6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä

Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta luokkaa Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksessa opettaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sormunen, Karoliina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64698
_version_ 1828193082898644992
author Sormunen, Karoliina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sormunen, Karoliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sormunen, Karoliina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sormunen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta luokkaa Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksessa opettajia haastateltiin ohjelmoinnin opetuksesta ja oppilaat suorittivat Scratch-ohjelmointiympäristössä kolmea eri konseptia mittaavan testin. Tyypiltään tutkimus oli teoriasidonnainen tutkimus, jonka aineistoa analysoitiin laadullisin ja määrällisin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat oppilaiden taitotason yleisesti ottaen heikoksi ohjelmoinnissa. Erityisen heikkoa osaaminen oli ehtolauseiden osaamista mittaavissa tehtävissä. Kansallinen opetussuunnitelma ei linjaa tarkasti ohjelmoinnin osaamisen tavoitteita, joten osaamistavoitteiden selkeyttämiseksi tarkempi määrittely ohjelmoinnin sisältöjen hallitsemisesta valtakunnallisesti olisi tarpeen. Tällöin edellytykset tekstuaalisen ohjelmoinnin pariin siirtymiselle yläkoulun puolelle olisivat paremmat. This research studied programming skills of 6th graders at the end of Finnish primary school. Additionally principles of teaching programming were also inspected. Three 6th grades from Central Finland, Pirkanmaa and Northern Savo were chosen to this research. Primary school teachers were interviewed and their pupils participated exam testing i three conspets of programming in Scratch programming environment. This thesis theory was research based and research material was analysed both qualitatively and quantitatively. The results show programming skills of 6th graders to be generally poor, especially in excercises measuring understanding of conditional statements. National curriculum does not define a spesific objective about programming at the end of primary school. More detailed objectives in national curriculum would make it easier to transfer from primary school and visual programming environment to upper level school and text-based programming.
first_indexed 2024-09-11T08:49:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekonoja, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sormunen, Karoliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T08:04:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T08:04:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta luokkaa Keski-Suomesta, Pirkanmaalta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksessa opettajia haastateltiin ohjelmoinnin opetuksesta ja oppilaat suorittivat Scratch-ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 kolmea eri konseptia mittaavan testin. Tyypilt\u00e4\u00e4n tutkimus oli teoriasidonnainen tutkimus, jonka aineistoa analysoitiin laadullisin ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittivat oppilaiden taitotason yleisesti ottaen heikoksi ohjelmoinnissa. Erityisen heikkoa osaaminen oli ehtolauseiden osaamista mittaavissa teht\u00e4viss\u00e4. Kansallinen opetussuunnitelma ei linjaa tarkasti ohjelmoinnin osaamisen tavoitteita, joten osaamistavoitteiden selkeytt\u00e4miseksi tarkempi m\u00e4\u00e4rittely ohjelmoinnin sis\u00e4lt\u00f6jen hallitsemisesta valtakunnallisesti olisi tarpeen. T\u00e4ll\u00f6in edellytykset tekstuaalisen ohjelmoinnin pariin siirtymiselle yl\u00e4koulun puolelle olisivat paremmat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This research studied programming skills of 6th graders at the end of Finnish primary school. Additionally principles of teaching programming were also inspected. Three 6th grades from Central Finland, Pirkanmaa and Northern Savo were chosen to this research. Primary school teachers were interviewed and their pupils participated exam testing\ni three conspets of programming in Scratch programming environment. This thesis theory was research based and research material was analysed both qualitatively and quantitatively. The results show programming skills of 6th graders to be generally poor, especially in excercises measuring understanding of conditional statements. National curriculum does not de\ufb01ne a spesi\ufb01c objective about programming at the end of primary school. More detailed objectives in national curriculum would make it easier to transfer from primary school and visual programming environment to upper level school and text-based programming.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T08:04:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T08:04:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjelmoinnin opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "OPS2014", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "graa\ufb01nen ohjelmointiymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TVT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Scratch", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193288", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64698
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:56Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2aadfad4-1681-4159-87ad-057eef1ba429\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193288.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sormunen, Karoliina 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä ohjelmoinnin opetus OPS2014 graafinen ohjelmointiympäristö TVT Scratch Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 opetussuunnitelmat ohjelmointi opetus tieto- ja viestintätekniikka alakoulu
title 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
title_full 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
title_fullStr 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
title_full_unstemmed 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
title_short 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
title_sort 6 luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
title_txtP 6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
topic ohjelmoinnin opetus OPS2014 graafinen ohjelmointiympäristö TVT Scratch Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 opetussuunnitelmat ohjelmointi opetus tieto- ja viestintätekniikka alakoulu
topic_facet 602 Mathematical Information Technology OPS2014 Scratch TVT Tietotekniikka alakoulu graafinen ohjelmointiympäristö ohjelmoinnin opetus ohjelmointi opetus opetussuunnitelmat tieto- ja viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193288
work_keys_str_mv AT sormunenkaroliina 6luokkalaistenohjelmoinninosaaminenalakoulunpäättyessä