Soziale Verantwortung im Nachhaltigkeitsbericht der Volkswagen AG

Kestävä kehitys ja yritysten yhteiskuntavastuu ovat ajankohtaisia teemoja, jotka puhuttelevat ympäri maailmaa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Volkswagen AG:n yhteiskuntavastuuta. Volkswagen AG on saksalainen autojätti, johon kohdistui koko maailman kiinnostus, kun Volkswagenin diesel-sk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hoppula, Juho
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64704
Kuvaus
Yhteenveto:Kestävä kehitys ja yritysten yhteiskuntavastuu ovat ajankohtaisia teemoja, jotka puhuttelevat ympäri maailmaa. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan Volkswagen AG:n yhteiskuntavastuuta. Volkswagen AG on saksalainen autojätti, johon kohdistui koko maailman kiinnostus, kun Volkswagenin diesel-skandaali tuli julki syksyllä 2015. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella autojätin yhteiskuntavastuuta, mitkä ovat sen tavoitteet yhteiskuntavastuun edistämiseksi ja millaisin keinoin Volkswagen yrittää saavuttaa ne. Archie B. Carrollin yrityksen yhteiskuntavastuun neliosaista pyramidimallia hyödynnettiin tutkielman teoreettisena perustana. Tutkielman analyysiaineistona oli Volkswagen AG:n saksankielinen kestävän kehityksen raportti vuodelta 2017. Raportti on saatavilla konsernin verkkosivuilla, joilla se julkaistiin keväällä 2018. Aineisto rajattiin Carrollin pyramidimallin ja avainsanojen avulla, jotka vastaavat sisällöllisesti parhaiten pyramidimallin neljää osaa. Aineisto jaettiin neljään kategoriaan Carrollin mallin mukaisesti: taloudelliseen, oikeudelliseen, eettiseen ja filantrooppiseen vastuuseen. Näiden perusteella aineistosta valittiin tekstikappaleita analysoitavaksi. Valitut tekstikappaleet analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla teoriaan nojaten Carrollin malli apuna. Analyysista saatiin selville, että filantrooppinen vastuu korostuu Volkswagenin toiminnassa, mihin vaikuttaa se, että kyseessä on kestävän kehityksen raportti, jossa taloudelliset seikat jäävät vähemmälle huomiolle. Volkswagen pyrkii huomiomaan toiminnassaan Carrollin pyramidimallin jokaisen osa-alueen, sillä se tavoittelee taloudellisuutta, korostaa lain noudattamisen ja integriteetin tärkeyttä sekä osallistuu monipuolisesti filantrooppiseen toimintaan. Tuloksiin on kuitenkin syytä suhtautua varauksella, koska kestävän kehityksen raportit on nähty keinona, jonka avulla yritykset pyrkivät luomaan itsestään vastuullisemman kuvan kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Siksi yrityksen yhteiskuntavastuuta on syytä tutkia myös jatkossa.