Pysäytetty ja aktivoitu hetki näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa

Tutkielmassani tarkastelen katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa sijaitsevia näköishautaveistoksia ja esillä olevia pyhimysruumiita. Kysyn, mitä hetkeä ne on valittu esittämään, millaista näköisyyttä ne tavoittelevat sekä millaisia merkityksiä niiden materiaalilla ja materiaalisuudella on. Tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nokelainen, Ullriikka
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64690
_version_ 1826225690083590144
author Nokelainen, Ullriikka
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nokelainen, Ullriikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nokelainen, Ullriikka Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nokelainen, Ullriikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassani tarkastelen katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa sijaitsevia näköishautaveistoksia ja esillä olevia pyhimysruumiita. Kysyn, mitä hetkeä ne on valittu esittämään, millaista näköisyyttä ne tavoittelevat sekä millaisia merkityksiä niiden materiaalilla ja materiaalisuudella on. Tutkimuskohteeni ovat 1500–1700-luvuilta ja sijaitsevat pääosin Englannissa, Italiassa, Ranskassa ja Saksassa. Tutkimukseni saa teoreettisen viitekehyksen Gotthold Ephraim Lessingin pohdinnoista näköisyydestä sekä aidon ja jäljitelmän suhteesta. Tutkimukseni nojaa Erwin Panofskyn kirjoituksiin renessanssin ja barokin hautaveistoksista, Philippe Arièsin tutkimuksiin haudoista ja kuoleman kulttuurihistoriasta sekä Caroline Walker Bynumin kirjoituksiin kristillisestä materiaalisuudesta. Työni keskeisiä käsitteitä ovat Panofskylta ja Arièsilta saamani demi-gisant (puolimakaava ihmishahmo) ja transi (kuollut ihmishahmo) sekä itse luomani käsite näköishautaveistos, joka tarkoittaa ihmisen näköistä hautaveistosta oli sen asento tai esittämä hetki mikä hyvänsä. Tutkimuskohteeni ovat löytyneet tutkimuskirjallisuudesta, eri hakusanojen avulla verkosta sekä paikan päältä Roomasta. Olen valinnut mahdollisimman erilaisia veistoksia enkä niinkään pyrkinyt esittämään kuinka suosittuja tai laajalle levinneitä eri veistostyypit ovat aikanaan olleet. Tutkimuksessani selviää, että näköishautaveistosten ja esillä olevien ruumiiden hetket ovat moninaisia ja moniaikaisia. Hautaveistokset ja ruumisrakennelmat voivat kuvastaa edesmennyttä elävänä, autuaana, kuolevana, kuolleena, elävänä kuolleena tai ylösnousseena. Monesti sama teos tarjoaa mahdollisuuden useampaankin tulkintaan. Näköisyyden arvostus on vaihdellut. Hautamuistomerkin poliittiset tai uskonnolliset tarkoitusperät, aito materiaali (luu) sekä vainajan yksilöivät attribuutit ovat olleet monesti sitä tärkeämpiä. Vuosisatojen edetessä näköishautaveistokset muuttuvat yksilöllisimmiksi sekä henkilökohtainen suru ja muistelu alkavat korostua. Esittämästään hetkestä riippumatta sekä näköishautaveistokset että pyhimysruumiit ikuistavat kaksijakoista toivetta iankaikkisesta elämästä: vainajan muistamista maallisessa maailmassa sekä hänen taivaallista ylösnousemustaan.
first_indexed 2019-08-19T08:21:37Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Waenerberg, Annika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nokelainen, Ullriikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T06:36:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T06:36:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64690", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassani tarkastelen katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa sijaitsevia n\u00e4k\u00f6ishautaveistoksia ja esill\u00e4 olevia pyhimysruumiita. Kysyn, mit\u00e4 hetke\u00e4 ne on valittu esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaista n\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4 ne tavoittelevat sek\u00e4 millaisia merkityksi\u00e4 niiden materiaalilla ja materiaalisuudella on. Tutkimuskohteeni ovat 1500\u20131700-luvuilta ja sijaitsevat p\u00e4\u00e4osin Englannissa, Italiassa, Ranskassa ja Saksassa. \n\nTutkimukseni saa teoreettisen viitekehyksen Gotthold Ephraim Lessingin pohdinnoista n\u00e4k\u00f6isyydest\u00e4 sek\u00e4 aidon ja j\u00e4ljitelm\u00e4n suhteesta. Tutkimukseni nojaa Erwin Panofskyn kirjoituksiin renessanssin ja barokin hautaveistoksista, Philippe Ari\u00e8sin tutkimuksiin haudoista ja kuoleman kulttuurihistoriasta sek\u00e4 Caroline Walker Bynumin kirjoituksiin kristillisest\u00e4 materiaalisuudesta. Ty\u00f6ni keskeisi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ovat Panofskylta ja Ari\u00e8silta saamani demi-gisant (puolimakaava ihmishahmo) ja transi (kuollut ihmishahmo) sek\u00e4 itse luomani k\u00e4site n\u00e4k\u00f6ishautaveistos, joka tarkoittaa ihmisen n\u00e4k\u00f6ist\u00e4 hautaveistosta oli sen asento tai esitt\u00e4m\u00e4 hetki mik\u00e4 hyv\u00e4ns\u00e4.\n\nTutkimuskohteeni ovat l\u00f6ytyneet tutkimuskirjallisuudesta, eri hakusanojen avulla verkosta sek\u00e4 paikan p\u00e4\u00e4lt\u00e4 Roomasta. Olen valinnut mahdollisimman erilaisia veistoksia enk\u00e4 niink\u00e4\u00e4n pyrkinyt esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuinka suosittuja tai laajalle levinneit\u00e4 eri veistostyypit ovat aikanaan olleet. \n\nTutkimuksessani selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4k\u00f6ishautaveistosten ja esill\u00e4 olevien ruumiiden hetket ovat moninaisia ja moniaikaisia. Hautaveistokset ja ruumisrakennelmat voivat kuvastaa edesmennytt\u00e4 el\u00e4v\u00e4n\u00e4, autuaana, kuolevana, kuolleena, el\u00e4v\u00e4n\u00e4 kuolleena tai yl\u00f6snousseena. Monesti sama teos tarjoaa mahdollisuuden useampaankin tulkintaan. N\u00e4k\u00f6isyyden arvostus on vaihdellut. Hautamuistomerkin poliittiset tai uskonnolliset tarkoitusper\u00e4t, aito materiaali (luu) sek\u00e4 vainajan yksil\u00f6iv\u00e4t attribuutit ovat olleet monesti sit\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4. Vuosisatojen edetess\u00e4 n\u00e4k\u00f6ishautaveistokset muuttuvat yksil\u00f6llisimmiksi sek\u00e4 henkil\u00f6kohtainen suru ja muistelu alkavat korostua. Esitt\u00e4m\u00e4st\u00e4\u00e4n hetkest\u00e4 riippumatta sek\u00e4 n\u00e4k\u00f6ishautaveistokset ett\u00e4 pyhimysruumiit ikuistavat kaksijakoista toivetta iankaikkisesta el\u00e4m\u00e4st\u00e4: vainajan muistamista maallisessa maailmassa sek\u00e4 h\u00e4nen taivaallista yl\u00f6snousemustaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T06:36:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T06:36:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pys\u00e4ytetty ja aktivoitu hetki : n\u00e4k\u00f6ishautaveistokset ja esill\u00e4 olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193281", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00f6snousemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uusi aika", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidehistoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pyh\u00e4inj\u00e4\u00e4nn\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "materiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kristillinen taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hautamuistomerkit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuolema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvanveisto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64690
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:40Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nokelainen, Ullriikka Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa Taidehistoria Art History 310 ylösnousemus uusi aika taidehistoria pyhäinjäännökset materiaalisuus kristillinen taide hautamuistomerkit kuolema ruumis kuvanveisto
title Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
title_full Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
title_fullStr Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
title_full_unstemmed Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
title_short Pysäytetty ja aktivoitu hetki
title_sort pysäytetty ja aktivoitu hetki näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
title_sub näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
title_txtP Pysäytetty ja aktivoitu hetki : näköishautaveistokset ja esillä olevat vainajat uuden ajan katolisissa ja anglikaanisissa kirkoissa
topic Taidehistoria Art History 310 ylösnousemus uusi aika taidehistoria pyhäinjäännökset materiaalisuus kristillinen taide hautamuistomerkit kuolema ruumis kuvanveisto
topic_facet 310 Art History Taidehistoria hautamuistomerkit kristillinen taide kuolema kuvanveisto materiaalisuus pyhäinjäännökset ruumis taidehistoria uusi aika ylösnousemus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64690 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193281
work_keys_str_mv AT nokelainenullriikka pysäytettyjaaktivoituhetkinäköishautaveistoksetjaesilläolevatvainajatuudenaj