Työrauha kaikille intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet kyseisiä oireita. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työrauha kaikille...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkinen, Lotta, Norrena, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64734
_version_ 1826225700776968192
author Heikkinen, Lotta Norrena, Linda
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Lotta Norrena, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Lotta Norrena, Linda Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet kyseisiä oireita. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työrauha kaikille -interventiotutkimusta vuosien 2013 ja 2014 aikana. Tunne-, käytös- ja ADHD-oireita mitattiin vahvuuksia ja vaikeuksia kartoittavan kyselylomakkeen (The Strengths and Difficulties Questionnaire) suomenkielisellä versiolla. Vaikuttavuutta, eli muutosta työrauhassa mitattiin alku- ja loppumittauksella. Hyväksyttävyyttä mitattiin intervention lopussa. Tilastollisissa analyyseissa käytettiin toistomittausten kovarianssianalyysia sekä kovarianssianalyysia. Tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention vaikuttavuudesta eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista, vaan työrauhassa tapahtuva muutos oli samansuuntaista ja myönteistä kaikkien oppilaiden arvioimana. ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention hyväksyttävyydestä erosivat tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista siten, että ADHD-oireiset oppilaat arvioivat intervention vähemmän hyväksyttäväksi oireettomiin oppilaisiin verrattuna. Tulokset osoittivat, että tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat koko luokalle suunnatun intervention parantavan luokan työrauhaa. Lisää tutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten oppilaiden kielteisempien hyväksyttävyysarvioiden mahdollisista syistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Norrena, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-20T05:50:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-20T05:50:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64734", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten vaikuttavaksi ja hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4ksi tunne-, k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Ty\u00f6rauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eiv\u00e4t raportoineet kyseisi\u00e4 oireita. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin osana Ty\u00f6rauha kaikille -interventiotutkimusta vuosien 2013 ja 2014 aikana. Tunne-, k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireita mitattiin vahvuuksia ja vaikeuksia kartoittavan kyselylomakkeen (The Strengths and Difficulties Questionnaire) suomenkielisell\u00e4 versiolla. Vaikuttavuutta, eli muutosta ty\u00f6rauhassa mitattiin alku- ja loppumittauksella. Hyv\u00e4ksytt\u00e4vyytt\u00e4 mitattiin intervention lopussa. Tilastollisissa analyyseissa k\u00e4ytettiin toistomittausten kovarianssianalyysia sek\u00e4 kovarianssianalyysia.\nTunne-, k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention vaikuttavuudesta eiv\u00e4t eronneet tilastollisesti merkitsev\u00e4sti oireettomien oppilaiden arvioista, vaan ty\u00f6rauhassa tapahtuva muutos oli samansuuntaista ja my\u00f6nteist\u00e4 kaikkien oppilaiden arvioimana. ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention hyv\u00e4ksytt\u00e4vyydest\u00e4 erosivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti oireettomien oppilaiden arvioista siten, ett\u00e4 ADHD-oireiset oppilaat arvioivat intervention v\u00e4hemm\u00e4n hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4ksi oireettomiin oppilaisiin verrattuna. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 tunne-, k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat koko luokalle suunnatun intervention parantavan luokan ty\u00f6rauhaa. Lis\u00e4\u00e4 tutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten oppilaiden kielteisempien hyv\u00e4ksytt\u00e4vyysarvioiden mahdollisista syist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-20T05:50:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-20T05:50:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interventiotutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunneoireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4yt\u00f6soireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-oireet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6rauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyv\u00e4ksytt\u00e4vyys tunne-, k\u00e4yt\u00f6s- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906203321", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksytt\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64734
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81eb2999-b4ce-4d64-b2e0-1f580b2b8053\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906203321.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Lotta Norrena, Linda Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana työrauha interventiotutkimus tunneoireet käytösoireet ADHD-oireet Erityispedagogiikka Special Education 101 interventio oppilaat ADHD hyväksyttävyys käyttäytymishäiriöt
title Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_full Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_fullStr Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_full_unstemmed Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_short Työrauha kaikille
title_sort työrauha kaikille intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne käytös ja adhd oireisten oppilaiden arvioimana
title_sub intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
title_txtP Työrauha kaikille : intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana
topic työrauha interventiotutkimus tunneoireet käytösoireet ADHD-oireet Erityispedagogiikka Special Education 101 interventio oppilaat ADHD hyväksyttävyys käyttäytymishäiriöt
topic_facet 101 ADHD ADHD-oireet Erityispedagogiikka Special Education hyväksyttävyys interventio interventiotutkimus käyttäytymishäiriöt käytösoireet oppilaat tunneoireet työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906203321
work_keys_str_mv AT heikkinenlotta työrauhakaikilleinterventionvaikuttavuusjahyväksyttävyystunnekäytösjaadhdoireiste