Yhteenveto: | Tämä opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on kuvata ja jäsentää sosiaalityöntekijän ja asiakkaan vuorovaikutusta koskevaa tutkimusta viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Sosiaalityön tavoitteena on edistää hyvinvointia tarjoamalla tukea sitä tarvitseville. Käytännössä sosiaalityö tapahtuu sosiaalityön ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa, minkä vuoksi sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välinen vuorovaikutus on keskeinen osa sosiaalityötä..
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen aineisto muodostui 23 sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta käsittelevästä vertaisarvioidusta, englanninkielisestä tutkimusartikkelista (ks. Liite 1). Katsauksen aineisto etsittiin kansainvälisistä viestinnän ja sosiaalityön tietokannoista. Katsausaineisto jäsennettiin taulukoimalla tutkimuksen kohde, tavoitteet, tutkimushenkilöt, tutkimusmenetelmä ja keskeiset tutkimustulokset (ks. Liite 2).
Katsaus osoittaa, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta on tehty tasapuolisesti niin sosiaalityöntekijöiden kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. Pääasiallisesti tutkimus on kohdistunut lastensuojelu- ja perhetyöhön. Aiheesta tehty tutkimus osoittautuu melko monipuoliseksi tutkimuksen kohteiden sekä tutkimusotteiden osalta. Aineistonkeruumenetelmät puolestaan ovat aihetta koskevassa tutkimuksessa yksipuolisemmat, sillä valtaosassa tutkimuksia aineisto kerättiin haastatteluin.
Tulokset osoittavat, että sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta koskevassa tutkimuksessa tutkimuksen kohteena on ollut sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välisen vuorovaikutussuhteen kuvaukset, vuorovaikutuksen osapuoliin kytkeytyvät ilmiöt, sitoutuminen sekä sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytyminen. Keskeinen haaste sosiaalityöntekijän viestintäkäyttäytymisessä on tasapainoilu luottamuksellisen ja tarpeeksi läheisen asiakassuhteen ja toisaalta ammatillisten rajojen säilyttämisen välillä.
|