Kasvattajan rooli leikin ohjaajana esiopetusikäisten lasten leikkitilanteissa

Leikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ulkopuolelta tai olemalla itse mukana leikissä. Tässä tutkimuksessa tavoittee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mutanen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64756
Description
Summary:Leikki on keskeinen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintamuoto ja työtapa. Varhaiskasvattajilta edellytetään aktiivista toimintaa leikin edellytysten turvaamiseksi sekä leikin ohjaamista sopivalla tavalla joko leikin ulkopuolelta tai olemalla itse mukana leikissä. Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli muodostaa kuva siitä, millaiseksi esiopetusikäisten lasten kasvattajat kokevat oman roolinsa leikin ohjaajana päiväkodin niin sanotun omaehtoisen leikin tilanteissa ja millaista ohjaavaa toimintaa leikkitilanteissa mahdollisesti tapahtuu. Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää lastentarhanopettajaa ja analysoitiin laadullisesti. Kasvattajan roolissa korostuivat leikkirauhaa edistävät toimet sekä leikin ulkopuolisen havainnoijan rooli, joka myös suuntasi roolin mukauttamista tilanteen vaatimusten mukaiseksi. Leikkiä ohjataan tarvittaessa, jos lapsilla on haasteita leikin itsenäisessä rakentamisessa ja kehittämisessä tai leikki muuttuu epätoivottuja piirteitä sisältäväksi. Leikkiin osallistuminen tapahtui yleensä lasten pyynnöstä. Tulokset viittaavat siihen, että kasvattajat määrittelevät leikin laatua ja leikkitaitoja enemmänkin lasten keskinäisen sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen näkökulmasta kuin leikin kehitystasosta kertovien kriteereiden perusteella. Kasvattajien tavoitteena oli huolehtia siitä, että jokainen lapsi voi kokea leikin iloa ja osallisuutta yhteisissä leikeissä sekä yhteenkuuluvuutta omaan ryhmään.