Summary: | Nesteiden virtausten mallintaminen tietokoneella on haastava ja paljon tutkittu ongelma.
Kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa tarkastelen ja vertailen erilaisia
simulaatiomenetelmiä keskittyen erityisesti tietokonegrafiikan sovelluksiin,
joissa reaaliaikainen vuorovaikutus on yleinen tavoite.
Menetelmät voidaan luokitella aineen tilan esittämistavan perusteella ruudukko- ja hiukkasmenetelmiin.
Molemmilla on omat etunsa ja haasteensa, mutta yleisiä ongelmia liittyy mm.
numeeriseen stabiilisuuteen ja laskennan aikavaativuuteen.
Lisäksi käyn vaihe vaiheelta läpi Stamin ruudukkomenetelmän, joka on monen muun ruudukkomenetelmän perusta.
Computer simulation of the flow of liquids is a challenging and extensively researched problem.
In this literature review I examine and compare different simulation methods
with a focus on computer graphics applications,
in which real-time interaction is often desired.
Methods can be categorized by their representation
of the simulated material into grid-based and particle-based methods.
Both categories have their own advantages and challenges, but common problems
include e.g. numerical stability and computational complexity.
Additionally, I provide a step-by-step overview of Stam's Stable Fluids method,
which forms the basis of many other grid-based methods.
|