Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä
luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen.
Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, joten tutkimukseni
näkökulma on varsin omakohtainen tulevana esi- ja alkuopettajana. Tutkielmani
tulokset tulevat hyödyntämään kentällä varhaiskasvatuksen opettajia ja luokanopettajia, sekä muita siirtymässä mukana olevia asiantuntijoita. Lisäksi tutkielman tuloksia tulisi tarkastella myös kehitettäessä opettajankoulutuksen sisältöjä.
Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Aineistoni on kerätty yksilöhaastatteluin syksyllä 2017 ja haastatteluja on täydennetty keväällä 2019. Yhteensä aineisto koostuu 14 lastentarhanopettajan (3) ja luokanopettajan (11) haastattelusta. Analysoin haastattelut fenomenografisen analyysin mukaan muodostaen analyysin lopuksi kuvauskategoria-avaruuden.
Opettajien käsityksissä keskeisiksi tekijöiksi siirtymässä muodostuivat tutustumiskäynnit, tiedonsiirto sekä toteutettava yhteistyö. Yhteistyö koettiin runsaana ja joustavana esi- ja alkuopetuksen sijaitessa fyysisesti lähekkäin. Lapsen
huomioiminen siirtymässä näyttäytyi pinnallisena tai se jäi kokonaan uupumaan. Opettajien puheissa nousi esiin myös tietämättömyys siirtymää ohjaavien
opetussuunnitelmien sisällöistä. Moniammatillisen yhteistyön rakentuminen
nähtiin osana siirtymää ja sen koettiin muodostuvan lapsen tarpeiden pohjalta.
Yhteistyö nähdään osana siirtymää, joten oppiainerajat ylittävän yhteistyön
tuominen osaksi koulutusta on tarpeellista. Opettajien tietämättömyys toimintaa
ohjaavia opetussuunnitelmia kohtaan aiheuttaa sen, että siirtymä toteutetaan
pohjautuen opettajan omiin käsityksiin siirtymästä. Lapsen huomioimisen siirtymässä ollessa pinnallista, sen tuominen osaksi tulevaisuuden opettajuutta on tarpeellista.
|