Työrauha kaikille intervention vaikuttavuus ja hyväksyttävyys tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arvioimana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet kyseisiä oireita. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työrauha kaikille...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikkinen, Lotta, Norrena, Linda
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64734
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vaikuttavaksi ja hyväksyttäväksi tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat Työrauha kaikille -intervention niihin oppilaisiin verrattuna, jotka eivät raportoineet kyseisiä oireita. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Työrauha kaikille -interventiotutkimusta vuosien 2013 ja 2014 aikana. Tunne-, käytös- ja ADHD-oireita mitattiin vahvuuksia ja vaikeuksia kartoittavan kyselylomakkeen (The Strengths and Difficulties Questionnaire) suomenkielisellä versiolla. Vaikuttavuutta, eli muutosta työrauhassa mitattiin alku- ja loppumittauksella. Hyväksyttävyyttä mitattiin intervention lopussa. Tilastollisissa analyyseissa käytettiin toistomittausten kovarianssianalyysia sekä kovarianssianalyysia. Tunne-, käytös- ja ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention vaikuttavuudesta eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista, vaan työrauhassa tapahtuva muutos oli samansuuntaista ja myönteistä kaikkien oppilaiden arvioimana. ADHD-oireisten oppilaiden arviot intervention hyväksyttävyydestä erosivat tilastollisesti merkitsevästi oireettomien oppilaiden arvioista siten, että ADHD-oireiset oppilaat arvioivat intervention vähemmän hyväksyttäväksi oireettomiin oppilaisiin verrattuna. Tulokset osoittivat, että tunne-, käytös- ja ADHD-oireiset oppilaat arvioivat koko luokalle suunnatun intervention parantavan luokan työrauhaa. Lisää tutkimusta tarvitaan ADHD-oireisten oppilaiden kielteisempien hyväksyttävyysarvioiden mahdollisista syistä.