Päiväkodin johtajien kokemuksia henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemisen keinoista

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millä keinoilla päiväkodin johtajat tukevat varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia. Lisäksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja johtajilla on työhyvinvoinnin tukemisessa ja millaisia haasteita johtajat kokevat liittyen henkilökunnan työhyv...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laine, Anna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64634
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, millä keinoilla päiväkodin johtajat tukevat varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia. Lisäksi selvitettiin, millaisia toimintatapoja johtajilla on työhyvinvoinnin tukemisessa ja millaisia haasteita johtajat kokevat liittyen henkilökunnan työhyvinvoinnin tukemiseen. Tutkimus toteutettiin, koska yhteiskunnassa ja varhaiskasvatuksessa viime vuosina tapahtuneiden muutosten on havaittu haastavan päiväkodin henkilökunnan työhyvinvointia. Tutkimus oli osa kansainvälistä varhaiskasvatuksen johtajuuden tutkimushanketta (Discourse of leadership in the diverse field of early childhood education). Tutkimuksen tulokset pohjautuivat kolmen Suomessa toteutetun johtajien focus-group- haastattelun aineistoihin. Haastatteluaineistojen analyysi toteutettiin sisällönanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Rakenteiden toimivuuden varmistaminen, ammatillisen kokemuksen vahvistaminen, johtajan vuorovaikutuksen laatu sekä vastuun jakaminen olivat johtajan keinoja tukea henkilöstön työhyvinvointia. Toimintatapoja työhyvinvoinnin tukemisessa olivat ilmapiirin ylläpitäminen, herkkyys henkilöstön jaksamiseen vaikuttavien tekijöiden havainnoinnissa, esimerkkinä toimiminen ja henkilöstön kannatteleminen. Haasteiksi johtajat kokivat henkilöstön työhyvinvoinnin tukemisessa ajan puutteen, läsnäolon riittämättömyyden ja kiireen. Rakenteiden toimivuuden varmistaminen oli yhteydessä selkeään tavoitteellisuuteen ja pedagogisen johtajuuden toimivuuteen, ja rakenteiden toimivuuden yhteyttä työhyvinvoinnin tukemisessa voidaan pitää tämän tutkimuksen yhtenä keskeisimmistä johtopäätöksistä.