Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana

Tutkin Michelangelo di Merisi da Caravaggion (1571–1610) öljyvärimaalausta Paavalin kääntymys (1601). Maalaus sijaitsee Santa Maria del Popolo -kirkon Cerasi-kappelissa Roomassa. Samassa kappelissa on kaksi muutakin maalausta. Esillä ovat myös Caravaggion maalaama Pietarin ristiinnaulitseminen (1...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanhala, Pauli
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64667
_version_ 1826225710496219136
author Vanhala, Pauli
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vanhala, Pauli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vanhala, Pauli Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vanhala, Pauli
datasource_str_mv jyx
description Tutkin Michelangelo di Merisi da Caravaggion (1571–1610) öljyvärimaalausta Paavalin kääntymys (1601). Maalaus sijaitsee Santa Maria del Popolo -kirkon Cerasi-kappelissa Roomassa. Samassa kappelissa on kaksi muutakin maalausta. Esillä ovat myös Caravaggion maalaama Pietarin ristiinnaulitseminen (1601) ja Annibale Carraccin (1560–1609) Neitsyt Marian taivaaseenottaminen (1601). Olen tullut siihen tulokseen, että näillä kolmella maalauksella on keskinäinen vuoropuhelu, jota ei juuri ole aiemmassa kirjallisuudessa otettu huomioon. Käytän tulkinnassa hyödyksi taidehistorian opintojeni lisäksi teologian, uskontotieteen, filosofian, estetiikan, alue- ja kulttuurintutkimuksen ja kulttuuriperinnön tutkimuksen opintoja, joiden avulla esitän maalauksen tulkintaan uusia näkökulmia. Maalauksen tärkeä teema on ihminen tienristeyksessä, käännekohdan äärellä. Tämä teema on ajaton ja koskee kaikkia ihmisiä – katolisen kirkon opetuksen mukaan myös heitä, jotka ovat jo nukkuneet pois. Caravaggion maalaama Paavali makaa kädet ja jalat harallaan kuin rocktähti, sillä jumalallinen valospotti, totuuden välähdys, on sokeuttanut hänet. Paavali joutuu tutkimaan sisintään. Tappajasta syntyy uusi ihminen, joka julistaa rauhaa kaikille. Olen ollut koko aikuisikäni tekemisissä huonoista olosuhteista pelastettujen hevosten kanssa. Kolmas tärkeä tutkimuskohde onkin hevonen, joka täyttää maalauksen pinta-alasta valtaosan. Hevosen keskeisyydelle on löydettävissä runsaasti perusteita antiikin taruperinteestä, kirkon opetuksesta ja maalaustaiteen historiasta. Kilpailu maalareiden välillä oli armotonta, ja siksi Caravaggio panosti maalauksiinsa intohimoisesti. Hän teki tarkkaa taustatyötä ennen maalaamistapahtumaa. On epäuskottavaa. että hevonen olisi maalattu teokseen vain sen vuoksi, että maalari olisi halunnut osoittaa kilpailijoilleen ylivoimaansa vaikean hahmon maalaamisessa. Hevosen hoitajaksi tutkimuskirjallisuudessa usein arveltu mies on tulkintani mukaan ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanos, jonka kivitykseen Paavali oli osallistunut. Toinen keskeinen löytöni on se, että teoksessa on mukana monella tasolla arkkienkeli Mikael. Caravaggion teokset näyttävät dokumentaarisilta, valokuvamaisilta, niissä on huumoria, ne ovat monitulkintaisia. Teosten väriskaala on poikkeuksellisen rikas. Valokuvaajana olen innoissani Caravaggion tavasta käsitellä valoa. Tulkinnassani teokseen maalattu valoilmiö tarkoittaa Kristuksen ilmestymistä, joka on symbolisesti puettu arkkienkeli Mikaelin miekan välähdykseen. Lähdekirjallisuudessa Caravaggio esitetään nerona, joka edusti uutta aikakautta. Hänet nähdään jopa modernismin perustajana. On myös kirjoitettu, että hänen todellinen suuruutensa löydettiin vasta 1900-luvun toisella vuosikymmenellä. Monet hänen maalauksistaan, kuten Paavalin kääntymys, ovat kuitenkin olleet samalla paikalla jo vuosisatoja ja palvelleet pyhiinvaeltajia sekä messussa kävijöitä samalla tavalla kuin nyt. Tämä arkinen seikka on mielestäni hyvin merkittävä. Teos toimii edelleen tehtävässään katolisen uskon artefaktina ja tärkeänä 1600-luvun alun Rooman kirkkotaiteen dokumenttina.
first_indexed 2019-08-19T08:21:08Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vanhala, Pauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-18T06:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-18T06:03:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64667", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin Michelangelo di Merisi da Caravaggion (1571\u20131610) \u00f6ljyv\u00e4rimaalausta Paavalin k\u00e4\u00e4ntymys (1601). Maalaus sijaitsee \nSanta Maria del Popolo -kirkon Cerasi-kappelissa Roomassa. Samassa kappelissa on kaksi muutakin maalausta. Esill\u00e4 ovat \nmy\u00f6s Caravaggion maalaama Pietarin ristiinnaulitseminen (1601) ja Annibale Carraccin (1560\u20131609) Neitsyt Marian \ntaivaaseenottaminen (1601). Olen tullut siihen tulokseen, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 kolmella maalauksella on keskin\u00e4inen vuoropuhelu, jota ei \njuuri ole aiemmassa kirjallisuudessa otettu huomioon. K\u00e4yt\u00e4n tulkinnassa hy\u00f6dyksi taidehistorian opintojeni lis\u00e4ksi teologian, \nuskontotieteen, filosofian, estetiikan, alue- ja kulttuurintutkimuksen ja kulttuuriperinn\u00f6n tutkimuksen opintoja, joiden avulla \nesit\u00e4n maalauksen tulkintaan uusia n\u00e4k\u00f6kulmia. \nMaalauksen t\u00e4rke\u00e4 teema on ihminen tienristeyksess\u00e4, k\u00e4\u00e4nnekohdan \u00e4\u00e4rell\u00e4. T\u00e4m\u00e4 teema on ajaton ja koskee kaikkia ihmisi\u00e4 \u2013 \nkatolisen kirkon opetuksen mukaan my\u00f6s heit\u00e4, jotka ovat jo nukkuneet pois. Caravaggion maalaama Paavali makaa k\u00e4det ja \njalat harallaan kuin rockt\u00e4hti, sill\u00e4 jumalallinen valospotti, totuuden v\u00e4l\u00e4hdys, on sokeuttanut h\u00e4net. Paavali joutuu tutkimaan \nsisint\u00e4\u00e4n. Tappajasta syntyy uusi ihminen, joka julistaa rauhaa kaikille.\nOlen ollut koko aikuisik\u00e4ni tekemisiss\u00e4 huonoista olosuhteista pelastettujen hevosten kanssa. Kolmas t\u00e4rke\u00e4 tutkimuskohde \nonkin hevonen, joka t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 maalauksen pinta-alasta valtaosan. Hevosen keskeisyydelle on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 runsaasti perusteita \nantiikin taruperinteest\u00e4, kirkon opetuksesta ja maalaustaiteen historiasta. Kilpailu maalareiden v\u00e4lill\u00e4 oli armotonta, ja siksi \nCaravaggio panosti maalauksiinsa intohimoisesti. H\u00e4n teki tarkkaa taustaty\u00f6t\u00e4 ennen maalaamistapahtumaa. On ep\u00e4uskottavaa. \nett\u00e4 hevonen olisi maalattu teokseen vain sen vuoksi, ett\u00e4 maalari olisi halunnut osoittaa kilpailijoilleen ylivoimaansa vaikean \nhahmon maalaamisessa. Hevosen hoitajaksi tutkimuskirjallisuudessa usein arveltu mies on tulkintani mukaan ensimm\u00e4inen \nkristitty marttyyri Stefanos, jonka kivitykseen Paavali oli osallistunut. Toinen keskeinen l\u00f6yt\u00f6ni on se, ett\u00e4 teoksessa on mukana \nmonella tasolla arkkienkeli Mikael.\nCaravaggion teokset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t dokumentaarisilta, valokuvamaisilta, niiss\u00e4 on huumoria, ne ovat monitulkintaisia. Teosten \nv\u00e4riskaala on poikkeuksellisen rikas. Valokuvaajana olen innoissani Caravaggion tavasta k\u00e4sitell\u00e4 valoa. Tulkinnassani teokseen \nmaalattu valoilmi\u00f6 tarkoittaa Kristuksen ilmestymist\u00e4, joka on symbolisesti puettu arkkienkeli Mikaelin miekan v\u00e4l\u00e4hdykseen.\nL\u00e4hdekirjallisuudessa Caravaggio esitet\u00e4\u00e4n nerona, joka edusti uutta aikakautta. H\u00e4net n\u00e4hd\u00e4\u00e4n jopa modernismin perustajana. \nOn my\u00f6s kirjoitettu, ett\u00e4 h\u00e4nen todellinen suuruutensa l\u00f6ydettiin vasta 1900-luvun toisella vuosikymmenell\u00e4. Monet h\u00e4nen \nmaalauksistaan, kuten Paavalin k\u00e4\u00e4ntymys, ovat kuitenkin olleet samalla paikalla jo vuosisatoja ja palvelleet pyhiinvaeltajia \nsek\u00e4 messussa k\u00e4vij\u00f6it\u00e4 samalla tavalla kuin nyt. T\u00e4m\u00e4 arkinen seikka on mielest\u00e4ni hyvin merkitt\u00e4v\u00e4. Teos toimii edelleen \nteht\u00e4v\u00e4ss\u00e4\u00e4n katolisen uskon artefaktina ja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 1600-luvun alun Rooman kirkkotaiteen dokumenttina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-18T06:03:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-18T06:03:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Caravaggio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Paavali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pietari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Neitsyt Maria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "arkkienkeli Mikael", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Stefanos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Luther", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vastareformaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Santa Maria del Popolo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Rooma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Paavalin k\u00e4\u00e4ntymys Caravaggion kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906183261", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidehistoria", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "310", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "paha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4\u00e4ntymys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pyhiinvaellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roomalaiskatolinen kirkko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maalaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hevonen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maalaustaide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64667
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vanhala, Pauli Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana Caravaggio Paavali Pietari Neitsyt Maria arkkienkeli Mikael Stefanos Luther vastareformaatio Santa Maria del Popolo Rooma Taidehistoria Art History 310 kuvataide paha hyvä valo kääntymys pyhiinvaellukset roomalaiskatolinen kirkko maalaukset hevonen maalaustaide
title Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana
title_full Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana
title_fullStr Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana
title_full_unstemmed Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana
title_short Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana
title_sort paavalin kääntymys caravaggion kuvaamana
title_txtP Paavalin kääntymys Caravaggion kuvaamana
topic Caravaggio Paavali Pietari Neitsyt Maria arkkienkeli Mikael Stefanos Luther vastareformaatio Santa Maria del Popolo Rooma Taidehistoria Art History 310 kuvataide paha hyvä valo kääntymys pyhiinvaellukset roomalaiskatolinen kirkko maalaukset hevonen maalaustaide
topic_facet 310 Art History Caravaggio Luther Neitsyt Maria Paavali Pietari Rooma Santa Maria del Popolo Stefanos Taidehistoria arkkienkeli Mikael hevonen hyvä kuvataide kääntymys maalaukset maalaustaide paha pyhiinvaellukset roomalaiskatolinen kirkko valo vastareformaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64667 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906183261
work_keys_str_mv AT vanhalapauli paavalinkääntymyscaravaggionkuvaamana