Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista

Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian opettajat ja opettajaksi opiskelevat voisivat kehittää omaa opettajuuttaan. Tutki...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ojala, Saija
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64578
_version_ 1826225745512366080
author Ojala, Saija
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ojala, Saija Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ojala, Saija Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ojala, Saija
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian opettajat ja opettajaksi opiskelevat voisivat kehittää omaa opettajuuttaan. Tutkielman kirjallisessa osiossa perehdyttiin siihen, mitä auktoriteetti tarkoittaa, miten opettajan auktoriteetti muodostuu ja miten sitä voidaan kehittää. Lisäksi aiempien tutkimustulosten avulla selvitettiin opettajien ja oppilaiden näkemyksiä opettajan auktoriteetista. Kemian opettajan ammatti-identiteetin ja kemian opetukseen liittyvien erityispiirteiden avulla tarkasteltiin vielä tarkemmin kemian opettajan auktoriteettia, sen muodostumista ja kehittämistä. Kemian opettajan auktoriteetilla tarkoitetaan vähintään kahden henkilön välistä vuorovaikutussuhdetta, jossa opettajalla on oppilasta enemmän valtaa. Kemian opettajan auktoriteetin katsotaan rajoittuvan koulumaailmaan, erityisesti kemian oppitunneille. Traditionaalisella auktoriteetilla opettaja kykenee luomaan hyvät tavat, karismaattisella auktoriteetilla hyvät vuorovaikutussuhteet ja laillisella auktoriteetilla hyvän opetuksen. Auktoriteetin katsotaan siis muodostuvan opettajan ammattiasemasta, opettamisen pätevyydestä, luokanhallinnasta ja opettajan persoonasta. Opettajan auktoriteettia voidaan kehittää puolestaan opettajan omia toimintatapoja ja pedagogista sisältötietoa kehittämällä, vastuuta jakamalla ja löytämällä oma tapansa opettaa. Tutkimuksen kokeelliseen osaan osallistui kuusi kemian opettajaa ja 25 yhdeksäsluokkalaista. Kemian opettajien näkemyksiä selvitettiin teemahaastattelulla ja oppilaiden näkemyksiä kyselytutkimuksella. Tutkimuksessa ilmenee sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen luonne ja tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Tutkimusaineisto analysoitiin sekä tilastollisen analyysin että aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Kokeellisen osan mukaan auktoriteetti nähdään positiivisena ja opetustyön kannalta tarpeellisena asiana. Lisäksi auktoriteetti liitettiin osaksi henkilön persoonaa ja asiantuntijuutta. Auktoriteettisuhteeseen katsottiin kuuluvan myös jonkinlaista valta-asettelua. Auktoriteetin koettiin muodostuvan opettajan ja oppilaan välisestä vuorovaikutussuhteesta, jossa opettajan asema, persoona sekä ammattitaito vaikuttavat. Auktoriteetin kehittäminen nähtiin puolestaan koko opetusuran ajan kestävänä prosessina. Lisäksi auktoriteetin katsottiin kehittyvän pedagogista sisältötietoa parantamalla ja opettajapersoonaa vahvistamalla. Auktoriteetin kehittämiseen liitettiin siis olennaisesti opettajaksi kasvaminen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ojala, Saija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-13T06:46:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-13T06:46:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64578", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tiet\u00e4myst\u00e4 auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian opettajat ja opettajaksi opiskelevat voisivat kehitt\u00e4\u00e4 omaa opettajuuttaan. Tutkielman kirjallisessa osiossa perehdyttiin siihen, mit\u00e4 auktoriteetti tarkoittaa, miten opettajan auktoriteetti muodostuu ja miten sit\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi aiempien tutkimustulosten avulla selvitettiin opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 opettajan auktoriteetista. Kemian opettajan ammatti-identiteetin ja kemian opetukseen liittyvien erityispiirteiden avulla tarkasteltiin viel\u00e4 tarkemmin kemian opettajan auktoriteettia, sen muodostumista ja kehitt\u00e4mist\u00e4. \n \nKemian opettajan auktoriteetilla tarkoitetaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kahden henkil\u00f6n v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutussuhdetta, jossa opettajalla on oppilasta enemm\u00e4n valtaa. Kemian opettajan auktoriteetin katsotaan rajoittuvan koulumaailmaan, erityisesti kemian oppitunneille. Traditionaalisella auktoriteetilla opettaja kykenee luomaan hyv\u00e4t tavat, karismaattisella auktoriteetilla hyv\u00e4t vuorovaikutussuhteet ja laillisella auktoriteetilla hyv\u00e4n opetuksen. Auktoriteetin katsotaan siis muodostuvan opettajan ammattiasemasta, opettamisen p\u00e4tevyydest\u00e4, luokanhallinnasta ja opettajan persoonasta. Opettajan auktoriteettia voidaan kehitt\u00e4\u00e4 puolestaan opettajan omia toimintatapoja ja pedagogista sis\u00e4lt\u00f6tietoa kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, vastuuta jakamalla ja l\u00f6yt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 oma tapansa opettaa. \n \nTutkimuksen kokeelliseen osaan osallistui kuusi kemian opettajaa ja 25 yhdeks\u00e4sluokkalaista. Kemian opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 selvitettiin teemahaastattelulla ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kyselytutkimuksella. Tutkimuksessa ilmenee sek\u00e4 laadullisen ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen luonne ja tutkimus pohjautuu fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen piirteisiin. Tutkimusaineisto analysoitiin sek\u00e4 tilastollisen analyysin ett\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \n \nKokeellisen osan mukaan auktoriteetti n\u00e4hd\u00e4\u00e4n positiivisena ja opetusty\u00f6n kannalta tarpeellisena asiana. Lis\u00e4ksi auktoriteetti liitettiin osaksi henkil\u00f6n persoonaa ja asiantuntijuutta. Auktoriteettisuhteeseen katsottiin kuuluvan my\u00f6s jonkinlaista valta-asettelua. Auktoriteetin koettiin muodostuvan opettajan ja oppilaan v\u00e4lisest\u00e4 vuorovaikutussuhteesta, jossa opettajan asema, persoona sek\u00e4 ammattitaito vaikuttavat. Auktoriteetin kehitt\u00e4minen n\u00e4htiin puolestaan koko opetusuran ajan kest\u00e4v\u00e4n\u00e4 prosessina. Lis\u00e4ksi auktoriteetin katsottiin kehittyv\u00e4n pedagogista sis\u00e4lt\u00f6tietoa parantamalla ja opettajapersoonaa vahvistamalla. Auktoriteetin kehitt\u00e4miseen liitettiin siis olennaisesti opettajaksi kasvaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-13T06:46:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-13T06:46:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "126", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "auktoriteetin kehitt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian opettajien ja oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kemian opettajan auktoriteetista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906133182", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "auktoriteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64578
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1b7d900-ca3b-4404-aa19-31a6720a0ace\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906133182.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ojala, Saija Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista auktoriteetin kehittäminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 ammatti-identiteetti auktoriteetti opettajat kemia opettaja-oppilassuhde opetus opettajuus
title Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
title_full Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
title_fullStr Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
title_full_unstemmed Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
title_short Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
title_sort kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
title_txtP Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
topic auktoriteetin kehittäminen Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 ammatti-identiteetti auktoriteetti opettajat kemia opettaja-oppilassuhde opetus opettajuus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry ammatti-identiteetti auktoriteetin kehittäminen auktoriteetti kemia opettaja-oppilassuhde opettajat opettajuus opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64578 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133182
work_keys_str_mv AT ojalasaija kemianopettajienjaoppilaidennäkemyksiäkemianopettajanauktoriteetista