Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ammatillista oppilaitosta kouluun kiinnittymiseen yhteydessä olevana sosiaalisena kontekstina. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosympäristöstään ja vertaamalla näitä kokemuksia pohdinnassa aiempaan kouluun kiinnittymisen tutkimukseen pyri...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kilpeläinen, Outi, Pelkonen, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64683
_version_ 1828193082875576320
author Kilpeläinen, Outi Pelkonen, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilpeläinen, Outi Pelkonen, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilpeläinen, Outi Pelkonen, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilpeläinen, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ammatillista oppilaitosta kouluun kiinnittymiseen yhteydessä olevana sosiaalisena kontekstina. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosympäristöstään ja vertaamalla näitä kokemuksia pohdinnassa aiempaan kouluun kiinnittymisen tutkimukseen pyrittiin lisäämään ymmärrystä siitä, millaiset tekijät oppilaitoksessa mahdollisesti tukevat tai heikentävät opiskelijoiden kiinnittymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla yhdessä eteläsuomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa helmikuun 2019 aikana. Haastatteluihin osallistui yhteensä 12 lähihoitajaksi opiskelevaa aikuisopiskelijaa. Kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla ja tutkimus pohjautuu löyhästi fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Tutkimuksessa löydettiin kuusi oppilaitoksen sosiaalista kontekstia kuvaavaa tekijää, jotka ovat yksilöllisyyden huomioiminen, ohjauksellisen tuen tarjoaminen, kohtaaminen, toiveiden huomiotta jättäminen, ohjauksen puute ja torjuminen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaitoksessa ilmeni opiskelijoiden sisäistä motivaatiota mahdollisesti vahvistavaa autonomian tukea, struktuuria ja lämpimyyttä, mutta toisaalta myös sisäistä motivaatiota mahdollisesti heikentävää ehdottomuutta, epäjärjestystä ja torjutuksi tulemista. Kouluun kiinnittymisen vahvistamiseksi oppilaitoksessa on tärkeää pitää kiinni niistä opiskelijoiden positiivisiksi kokemista tekijöistä, jotka tukevat psykologisten perustarpeiden täyttymistä ja toisaalta kiinnittää erityistä huomiota niihin opiskelijoiden negatiiviksi kokemiin tekijöihin, jotka voivat mahdollisesti heikentää kiinnittymistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4inen, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelkonen, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-19T05:40:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-19T05:40:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64683", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin ammatillista oppilaitosta kouluun kiinnittymiseen yhteydess\u00e4 olevana sosiaalisena kontekstina. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4\u00e4n ja vertaamalla n\u00e4it\u00e4 kokemuksia pohdinnassa aiempaan kouluun kiinnittymisen tutkimukseen pyrittiin lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millaiset tekij\u00e4t oppilaitoksessa mahdollisesti tukevat tai heikent\u00e4v\u00e4t opiskelijoiden kiinnittymist\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla yhdess\u00e4 etel\u00e4suomalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa helmikuun 2019 aikana. Haastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 12 l\u00e4hihoitajaksi opiskelevaa aikuisopiskelijaa. Ker\u00e4tty aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla ja tutkimus pohjautuu l\u00f6yh\u00e4sti fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin kuusi oppilaitoksen sosiaalista kontekstia kuvaavaa tekij\u00e4\u00e4, jotka ovat yksil\u00f6llisyyden huomioiminen, ohjauksellisen tuen tarjoaminen, kohtaaminen, toiveiden huomiotta j\u00e4tt\u00e4minen, ohjauksen puute ja torjuminen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaitoksessa ilmeni opiskelijoiden sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota mahdollisesti vahvistavaa autonomian tukea, struktuuria ja l\u00e4mpimyytt\u00e4, mutta toisaalta my\u00f6s sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota mahdollisesti heikent\u00e4v\u00e4\u00e4 ehdottomuutta, ep\u00e4j\u00e4rjestyst\u00e4 ja torjutuksi tulemista. Kouluun kiinnittymisen vahvistamiseksi oppilaitoksessa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pit\u00e4\u00e4 kiinni niist\u00e4 opiskelijoiden positiivisiksi kokemista tekij\u00f6ist\u00e4, jotka tukevat psykologisten perustarpeiden t\u00e4yttymist\u00e4 ja toisaalta kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota niihin opiskelijoiden negatiiviksi kokemiin tekij\u00f6ihin, jotka voivat mahdollisesti heikent\u00e4\u00e4 kiinnittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-19T05:40:09Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-19T05:40:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnitt\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906193273", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64683
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:01Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92da91e3-2d88-4a47-ace7-858b008e77da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906193273.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpeläinen, Outi Pelkonen, Kaisa Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 sosiaalinen ympäristö motivaatio opiskelijat ammatillinen koulutus
title Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
title_full Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
title_fullStr Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
title_full_unstemmed Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
title_short Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
title_sort ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
title_txtP Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
topic kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 sosiaalinen ympäristö motivaatio opiskelijat ammatillinen koulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen koulutus kouluun kiinnittyminen motivaatio opiskelijat sosiaalinen ympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64683 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906193273
work_keys_str_mv AT kilpeläinenouti ammatillisenoppilaitoksensosiaalinenkontekstilähihoitajaopiskelijoidenpsykologis