Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa

Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sekä heidän viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten osoitusten käyttöä ja kehitystä viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskustelu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Veikkolainen, Laura
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64626
_version_ 1826225779602620416
author Veikkolainen, Laura
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Veikkolainen, Laura Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Veikkolainen, Laura Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Veikkolainen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sekä heidän viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten osoitusten käyttöä ja kehitystä viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa lasten ollessa iässä 1;0 ja 1;6. Tutkimusta motivoi halu ymmärtää osoituksia ja niiden kehitystä vuorovaikutuksessa lasten ollessa esikielellisessä ja yksisanavaiheessa. Coda-lapsista ei ole paljon tutkimusta ja lisäksi ajattelen, että coda-lapset ovat ryhmänä hedelmällinen tutkimuskohde. Aiemman tutkimuksen mukaan he tuottavat osoituksia runsaammin kuin yksikieliset, puhuttua kieltä omaksuvat lapset, sillä osoitukset kuuluvat viittomakielen kielijärjestelmään. Tutkimukseni sisältää osoitusten määrällistä ja laadullista tarkastelua eri vuorovaikutuskonteksteissa. Tarkastelen, miten osoitukset sijoittuvat keskustelusekvensseihin aloitteiksi ja vastauksiksi ja analysoin osoitusten funktioita tarkemmin. Lasten osoitusten kehitystä tutkitaan pitkittäisasetelmalla. Tutkimusaineistona on kolmen coda-lapsen viittomakieliset ja suomenkieliset videoaineistot iässä 1;0 ja 1;6 (yhteensä 12 videota). Tähän tutkimukseen hyödynnetyn aineiston laajuus on yhteensä 2 tuntia 45 minuuttia. Annotoitavaksi ja siten tarkemman analyysin kohteeksi on valittu kustakin videosta n. 8 min 30 sekunnin pituiset jaksot. Aineistoni käsittää kustakin coda-lapsesta neljä kuvakirjojen lukemiseen ja leluleikkiin keskittyvää videota. ELANilla annotoitujen kohtien valinta perustuu lasten aktiivisuuteen. Tutkielmani laadullisessa osuudessa olen hyödyntänyt menetelmänä keskustelunanalyysia tarkastellessani osoitusten sijoittumista keskustelusekvensseihin aloitteiksi ja vastauksiksi. Osoitusten funktioiden tarkastelun lähtökohtana on mm. puheaktiteoria ja useiden eri tutkijoiden osoitusten funktioiden luokittelut. Tutkimuksen teoriatausta on lisäksi vuorovaikutuksentutkimuksessa ja lapsen kielenomaksumisen teorioissa. Tulokset osoittivat selkeitä lapsi- ja kontekstikohtaisia eroja osoitusten määrässä. Tutkimukseni coda-lapset kehittyvät eri tahtiin, ja heidän kielellinen kehitysvaiheensa on eri suomen kielessä ja viittomakielessä. Tämä lasten ero – kielijärjestelmien erojen lisäksi – näkyy eri vuorovaikutuskonteksteissa käydyissä keskusteluissa. Osoituksia esiintyi lapsilla keskimäärin enemmän viittomakielisessä kuin suomenkielisessä kontekstissa. Iässä 1;0 osoitusten määrässä oli selkeämpi ero vuorovaikutuskontekstien välillä. Keskimäärin osoitusten määrä yli kolminkertaistui lapsilla iästä 1;0 ikään 1;6. Nimeämisen sekvensseissä aloitteina tuotetut osoitukset olivat molemmissa konteksteissa suurimmaksi osaksi funktioltaan nimeämispyyntöjä lasten ollessa iässä 1;0. Iässä 1;6 lapset yrittivät nimeämistä useammin itse, jolloin nimeämispyyntöjä oli vähemmän ja osoitusten määrä luokassa nimeämisen yritys ja osoitus kasvoi. Esimerkkien perusteella vanhempi (tai kielellisesti taitavampi keskustelukumppani) odottaa iässä 1;6 lapselta jo kielellisesti enemmän kuin pienemmältä lapselta ja esim. esittää nimeämiskysymyksiä kannustaen lasta tuottamaan vastauksia. Osoitukset vastauksina kehittyivätkin lapsilla iästä 1;0 ikään 1;6 niin, että vastausosoitusten määrä molemmissa vuorovaikutuskonteksteissa kasvoi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kanto, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veikkolainen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-14T08:31:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-14T08:31:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sek\u00e4 heid\u00e4n viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten osoitusten k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja kehityst\u00e4 viittomakielisiss\u00e4 ja suomenkielisiss\u00e4 keskusteluissa lasten ollessa i\u00e4ss\u00e4 1;0 ja 1;6. Tutkimusta motivoi halu ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 osoituksia ja niiden kehityst\u00e4 vuorovaikutuksessa lasten ollessa esikielellisess\u00e4 ja yksisanavaiheessa. Coda-lapsista ei ole paljon tutkimusta ja lis\u00e4ksi ajattelen, ett\u00e4 coda-lapset ovat ryhm\u00e4n\u00e4 hedelm\u00e4llinen tutkimuskohde. Aiemman tutkimuksen mukaan he tuottavat osoituksia runsaammin kuin yksikieliset, puhuttua kielt\u00e4 omaksuvat lapset, sill\u00e4 osoitukset kuuluvat viittomakielen kielij\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Tutkimukseni sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 osoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ja laadullista tarkastelua eri vuorovaikutuskonteksteissa. Tarkastelen, miten osoitukset sijoittuvat keskustelusekvensseihin aloitteiksi ja vastauksiksi ja analysoin osoitusten funktioita tarkemmin. Lasten osoitusten kehityst\u00e4 tutkitaan pitkitt\u00e4isasetelmalla. \nTutkimusaineistona on kolmen coda-lapsen viittomakieliset ja suomenkieliset videoaineistot i\u00e4ss\u00e4 1;0 ja 1;6 (yhteens\u00e4 12 videota). T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen hy\u00f6dynnetyn aineiston laajuus on yhteens\u00e4 2 tuntia 45 minuuttia. Annotoitavaksi ja siten tarkemman analyysin kohteeksi on valittu kustakin videosta n. 8 min 30 sekunnin pituiset jaksot. Aineistoni k\u00e4sitt\u00e4\u00e4 kustakin coda-lapsesta nelj\u00e4 kuvakirjojen lukemiseen ja leluleikkiin keskittyv\u00e4\u00e4 videota. ELANilla annotoitujen kohtien valinta perustuu lasten aktiivisuuteen. Tutkielmani laadullisessa osuudessa olen hy\u00f6dynt\u00e4nyt menetelm\u00e4n\u00e4 keskustelunanalyysia tarkastellessani osoitusten sijoittumista keskustelusekvensseihin aloitteiksi ja vastauksiksi. Osoitusten funktioiden tarkastelun l\u00e4ht\u00f6kohtana on mm. puheaktiteoria ja useiden eri tutkijoiden osoitusten funktioiden luokittelut. Tutkimuksen teoriatausta on lis\u00e4ksi vuorovaikutuksentutkimuksessa ja lapsen kielenomaksumisen teorioissa. \nTulokset osoittivat selkeit\u00e4 lapsi- ja kontekstikohtaisia eroja osoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4. Tutkimukseni coda-lapset kehittyv\u00e4t eri tahtiin, ja heid\u00e4n kielellinen kehitysvaiheensa on eri suomen kieless\u00e4 ja viittomakieless\u00e4. T\u00e4m\u00e4 lasten ero \u2013 kielij\u00e4rjestelmien erojen lis\u00e4ksi \u2013 n\u00e4kyy eri vuorovaikutuskonteksteissa k\u00e4ydyiss\u00e4 keskusteluissa. Osoituksia esiintyi lapsilla keskim\u00e4\u00e4rin enemm\u00e4n viittomakielisess\u00e4 kuin suomenkielisess\u00e4 kontekstissa. I\u00e4ss\u00e4 1;0 osoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 oli selke\u00e4mpi ero vuorovaikutuskontekstien v\u00e4lill\u00e4. Keskim\u00e4\u00e4rin osoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 yli kolminkertaistui lapsilla i\u00e4st\u00e4 1;0 ik\u00e4\u00e4n 1;6. Nime\u00e4misen sekvensseiss\u00e4 aloitteina tuotetut osoitukset olivat molemmissa konteksteissa suurimmaksi osaksi funktioltaan nime\u00e4mispyynt\u00f6j\u00e4 lasten ollessa i\u00e4ss\u00e4 1;0. I\u00e4ss\u00e4 1;6 lapset yrittiv\u00e4t nime\u00e4mist\u00e4 useammin itse, jolloin nime\u00e4mispyynt\u00f6j\u00e4 oli v\u00e4hemm\u00e4n ja osoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 luokassa nime\u00e4misen yritys ja osoitus kasvoi. Esimerkkien perusteella vanhempi (tai kielellisesti taitavampi keskustelukumppani) odottaa i\u00e4ss\u00e4 1;6 lapselta jo kielellisesti enemm\u00e4n kuin pienemm\u00e4lt\u00e4 lapselta ja esim. esitt\u00e4\u00e4 nime\u00e4miskysymyksi\u00e4 kannustaen lasta tuottamaan vastauksia. Osoitukset vastauksina kehittyiv\u00e4tkin lapsilla i\u00e4st\u00e4 1;0 ik\u00e4\u00e4n 1;6 niin, ett\u00e4 vastausosoitusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 molemmissa vuorovaikutuskonteksteissa kasvoi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-14T08:31:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-14T08:31:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esikielellinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu tarkkaavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viittaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "codat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Coda-lasten osoitukset viittomakielisiss\u00e4 ja suomenkielisiss\u00e4 keskusteluissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906143212", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "317", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intentionaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eleet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64626
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/90d8a09b-eb4f-4bd2-bc7a-d9c485374a79\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906143212.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Veikkolainen, Laura Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa esikielellinen vuorovaikutus jaettu tarkkaavaisuus viittaaminen codat Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 314 317 suomen kieli intentionaalisuus eleet kaksikielisyys kielellinen vuorovaikutus viittomakieli vuorovaikutus keskustelunanalyysi kielellinen kehitys kielen omaksuminen
title Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
title_full Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
title_fullStr Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
title_full_unstemmed Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
title_short Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
title_sort coda lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
title_txtP Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
topic esikielellinen vuorovaikutus jaettu tarkkaavaisuus viittaaminen codat Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 314 317 suomen kieli intentionaalisuus eleet kaksikielisyys kielellinen vuorovaikutus viittomakieli vuorovaikutus keskustelunanalyysi kielellinen kehitys kielen omaksuminen
topic_facet 314 317 Finnish Sign Language Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Suomalainen viittomakieli codat eleet esikielellinen vuorovaikutus intentionaalisuus jaettu tarkkaavaisuus kaksikielisyys keskustelunanalyysi kielellinen kehitys kielellinen vuorovaikutus kielen omaksuminen suomen kieli viittaaminen viittomakieli vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64626 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906143212
work_keys_str_mv AT veikkolainenlaura codalastenosoituksetviittomakielisissäjasuomenkielisissäkeskusteluissa