The use of mobile devices in English teaching a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions

Teknologian kehitys tarjoaa opetukseen jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Erilaisten laitteiden käytöstä on tullut osa koulutyötä ja myös mobiililaitteita käytetään nykyään laajalti oppitunneilla. Koulut voivat tarjota opetuskäyttöön esimerkiksi tabletteja ja lisäksi oppilaiden omia älypuhelimi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raiskinmäki, Jenni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64719
_version_ 1826225743488614400
author Raiskinmäki, Jenni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raiskinmäki, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raiskinmäki, Jenni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raiskinmäki, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Teknologian kehitys tarjoaa opetukseen jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Erilaisten laitteiden käytöstä on tullut osa koulutyötä ja myös mobiililaitteita käytetään nykyään laajalti oppitunneilla. Koulut voivat tarjota opetuskäyttöön esimerkiksi tabletteja ja lisäksi oppilaiden omia älypuhelimia voidaan käyttää erilaisten tehtävien yhteydessä. Englannin kielen opiskeluun erilaiset sovellukset tarjoavat monenlaisia uusia mahdollisuuksia, joita pystyy soveltamaan kielten eri osa-alueiden harjoitteluun. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää, kuinka paljon mobiililaitteita hyödynnetään englannin lukio-opetuksessa. Lisäksi mobiililaitteiden hyötyä opetuksessa pyrittiin selvittämään sekä yleisellä tasolla, että kielen eri osa-alueiden opetuksessa. Tarkasteltaviksi kielen osa-alueiksi tutkielmassa valikoituivat kuuntelun harjoitteleminen, suullinen työskentely, luetun ymmärtäminen sekä kirjoittaminen. Tavoitteena oli selvittää, käytetäänkö mobiililaitteita yhtä paljon eri osa-alueiden opettamisessa, sekä kokevatko opettajat niiden käytön yhtä hyödyllisenä eri osa-alueiden opetuksessa. Aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn avulla, johon vastasi yhteensä 54 lukion opettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksistä oli suljettuja kysymyksiä, jotka analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lisäksi kyselyssä oli kaksi avointa kysymystä, joiden analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa saatiin selville, että mobiililaitteiden käyttö koetaan hyödylliseksi ja niitä käytetään laajalti englannin lukio-opetuksessa. Aineiston perusteella mobiililaitteita käytettiin jokaisen kielen osa-alueen opettamisessa melko saman verran. Niiden käytössä nähtiin monia hyötyjä, esimerkiksi tiedonhaku ja erilaisten itsenäisten harjoitusten toteuttaminen luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella. Eri osa-alueiden välillä selvin ero hyödyllisyydessä oli kirjoituksen opettamisessa. Laitteiden näytön koko ja näppäimistön puuttuminen nähtiin ongelmallisina. Jatkotutkimuksissa kohderyhmää voisi laajentaa, sekä aineiston monipuolisuutta syventää esimerkiksi haastattelujen avulla.
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raiskinm\u00e4ki, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T10:04:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T10:04:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64719", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian kehitys tarjoaa opetukseen jatkuvasti uudenlaisia mahdollisuuksia. Erilaisten laitteiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on tullut osa kouluty\u00f6t\u00e4 ja my\u00f6s mobiililaitteita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n laajalti oppitunneilla. Koulut voivat tarjota opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n esimerkiksi tabletteja ja lis\u00e4ksi oppilaiden omia \u00e4lypuhelimia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaisten teht\u00e4vien yhteydess\u00e4. Englannin kielen opiskeluun erilaiset sovellukset tarjoavat monenlaisia uusia mahdollisuuksia, joita pystyy soveltamaan kielten eri osa-alueiden harjoitteluun. T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka paljon mobiililaitteita hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n englannin lukio-opetuksessa. Lis\u00e4ksi mobiililaitteiden hy\u00f6ty\u00e4 opetuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sek\u00e4 yleisell\u00e4 tasolla, ett\u00e4 kielen eri osa-alueiden opetuksessa. Tarkasteltaviksi kielen osa-alueiksi tutkielmassa valikoituivat kuuntelun harjoitteleminen, suullinen ty\u00f6skentely, luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen sek\u00e4 kirjoittaminen. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4nk\u00f6 mobiililaitteita yht\u00e4 paljon eri osa-alueiden opettamisessa, sek\u00e4 kokevatko opettajat niiden k\u00e4yt\u00f6n yht\u00e4 hy\u00f6dyllisen\u00e4 eri osa-alueiden opetuksessa. Aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn avulla, johon vastasi yhteens\u00e4 54 lukion opettajaa. Suurin osa kyselyn kysymyksist\u00e4 oli suljettuja kysymyksi\u00e4, jotka analysoitiin tilastollisin menetelmin. Lis\u00e4ksi kyselyss\u00e4 oli kaksi avointa kysymyst\u00e4, joiden analysointiin k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Tutkimuksessa saatiin selville, ett\u00e4 mobiililaitteiden k\u00e4ytt\u00f6 koetaan hy\u00f6dylliseksi ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n laajalti englannin lukio-opetuksessa. Aineiston perusteella mobiililaitteita k\u00e4ytettiin jokaisen kielen osa-alueen opettamisessa melko saman verran. Niiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 n\u00e4htiin monia hy\u00f6tyj\u00e4, esimerkiksi tiedonhaku ja erilaisten itsen\u00e4isten harjoitusten toteuttaminen luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella. Eri osa-alueiden v\u00e4lill\u00e4 selvin ero hy\u00f6dyllisyydess\u00e4 oli kirjoituksen opettamisessa. Laitteiden n\u00e4yt\u00f6n koko ja n\u00e4pp\u00e4imist\u00f6n puuttuminen n\u00e4htiin ongelmallisina. Jatkotutkimuksissa kohderyhm\u00e4\u00e4 voisi laajentaa, sek\u00e4 aineiston monipuolisuutta syvent\u00e4\u00e4 esimerkiksi haastattelujen avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T10:04:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T10:04:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers\u2019 perceptions", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193303", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiililaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobiilioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language teaching", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobile devices", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mobile learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64719
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b04dadef-896c-4885-8382-0c5411769944\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193303.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raiskinmäki, Jenni The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions Englannin kieli English 301 lukio kieltenopetus mobiililaitteet oppiminen mobiilioppiminen general upper secondary school language teaching mobile devices learning mobile learning
title The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
title_full The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
title_fullStr The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
title_full_unstemmed The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
title_short The use of mobile devices in English teaching
title_sort use of mobile devices in english teaching a survey study on finnish high school teachers perceptions
title_sub a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
title_txtP The use of mobile devices in English teaching : a survey study on Finnish high school teachers’ perceptions
topic Englannin kieli English 301 lukio kieltenopetus mobiililaitteet oppiminen mobiilioppiminen general upper secondary school language teaching mobile devices learning mobile learning
topic_facet 301 Englannin kieli English general upper secondary school kieltenopetus language teaching learning lukio mobiililaitteet mobiilioppiminen mobile devices mobile learning oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64719 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193303
work_keys_str_mv AT raiskinmäkijenni theuseofmobiledevicesinenglishteachingasurveystudyonfinnishhighschoolteacherspe AT raiskinmäkijenni useofmobiledevicesinenglishteachingasurveystudyonfinnishhighschoolteachersperce