Koulukypsyyden käsite omaksuttiin Suomeen Saksasta 1940-luvulla. Koulukypsyystesteillä mitattiin lapsen kehityksellistä tasoa, jonka mukaan pystyttiin ennustamaan lapsen menestyminen koulun ensimmäisellä luokalla. Kypsymättömäksi todetut lapset saattoivat lykätä koulunaloitustaan vuodella. Tässä tutkimuksessa tarkastelen koulukypsyyden käsittelyä aikansa suurimmassa opettajien ammattilehdessä, Opettajain Lehdessä, vuosien 1950–1973 aikana. Tutkimustehtävänä selvitän, miten koulukypsyyden käsittely näkyi asiantuntijadiskursseissa ja miten käsite muodostui aikansa kontekstissa. Tarkastelen, millaisia diskursseja koulukypsyyden käsittelystä nousee Opettajain Lehdessä esille ja ketkä näihin diskursseihin osallistuivat. Tutkimuksen analyysi tapahtuu tulkitsevan diskurssianalyysin menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa selviää, että vuosien 1950–1973 aikana Opettajain Lehdessä koulukypsyys yhdistyi kolmeen suurempaan diskurssiin. Koulukypsyyttä käsiteltiin yhteiskuntapoliittisista, psykologisista ja taloudellisista näkökulmista. 1950-luvulla koulukypsyyskeskustelu Opettajain Lehdessä yhdistyi suomalaisten kasvaviin pyrkimyksiin saada lapsi kouluun ennen oppivelvollisuusikää sekä keskusteluun sosiaalisesta, alueellisesta ja taloudellisesta eriarvoisuudesta. 1950-luvulla kiihtynyt keskustelu koulukypsyydestä kulminoitui koulukypsyystestien käyttöönottoon. Lähes jokainen koulunsa aloittava lapsi haluttiin testata ennen ensimmäisen luokan alkua. Tutkimus osoittaa, että keskustelu koulukypsyydestä muuttui aikansa kasvatustieteellisten ja psykologisten kehityssuuntien mukaan. 1960-luvun lopulla koulukypsyys yhdistyi alkavaan esikoulukeskusteluun sekä koulupsykologien aseman puolesta puhumiseen. Opettajain Lehdessä koulukypsyys nousi esille useaan otteeseen 1950–1960-luvulla, mutta jäi vähitellen peruskoulu-uudistuksen varjoon 1970-luvun alussa. Koulukypsyyden käsite vaihtui 1970-luvulla kouluvalmiuden käsitteeksi.
first_indexed 2024-09-11T08:52:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valtonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Einonen, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-20T09:35:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-20T09:35:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toisen maailmansodan j\u00e4lkeen suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia v\u00e4est\u00f6- ja elinkeinorakenteiden muuttuessa. Yhteiskunnallisena tavoitteena oli hyvinvointivaltion rakentaminen, mik\u00e4 korosti suomalaisen koululaitoksen kehitystarvetta. Koulutuksellinen tasa-arvo ja lasten yksil\u00f6llisen kehityksen huomioiminen nousivat entist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mmiksi yhteiskunnallisiksi tavoitteiksi. Yhten\u00e4 ratkaisuna lasten kehityksellisten erojen tasaamiseksi ehdotettiin koulukypsyyden mittaamista. Koulukypsyyden k\u00e4site omaksuttiin Suomeen Saksasta 1940-luvulla. Koulukypsyystesteill\u00e4 mitattiin lapsen kehityksellist\u00e4 tasoa, jonka mukaan pystyttiin ennustamaan lapsen menestyminen koulun ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Kypsym\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi todetut lapset saattoivat lyk\u00e4t\u00e4 koulunaloitustaan vuodella.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen koulukypsyyden k\u00e4sittely\u00e4 aikansa suurimmassa opettajien ammattilehdess\u00e4, Opettajain Lehdess\u00e4, vuosien 1950\u20131973 aikana. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 selvit\u00e4n, miten koulukypsyyden k\u00e4sittely n\u00e4kyi asiantuntijadiskursseissa ja miten k\u00e4site muodostui aikansa kontekstissa. Tarkastelen, millaisia diskursseja koulukypsyyden k\u00e4sittelyst\u00e4 nousee Opettajain Lehdess\u00e4 esille ja ketk\u00e4 n\u00e4ihin diskursseihin osallistuivat. Tutkimuksen analyysi tapahtuu tulkitsevan diskurssianalyysin menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTutkimuksessa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 vuosien 1950\u20131973 aikana Opettajain Lehdess\u00e4 koulukypsyys yhdistyi kolmeen suurempaan diskurssiin. Koulukypsyytt\u00e4 k\u00e4siteltiin yhteiskuntapoliittisista, psykologisista ja taloudellisista n\u00e4k\u00f6kulmista. 1950-luvulla koulukypsyyskeskustelu Opettajain Lehdess\u00e4 yhdistyi suomalaisten kasvaviin pyrkimyksiin saada lapsi kouluun ennen oppivelvollisuusik\u00e4\u00e4 sek\u00e4 keskusteluun sosiaalisesta, alueellisesta ja taloudellisesta eriarvoisuudesta. 1950-luvulla kiihtynyt keskustelu koulukypsyydest\u00e4 kulminoitui koulukypsyystestien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon. L\u00e4hes jokainen koulunsa aloittava lapsi haluttiin testata ennen ensimm\u00e4isen luokan alkua.\n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 keskustelu koulukypsyydest\u00e4 muuttui aikansa kasvatustieteellisten ja psykologisten kehityssuuntien mukaan. 1960-luvun lopulla koulukypsyys yhdistyi alkavaan esikoulukeskusteluun sek\u00e4 koulupsykologien aseman puolesta puhumiseen. Opettajain Lehdess\u00e4 koulukypsyys nousi esille useaan otteeseen 1950\u20131960-luvulla, mutta j\u00e4i v\u00e4hitellen peruskoulu-uudistuksen varjoon 1970-luvun alussa. Koulukypsyyden k\u00e4site vaihtui 1970-luvulla kouluvalmiuden k\u00e4sitteeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-20T09:35:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-20T09:35:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettajain Lehti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden k\u00e4sittelyst\u00e4 Opettajain Lehdess\u00e4 vuosina 1950-1973", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906203363", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatushistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntakehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64773
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ce8a55f9-e41a-4366-9da2-79d17c785b3e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906203363.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajunen, Jenna Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973 kouluvalmius Opettajain Lehti Suomen historia Finnish History 3031 kasvatushistoria yhteiskuntakehitys diskurssianalyysi koulukypsyys
title Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973
title_full Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973
title_fullStr Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973 Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973
title_full_unstemmed Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973 Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973
title_short Milloin lapsi on valmis koulutielle?
title_sort milloin lapsi on valmis koulutielle diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä opettajain lehdessä vuosina 1950 1973
title_sub diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973
title_txtP Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden käsittelystä Opettajain Lehdessä vuosina 1950-1973
topic kouluvalmius Opettajain Lehti Suomen historia Finnish History 3031 kasvatushistoria yhteiskuntakehitys diskurssianalyysi koulukypsyys
topic_facet 3031 Finnish History Opettajain Lehti Suomen historia diskurssianalyysi kasvatushistoria koulukypsyys kouluvalmius yhteiskuntakehitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64773 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906203363
work_keys_str_mv AT pajunenjenna milloinlapsionvalmiskoulutiellediskurssianalyysikoulukypsyydenkäsittelystäopettajai