Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon

Oppikirjalla on edelleen keskeinen asema suomalaisten koulujen kieltenopetuksessa. Vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen oppikirjoissa opetetaan monipuolisesti eri taitoja kuten kuuntelu, luku ja kirjoitustaito, ja oppikirjoilla on näiden taitojen opettamisessa tärkeä rooli. Tässä maisterin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aula, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64731
_version_ 1826225732761681920
author Aula, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aula, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aula, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aula, Anna
datasource_str_mv jyx
description Oppikirjalla on edelleen keskeinen asema suomalaisten koulujen kieltenopetuksessa. Vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen oppikirjoissa opetetaan monipuolisesti eri taitoja kuten kuuntelu, luku ja kirjoitustaito, ja oppikirjoilla on näiden taitojen opettamisessa tärkeä rooli. Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin valinnaisen kielen saksan oppikirjaa Plan D 1-2 ja toisen kotimaisen kielen ruotsin oppikirjaa Megafon 1. Oppikirjojen maantuntemuksellisia sisältöjä verrattiin ja kirjojen henkilöhahmoja tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Laadullisen sisällönanalyysin tukena käytettiin Stockholmer Kriterienkatalog (Krumm 1985) -nimistä kategorisointia, joka on tarkoitettu avuksi oppikirjojen analysointiin. Tutkimuksessa havaittiin, että kirjojen maantuntemuksellisissa sisällöissä on eroja, mutta myös paljon samankaltaisuuksia. Megafon 1 -kirjassa esitellään monipuolisemmin erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä ja maantuntemuksen sisällöissä musiikki ja kirjallisuus korostuivat enemmän kuin kirjassa Plan D 1-2. Megafon 1-kirja seurasi opetussuunnitelman tavoitteita ja kuvaili sekä ruotsin kulttuuria, että ruotsin kielen asemaa Suomessa. Plan D 1-2 -kirjassa esiteltiin enimmäkseen nuoria ihmisiä ja kirjassa korostuivat erilaiset matkustuskohteet saksankielisissä maissa. Megafon 1 -oppikirjan hahmot olivat oikeita eli autenttisia henkilöitä ja Plan D 1-2 -oppikirjassa käytettiin oppikirjaa varten kehitettyjä hahmoja. Tämä tekee suuren eron siihen, miten autenttisina oppikirjojen henkilöt voidaan kokea. Molemmat kirjat käsittelivät maantuntemusta nuorten kokemusmaailman kautta ja molemmissa kirjoissa arkielämää esiteltiin monipuolisesti. Plan D 1-2 kirjat esittelivät Saksan valtion lisäksi myös Itävaltaa ja Sveitsiä ja esittelivät erilaisia saksan kielen kulttuurin ilmiöitä, kuten opetussuunnitelma vaatii.
first_indexed 2024-09-11T08:50:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aula, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T12:58:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T12:58:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppikirjalla on edelleen keskeinen asema suomalaisten koulujen kieltenopetuksessa. Vieraiden kielten ja toisen kotimaisen kielen oppikirjoissa opetetaan monipuolisesti eri taitoja kuten kuuntelu, luku ja kirjoitustaito, ja oppikirjoilla on n\u00e4iden taitojen opettamisessa t\u00e4rke\u00e4 rooli. \nT\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tutkittiin valinnaisen kielen saksan oppikirjaa Plan D 1-2 ja toisen kotimaisen kielen ruotsin oppikirjaa Megafon 1. Oppikirjojen maantuntemuksellisia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 verrattiin ja kirjojen henkil\u00f6hahmoja tutkittiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin tukena k\u00e4ytettiin Stockholmer Kriterienkatalog (Krumm 1985) -nimist\u00e4 kategorisointia, joka on tarkoitettu avuksi oppikirjojen analysointiin. \nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 kirjojen maantuntemuksellisissa sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 on eroja, mutta my\u00f6s paljon samankaltaisuuksia. Megafon 1 -kirjassa esitell\u00e4\u00e4n monipuolisemmin erilaisia ja eri-ik\u00e4isi\u00e4 ihmisi\u00e4 ja maantuntemuksen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 musiikki ja kirjallisuus korostuivat enemm\u00e4n kuin kirjassa Plan D 1-2. Megafon 1-kirja seurasi opetussuunnitelman tavoitteita ja kuvaili sek\u00e4 ruotsin kulttuuria, ett\u00e4 ruotsin kielen asemaa Suomessa. Plan D 1-2 -kirjassa esiteltiin enimm\u00e4kseen nuoria ihmisi\u00e4 ja kirjassa korostuivat erilaiset matkustuskohteet saksankielisiss\u00e4 maissa. Megafon 1 -oppikirjan hahmot olivat oikeita eli autenttisia henkil\u00f6it\u00e4 ja Plan D 1-2 -oppikirjassa k\u00e4ytettiin oppikirjaa varten kehitettyj\u00e4 hahmoja. T\u00e4m\u00e4 tekee suuren eron siihen, miten autenttisina oppikirjojen henkil\u00f6t voidaan kokea. Molemmat kirjat k\u00e4sitteliv\u00e4t maantuntemusta nuorten kokemusmaailman kautta ja molemmissa kirjoissa arkiel\u00e4m\u00e4\u00e4 esiteltiin monipuolisesti. Plan D 1-2 kirjat esitteliv\u00e4t Saksan valtion lis\u00e4ksi my\u00f6s It\u00e4valtaa ja Sveitsi\u00e4 ja esitteliv\u00e4t erilaisia saksan kielen kulttuurin ilmi\u00f6it\u00e4, kuten opetussuunnitelma vaatii.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T12:58:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T12:58:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrb\u00fcchern Plan D und Megafon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193317", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maantuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64731
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e2e47c20-a384-4d6f-9622-029ac24c58d9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193317.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aula, Anna Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 maantuntemus ruotsin kieli saksan kieli oppikirjat
title Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
title_full Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
title_fullStr Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
title_full_unstemmed Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
title_short Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
title_sort landeskundliche aspekte und personen in den lehrbüchern plan d und megafon
title_txtP Landeskundliche Aspekte und Personen in den Lehrbüchern Plan D und Megafon
topic Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 maantuntemus ruotsin kieli saksan kieli oppikirjat
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri maantuntemus oppikirjat ruotsin kieli saksan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193317
work_keys_str_mv AT aulaanna landeskundlicheaspekteundpersonenindenlehrbuchernplandundmegafon