fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valtonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Einonen, Piia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajunen, Jenna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-20T09:35:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-20T09:35:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toisen maailmansodan j\u00e4lkeen suomalainen yhteiskunta koki suuria muutoksia v\u00e4est\u00f6- ja elinkeinorakenteiden muuttuessa. Yhteiskunnallisena tavoitteena oli hyvinvointivaltion rakentaminen, mik\u00e4 korosti suomalaisen koululaitoksen kehitystarvetta. Koulutuksellinen tasa-arvo ja lasten yksil\u00f6llisen kehityksen huomioiminen nousivat entist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mmiksi yhteiskunnallisiksi tavoitteiksi. Yhten\u00e4 ratkaisuna lasten kehityksellisten erojen tasaamiseksi ehdotettiin koulukypsyyden mittaamista. Koulukypsyyden k\u00e4site omaksuttiin Suomeen Saksasta 1940-luvulla. Koulukypsyystesteill\u00e4 mitattiin lapsen kehityksellist\u00e4 tasoa, jonka mukaan pystyttiin ennustamaan lapsen menestyminen koulun ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Kypsym\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi todetut lapset saattoivat lyk\u00e4t\u00e4 koulunaloitustaan vuodella.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen koulukypsyyden k\u00e4sittely\u00e4 aikansa suurimmassa opettajien ammattilehdess\u00e4, Opettajain Lehdess\u00e4, vuosien 1950\u20131973 aikana. Tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 selvit\u00e4n, miten koulukypsyyden k\u00e4sittely n\u00e4kyi asiantuntijadiskursseissa ja miten k\u00e4site muodostui aikansa kontekstissa. Tarkastelen, millaisia diskursseja koulukypsyyden k\u00e4sittelyst\u00e4 nousee Opettajain Lehdess\u00e4 esille ja ketk\u00e4 n\u00e4ihin diskursseihin osallistuivat. Tutkimuksen analyysi tapahtuu tulkitsevan diskurssianalyysin menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en.\n\nTutkimuksessa selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 vuosien 1950\u20131973 aikana Opettajain Lehdess\u00e4 koulukypsyys yhdistyi kolmeen suurempaan diskurssiin. Koulukypsyytt\u00e4 k\u00e4siteltiin yhteiskuntapoliittisista, psykologisista ja taloudellisista n\u00e4k\u00f6kulmista. 1950-luvulla koulukypsyyskeskustelu Opettajain Lehdess\u00e4 yhdistyi suomalaisten kasvaviin pyrkimyksiin saada lapsi kouluun ennen oppivelvollisuusik\u00e4\u00e4 sek\u00e4 keskusteluun sosiaalisesta, alueellisesta ja taloudellisesta eriarvoisuudesta. 1950-luvulla kiihtynyt keskustelu koulukypsyydest\u00e4 kulminoitui koulukypsyystestien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoon. L\u00e4hes jokainen koulunsa aloittava lapsi haluttiin testata ennen ensimm\u00e4isen luokan alkua.\n\nTutkimus osoittaa, ett\u00e4 keskustelu koulukypsyydest\u00e4 muuttui aikansa kasvatustieteellisten ja psykologisten kehityssuuntien mukaan. 1960-luvun lopulla koulukypsyys yhdistyi alkavaan esikoulukeskusteluun sek\u00e4 koulupsykologien aseman puolesta puhumiseen. Opettajain Lehdess\u00e4 koulukypsyys nousi esille useaan otteeseen 1950\u20131960-luvulla, mutta j\u00e4i v\u00e4hitellen peruskoulu-uudistuksen varjoon 1970-luvun alussa. Koulukypsyyden k\u00e4site vaihtui 1970-luvulla kouluvalmiuden k\u00e4sitteeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-20T09:35:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-20T09:35:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluvalmius", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettajain Lehti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Milloin lapsi on valmis koulutielle? : diskurssianalyysi koulukypsyyden k\u00e4sittelyst\u00e4 Opettajain Lehdess\u00e4 vuosina 1950-1973", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906203363", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatushistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntakehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukypsyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|