Down the rabbithole a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland

Tämä materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, että opiskelijat lukisivat myös pidempiä tekstejä vieraalla kielellä. Todellisuudessa tämä ei juurikaan näy olemassa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pakkala, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64684
_version_ 1828193082876624896
author Pakkala, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pakkala, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pakkala, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pakkala, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tämä materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, että opiskelijat lukisivat myös pidempiä tekstejä vieraalla kielellä. Todellisuudessa tämä ei juurikaan näy olemassa olevassa kurssimateriaalissa, vaan esimerkiksi englannin kielen oppikirjoissa muutamaa sivua pidemmät tekstit on annettu ehdotetun lukemisen -kirjalistoina. Pidemmät tekstit eivät suinkaan ole vain opetussuunnitelman vaatimus, vaan jotain mistä opiskelijat hyötyvät myös lukion jälkeisessä elämässään. Lähes jokainen lukion käynyt nuori varmasti törmää joko jatko-opinnoissa tai työelämässä tilanteeseen, jossa pitäisi lukea pidempi teksti englanniksi, ja tällaisessa tilanteessa heitä varmasti hyödyttäisi se, että heillä olisi tästä jo kokemusta. Tämä työ pitää sisällään paitsi itse materiaalipaketin, myös teoriakehyksen, jonka pohjalta materiaali on suunniteltu. Teoriat, joita työssä hyödynnetään linkittyvät kaikki läheisesti toisiinsa. Lähtökohtana toimivat autenttiset materiaalit vieraan kielen opetuksessa, sekä syöte- hypoteesi ja CLIL-opetus. Näiden lisäksi teorioiden joukkoon mahtui kommunikatiivinen opetus, harjoituspohjainen oppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, teksti- lähtöinen suuntaus ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kaiken kaikkiaan materiaali siis pohjaa siihen, että kieltä käytetään välineenä sekä tehtävissä että kommunikaatiossa. CLIL pedagogisena lähtökohtana tarkoittaa myös sitä, että materiaalissa osittain kaksoisfokus, sillä sisältö eli kirjallisuus ei ole vain väline, vaan myös opiskeltava asia. Sisältötietona materiaalissa on siis Alice’s Adventures in Wonderland -romaanin kirjallisuusanalyysi. Myös tämä osittainen kaksoisfokus pohjaa opetussuunnitelmaan, sillä LOPS2015 painottaa oppiainerajat ylittäviä teemaopintoja, ja tämä materiaali tietyllä tapaa vastaa myös tähän tavoitteeseen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pakkala, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T05:44:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T05:44:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64684", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, ett\u00e4 opiskelijat lukisivat my\u00f6s pidempi\u00e4 tekstej\u00e4 vieraalla kielell\u00e4. Todellisuudessa t\u00e4m\u00e4 ei juurikaan n\u00e4y olemassa olevassa kurssimateriaalissa, vaan esimerkiksi englannin kielen oppikirjoissa muutamaa sivua pidemm\u00e4t tekstit on annettu ehdotetun lukemisen -kirjalistoina. Pidemm\u00e4t tekstit eiv\u00e4t suinkaan ole vain opetussuunnitelman vaatimus, vaan jotain mist\u00e4 opiskelijat hy\u00f6tyv\u00e4t my\u00f6s lukion j\u00e4lkeisess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n. L\u00e4hes jokainen lukion k\u00e4ynyt nuori varmasti t\u00f6rm\u00e4\u00e4 joko jatko-opinnoissa tai ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tilanteeseen, jossa pit\u00e4isi lukea pidempi teksti englanniksi, ja t\u00e4llaisessa tilanteessa heit\u00e4 varmasti hy\u00f6dytt\u00e4isi se, ett\u00e4 heill\u00e4 olisi t\u00e4st\u00e4 jo kokemusta. T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n paitsi itse materiaalipaketin, my\u00f6s teoriakehyksen, jonka pohjalta materiaali on suunniteltu. Teoriat, joita ty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n linkittyv\u00e4t kaikki l\u00e4heisesti toisiinsa. L\u00e4ht\u00f6kohtana toimivat autenttiset materiaalit vieraan kielen opetuksessa, sek\u00e4 sy\u00f6te- hypoteesi ja CLIL-opetus. N\u00e4iden lis\u00e4ksi teorioiden joukkoon mahtui kommunikatiivinen opetus, harjoituspohjainen oppiminen, ongelmal\u00e4ht\u00f6inen oppiminen, teksti- l\u00e4ht\u00f6inen suuntaus ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kaiken kaikkiaan materiaali siis pohjaa siihen, ett\u00e4 kielt\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n v\u00e4lineen\u00e4 sek\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 ett\u00e4 kommunikaatiossa. CLIL pedagogisena l\u00e4ht\u00f6kohtana tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 materiaalissa osittain kaksoisfokus, sill\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6 eli kirjallisuus ei ole vain v\u00e4line, vaan my\u00f6s opiskeltava asia. Sis\u00e4lt\u00f6tietona materiaalissa on siis Alice\u2019s Adventures in Wonderland -romaanin kirjallisuusanalyysi. My\u00f6s t\u00e4m\u00e4 osittainen kaksoisfokus pohjaa opetussuunnitelmaan, sill\u00e4 LOPS2015 painottaa oppiainerajat ylitt\u00e4vi\u00e4 teemaopintoja, ja t\u00e4m\u00e4 materiaali tietyll\u00e4 tapaa vastaa my\u00f6s t\u00e4h\u00e4n tavoitteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T05:44:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T05:44:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "151", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TBLT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authentic materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "text-driven approach", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice\u2019s Adventures in Wonderland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193274", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cooperative learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64684
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:01Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5df4a128-296f-4414-97d1-67e008d6ae76\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193274.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pakkala, Vilma Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland EFL TBLT authentic materials text-driven approach Englannin kieli English 301 yhteistoiminnallinen oppiminen oppimateriaali lukio englannin kieli cooperative learning study material general upper secondary school English language
title Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
title_full Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
title_fullStr Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
title_full_unstemmed Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
title_short Down the rabbithole
title_sort down the rabbithole a material package for teaching english as a foreign language through alice s adventures in wonderland
title_sub a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
title_txtP Down the rabbithole : a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland
topic EFL TBLT authentic materials text-driven approach Englannin kieli English 301 yhteistoiminnallinen oppiminen oppimateriaali lukio englannin kieli cooperative learning study material general upper secondary school English language
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language TBLT authentic materials cooperative learning englannin kieli general upper secondary school lukio oppimateriaali study material text-driven approach yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64684 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193274
work_keys_str_mv AT pakkalavilma downtherabbitholeamaterialpackageforteachingenglishasaforeignlanguagethroughalicesa