Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen opettajien antamia käsityksiä

Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, joten tutkimukseni näkökulma on varsin omakohtainen tulevana esi- ja alkuopetta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kiviluoma, Jere
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64616
_version_ 1826225723932672000
author Kiviluoma, Jere
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiviluoma, Jere Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiviluoma, Jere Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiviluoma, Jere
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, joten tutkimukseni näkökulma on varsin omakohtainen tulevana esi- ja alkuopettajana. Tutkielmani tulokset tulevat hyödyntämään kentällä varhaiskasvatuksen opettajia ja luokanopettajia, sekä muita siirtymässä mukana olevia asiantuntijoita. Lisäksi tutkielman tuloksia tulisi tarkastella myös kehitettäessä opettajankoulutuksen sisältöjä. Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Aineistoni on kerätty yksilöhaastatteluin syksyllä 2017 ja haastatteluja on täydennetty keväällä 2019. Yhteensä aineisto koostuu 14 lastentarhanopettajan (3) ja luokanopettajan (11) haastattelusta. Analysoin haastattelut fenomenografisen analyysin mukaan muodostaen analyysin lopuksi kuvauskategoria-avaruuden. Opettajien käsityksissä keskeisiksi tekijöiksi siirtymässä muodostuivat tutustumiskäynnit, tiedonsiirto sekä toteutettava yhteistyö. Yhteistyö koettiin runsaana ja joustavana esi- ja alkuopetuksen sijaitessa fyysisesti lähekkäin. Lapsen huomioiminen siirtymässä näyttäytyi pinnallisena tai se jäi kokonaan uupumaan. Opettajien puheissa nousi esiin myös tietämättömyys siirtymää ohjaavien opetussuunnitelmien sisällöistä. Moniammatillisen yhteistyön rakentuminen nähtiin osana siirtymää ja sen koettiin muodostuvan lapsen tarpeiden pohjalta. Yhteistyö nähdään osana siirtymää, joten oppiainerajat ylittävän yhteistyön tuominen osaksi koulutusta on tarpeellista. Opettajien tietämättömyys toimintaa ohjaavia opetussuunnitelmia kohtaan aiheuttaa sen, että siirtymä toteutetaan pohjautuen opettajan omiin käsityksiin siirtymästä. Lapsen huomioimisen siirtymässä ollessa pinnallista, sen tuominen osaksi tulevaisuuden opettajuutta on tarpeellista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiviluoma, Jere", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-14T07:23:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-14T07:23:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64616", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelen, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 lastentarhanopettajilla sek\u00e4\nluokanopettajilla on lasten koulusiirtym\u00e4st\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen.\nOpettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtym\u00e4n toteutukseen, joten tutkimukseni\nn\u00e4k\u00f6kulma on varsin omakohtainen tulevana esi- ja alkuopettajana. Tutkielmani\n\ntulokset tulevat hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n kent\u00e4ll\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajia ja luokanopettajia, sek\u00e4 muita siirtym\u00e4ss\u00e4 mukana olevia asiantuntijoita. Lis\u00e4ksi tutkielman tuloksia tulisi tarkastella my\u00f6s kehitett\u00e4ess\u00e4 opettajankoulutuksen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4.\n\nTutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Aineistoni on ker\u00e4tty yksil\u00f6haastatteluin syksyll\u00e4 2017 ja haastatteluja on t\u00e4ydennetty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Yhteens\u00e4 aineisto koostuu 14 lastentarhanopettajan (3) ja luokanopettajan (11) haastattelusta. Analysoin haastattelut fenomenografisen analyysin mukaan muodostaen analyysin lopuksi kuvauskategoria-avaruuden.\n\nOpettajien k\u00e4sityksiss\u00e4 keskeisiksi tekij\u00f6iksi siirtym\u00e4ss\u00e4 muodostuivat tutustumisk\u00e4ynnit, tiedonsiirto sek\u00e4 toteutettava yhteisty\u00f6. Yhteisty\u00f6 koettiin runsaana ja joustavana esi- ja alkuopetuksen sijaitessa fyysisesti l\u00e4hekk\u00e4in. Lapsen\n\nhuomioiminen siirtym\u00e4ss\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi pinnallisena tai se j\u00e4i kokonaan uupumaan. Opettajien puheissa nousi esiin my\u00f6s tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys siirtym\u00e4\u00e4 ohjaavien\n\nopetussuunnitelmien sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4. Moniammatillisen yhteisty\u00f6n rakentuminen\nn\u00e4htiin osana siirtym\u00e4\u00e4 ja sen koettiin muodostuvan lapsen tarpeiden pohjalta.\nYhteisty\u00f6 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n osana siirtym\u00e4\u00e4, joten oppiainerajat ylitt\u00e4v\u00e4n yhteisty\u00f6n\ntuominen osaksi koulutusta on tarpeellista. Opettajien tiet\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys toimintaa\nohjaavia opetussuunnitelmia kohtaan aiheuttaa sen, ett\u00e4 siirtym\u00e4 toteutetaan\n\npohjautuen opettajan omiin k\u00e4sityksiin siirtym\u00e4st\u00e4. Lapsen huomioimisen siirtym\u00e4ss\u00e4 ollessa pinnallista, sen tuominen osaksi tulevaisuuden opettajuutta on tarpeellista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-14T07:23:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-14T07:23:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Siirtym\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia k\u00e4sityksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906143202", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64616
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/599a459e-080a-4035-9331-b90ce3263290\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906143202.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiviluoma, Jere Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä siirtymä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia esiopetus alkuopetus siirtymävaihe
title Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
title_full Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
title_fullStr Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
title_full_unstemmed Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
title_short Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_sort siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen opettajien antamia käsityksiä
title_sub opettajien antamia käsityksiä
title_txtP Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
topic siirtymä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenografia esiopetus alkuopetus siirtymävaihe
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus esiopetus fenomenografia siirtymä siirtymävaihe
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64616 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906143202
work_keys_str_mv AT kiviluomajere siirtymäesiopetuksestaalkuopetukseenopettajienantamiakäsityksiä