Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer

Vuodesta 2020 alkaen jokainen suomalainen koululainen aloittaa ensimmäisen vieraan kielen opiskelunsa jo ensimmäisellä luokalla. Tämä muutos luo uudenlaisia haasteita kieltenopettajan opetusmetodeille, kieltenopetuksen lähestymistavoille ja käytetyille opetusmateriaaleille. Tämän tutkielman teoreet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karvonen, Ida
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64697
_version_ 1826225715464372224
author Karvonen, Ida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karvonen, Ida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karvonen, Ida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karvonen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Vuodesta 2020 alkaen jokainen suomalainen koululainen aloittaa ensimmäisen vieraan kielen opiskelunsa jo ensimmäisellä luokalla. Tämä muutos luo uudenlaisia haasteita kieltenopettajan opetusmetodeille, kieltenopetuksen lähestymistavoille ja käytetyille opetusmateriaaleille. Tämän tutkielman teoreettisena pohjana on käytetty aikaisempaa tutkimusta ennen kolmatta vuosiluokkaa alkavasta kieltenopetuksesta ja siihen sopivista kieltenopetuksen lähestymistavois­ta. Tämän lisäksi tutkielman pohjana on käytetty myös Opetushallitukselle tehtyjä tutkimuksia kieltenopetuksen varhentamisen pilottikokeiluista. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka saksan- ja ruotsinopettajat kohdentavat opetustaan nuoremmille oppijoille ja millaisia vaatimuksia heillä on varhennukses­sa käytetylle oppimateriaaleille. Saksan- ja ruotsinopettajien näkemyksiä kartoitettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kerätty aineisto analysoitiin käyttäen metodina laadullista sisällönanalyysia. Olennaisimpina opetusmetodeina ja lähestymistapoina nousi esille pelillisyys, toiminnallisuus, nuoremmille oppijoille sopivan hidas tahti, suuri toistomäärä ja alkuopetuksen ikäkausipeda­gogiikan tuntemus. Opettajan omalla heittäytymiskyvyllä ja innostuneisuudella on myös suuri merkitys varhentamisen onnistumisessa. Opetusmateriaalien suhteen opettajan oman materiaalin luominen nähtiin tärkeimpänä yksittäisenä tapana suunnata opetusta alkuopetukseen sopivaksi, sillä sopivia materiaaleja ei joko ole tai ne eivät sovi nuoremmille oppijoille. Lasten kehittyvä luku- ja kirjoitustaito nähtiin yhtenä suurimmista haasteista varhennetun kieltenopetuksen oppimateriaaleille. Myös pelejä, leikkejä, lauluja ja runsasta kuvitusta toivottiin opetusmateriaaleilta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Linderoos, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karvonen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T07:37:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T07:37:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64697", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuodesta 2020 alkaen jokainen suomalainen koululainen aloittaa ensimm\u00e4isen vieraan kielen opiskelunsa jo ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. T\u00e4m\u00e4 muutos luo uudenlaisia haasteita kieltenopettajan opetusmetodeille, kieltenopetuksen l\u00e4hestymistavoille ja k\u00e4ytetyille opetusmateriaaleille. \nT\u00e4m\u00e4n tutkielman teoreettisena pohjana on k\u00e4ytetty aikaisempaa tutkimusta ennen kolmatta vuosiluokkaa alkavasta kieltenopetuksesta ja siihen sopivista kieltenopetuksen l\u00e4hestymistavois\u00adta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkielman pohjana on k\u00e4ytetty my\u00f6s Opetushallitukselle tehtyj\u00e4 tutkimuksia kieltenopetuksen varhentamisen pilottikokeiluista. \nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka saksan- ja ruotsinopettajat kohdentavat opetustaan nuoremmille oppijoille ja millaisia vaatimuksia heill\u00e4 on varhennukses\u00adsa k\u00e4ytetylle oppimateriaaleille. Saksan- ja ruotsinopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kartoitettiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en metodina laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nOlennaisimpina opetusmetodeina ja l\u00e4hestymistapoina nousi esille pelillisyys, toiminnallisuus, nuoremmille oppijoille sopivan hidas tahti, suuri toistom\u00e4\u00e4r\u00e4 ja alkuopetuksen ik\u00e4kausipeda\u00adgogiikan tuntemus. Opettajan omalla heitt\u00e4ytymiskyvyll\u00e4 ja innostuneisuudella on my\u00f6s suuri merkitys varhentamisen onnistumisessa. Opetusmateriaalien suhteen opettajan oman materiaalin luominen n\u00e4htiin t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 yksitt\u00e4isen\u00e4 tapana suunnata opetusta alkuopetukseen sopivaksi, sill\u00e4 sopivia materiaaleja ei joko ole tai ne eiv\u00e4t sovi nuoremmille oppijoille. Lasten kehittyv\u00e4 luku- ja kirjoitustaito n\u00e4htiin yhten\u00e4 suurimmista haasteista varhennetun kieltenopetuksen oppimateriaaleille. My\u00f6s pelej\u00e4, leikkej\u00e4, lauluja ja runsasta kuvitusta toivottiin opetusmateriaaleilta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T07:37:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T07:37:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu kieltenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetusmateriaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Unterrichtsmethoden, didaktische Ans\u00e4tze und Unterrichtsmaterialien des fr\u00fchen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193287", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64697
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/44bdd674-1586-46bb-b351-b97d02e7d613\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193287.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karvonen, Ida Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer varhennettu kieltenopetus opetusmateriaalit Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 alakoulu oppimateriaali opetusmenetelmät kieltenopetus
title Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
title_full Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
title_fullStr Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
title_full_unstemmed Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
title_short Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts
title_sort unterrichtsmethoden didaktische ansätze und unterrichtsmaterialien des frühen fremdsprachenunterrichts auffassungen und erfahrungen der finnischen deutsch und schwedischlehrer
title_sub Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
title_txtP Unterrichtsmethoden, didaktische Ansätze und Unterrichtsmaterialien des frühen Fremdsprachenunterrichts : Auffassungen und Erfahrungen der finnischen Deutsch- und Schwedischlehrer
topic varhennettu kieltenopetus opetusmateriaalit Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 alakoulu oppimateriaali opetusmenetelmät kieltenopetus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri alakoulu kieltenopetus opetusmateriaalit opetusmenetelmät oppimateriaali varhennettu kieltenopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64697 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193287
work_keys_str_mv AT karvonenida unterrichtsmethodendidaktischeansätzeundunterrichtsmaterialiendesfruhenfremdsprachen