Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Itämäki, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64620
_version_ 1826225697394262016
author Itämäki, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Itämäki, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Itämäki, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Itämäki, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää varhaiserityisopettajaa joiden työnkuvat kattoivat yleisimmät varhaiserityisopettajan toimenkuvat; kiertävä erityislastentarhanopettaja, resurssierityislastentarhanopettaja, päiväkotierityislastentarhanopettaja ja ryhmäerityislastentarhanopettaja. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Teoriapohjana tutkimukselle ovat ekokulttuurinen teoria sekä lapsen luonnollisen ympäristön käsite. Tutkimuksen tuloksena saatiin 36 erilaista tapaa kuvaamaan varhaiserityisopettajan toteuttamaa tukea. Tuen muotoja tarkasteltiin suhteessa tuen saajaan sekä tuen ympäristöön. Tuki kohdistui sekä lapsiin ja kasvattajiin varsin tasaisesti, kuitenkin niin että lapsille suunnattu tuki toteutui eniten pienryhmä ja päiväkoti ympäristöissä ja kasvattajille suunnattu tuki päiväkoti ja koti ympäristössä. Lisäksi varhaiserityisopettajat toteuttivat paljon tukeen tähtääviä toimia, esimerkiksi yhteydenpitoa yhteistyötahojen kanssa sekä tiedonhakua. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan lapselle tarjoama tuki suuntautuu suuriltaosin lapsen luonnolliseen ympäristöön.
first_indexed 2019-08-19T08:21:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantala, Anja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "It\u00e4m\u00e4ki, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-14T07:53:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-14T07:53:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sek\u00e4 miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten haastateltiin seitsem\u00e4\u00e4 varhaiserityisopettajaa joiden ty\u00f6nkuvat kattoivat yleisimm\u00e4t varhaiserityisopettajan toimenkuvat; kiert\u00e4v\u00e4 erityislastentarhanopettaja, resurssierityislastentarhanopettaja, p\u00e4iv\u00e4kotierityislastentarhanopettaja ja ryhm\u00e4erityislastentarhanopettaja. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Teoriapohjana tutkimukselle ovat ekokulttuurinen teoria sek\u00e4 lapsen luonnollisen ymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4site.\nTutkimuksen tuloksena saatiin 36 erilaista tapaa kuvaamaan varhaiserityisopettajan toteuttamaa tukea. Tuen muotoja tarkasteltiin suhteessa tuen saajaan sek\u00e4 tuen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Tuki kohdistui sek\u00e4 lapsiin ja kasvattajiin varsin tasaisesti, kuitenkin niin ett\u00e4 lapsille suunnattu tuki toteutui eniten pienryhm\u00e4 ja p\u00e4iv\u00e4koti ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 ja kasvattajille suunnattu tuki p\u00e4iv\u00e4koti ja koti ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Lis\u00e4ksi varhaiserityisopettajat toteuttivat paljon tukeen t\u00e4ht\u00e4\u00e4vi\u00e4 toimia, esimerkiksi yhteydenpitoa yhteisty\u00f6tahojen kanssa sek\u00e4 tiedonhakua. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiserityisopettajan lapselle tarjoama tuki suuntautuu suuriltaosin lapsen luonnolliseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-14T07:53:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-14T07:53:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityisopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiserityiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luonnollinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906143206", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64620
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1695e736-cb00-468e-8710-e9a080bfe10a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906143206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Itämäki, Anni Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana varhaiserityisopettaja varhaiserityiskasvatus luonnollinen ympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus erityisopettajat erityinen tuki erityisopetus
title Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
title_full Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
title_fullStr Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
title_full_unstemmed Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
title_short Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
title_sort varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
title_txtP Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
topic varhaiserityisopettaja varhaiserityiskasvatus luonnollinen ympäristö Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus erityisopettajat erityinen tuki erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki erityisopettajat erityisopetus luonnollinen ympäristö varhaiserityiskasvatus varhaiserityisopettaja varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64620 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906143206
work_keys_str_mv AT itämäkianni varhaiserityisopettajalapsenkasvunjaoppimisentukijana