Down the rabbithole a material package for teaching English as a foreign language through Alice’s Adventures in Wonderland

Tämä materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, että opiskelijat lukisivat myös pidempiä tekstejä vieraalla kielellä. Todellisuudessa tämä ei juurikaan näy olemassa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pakkala, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64684
Description
Summary:Tämä materiaalipaketti suunniteltiin vastaamaan uuden opetussuunnitelman (LOPS2015), ja muuttuvan maailman tarpeisiin. Uudessa opetussuunnitelmassa toivotaan vieraiden kielten osalta, että opiskelijat lukisivat myös pidempiä tekstejä vieraalla kielellä. Todellisuudessa tämä ei juurikaan näy olemassa olevassa kurssimateriaalissa, vaan esimerkiksi englannin kielen oppikirjoissa muutamaa sivua pidemmät tekstit on annettu ehdotetun lukemisen -kirjalistoina. Pidemmät tekstit eivät suinkaan ole vain opetussuunnitelman vaatimus, vaan jotain mistä opiskelijat hyötyvät myös lukion jälkeisessä elämässään. Lähes jokainen lukion käynyt nuori varmasti törmää joko jatko-opinnoissa tai työelämässä tilanteeseen, jossa pitäisi lukea pidempi teksti englanniksi, ja tällaisessa tilanteessa heitä varmasti hyödyttäisi se, että heillä olisi tästä jo kokemusta. Tämä työ pitää sisällään paitsi itse materiaalipaketin, myös teoriakehyksen, jonka pohjalta materiaali on suunniteltu. Teoriat, joita työssä hyödynnetään linkittyvät kaikki läheisesti toisiinsa. Lähtökohtana toimivat autenttiset materiaalit vieraan kielen opetuksessa, sekä syöte- hypoteesi ja CLIL-opetus. Näiden lisäksi teorioiden joukkoon mahtui kommunikatiivinen opetus, harjoituspohjainen oppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen, teksti- lähtöinen suuntaus ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Kaiken kaikkiaan materiaali siis pohjaa siihen, että kieltä käytetään välineenä sekä tehtävissä että kommunikaatiossa. CLIL pedagogisena lähtökohtana tarkoittaa myös sitä, että materiaalissa osittain kaksoisfokus, sillä sisältö eli kirjallisuus ei ole vain väline, vaan myös opiskeltava asia. Sisältötietona materiaalissa on siis Alice’s Adventures in Wonderland -romaanin kirjallisuusanalyysi. Myös tämä osittainen kaksoisfokus pohjaa opetussuunnitelmaan, sillä LOPS2015 painottaa oppiainerajat ylittäviä teemaopintoja, ja tämä materiaali tietyllä tapaa vastaa myös tähän tavoitteeseen.