Analyysista adaptaatioihin oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa

Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk). Tutkimuskohteena olivat ammattikorkeakoulun keskeisimmät tietojärjestelmät: opintoasiainhallinnon ja opetuksen suunnittelun järjestelmäkokonaisuus Peppi, verkko-oppimisymp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Manninen, Heli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64576
_version_ 1828193082297810944
author Manninen, Heli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Manninen, Heli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Manninen, Heli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Manninen, Heli
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli selvittää oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk). Tutkimuskohteena olivat ammattikorkeakoulun keskeisimmät tietojärjestelmät: opintoasiainhallinnon ja opetuksen suunnittelun järjestelmäkokonaisuus Peppi, verkko-oppimisympäristö Moodle ja palvelukokoelma Microsoft Office 365 Education. Laadullisen tapaustutkimuksen tutkimusaineisto muodostui edellä mainittujen tietojärjestelmien järjestelmädokumentaatioista ja Xamkin tukipalveluyksiköiden asiantuntijoiden sisäpiirihaastatteluista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tuloksissa otetaan kantaa myös oppimisanalytiikan eettisiin ja lainsäädännöllisiin näkökulmiin. Tietojärjestelmistä Moodle ja Microsoft Office 365 Education tarjoavat analytiikkamahdollisuuksia osana järjestelmää tai sen liitännäisinä. Kaikki järjestelmät tarjoavat raportointimahdollisuuksia. Xamkin tuotantototeutuksissa ei tutkimushetkellä ole käytössä varsinaisia oppilaitostasoisia analytiikkavälineitä järjestelmien omia raportointeja lukuunottamatta. Erityisesti avoimeen toteutukseen perustuviin järjestelmiin olisi kuitenkin mahdollista tuottaa oppimisanalytiikkavälineitä omalla kehitysresurssilla tai hankittuina palveluina tai liitännäisinä esimerkiksi raportointien, oppimistoiminnan seuraamisen, profiloinnin, interventioiden ja prediktiivisen analytiikan tueksi. Myös tietojärjestelmien väliset integraatiot voivat olla mahdollisuus kokonaisvaltaisemman oppimisdatan tuottamiseen ja analysoimiseen. Oppimisanalytiikkaa tuottavien välineiden käyttöönotto on yksi Xamkin tukipalveluyksiköiden kehityskohteista. Oppimisanalytiikan ja sen käyttöönoton kysymykset liittyvät erityisesti analytiikan tarkoituksenmukaisuuteen sekä arvokkaan tiedon ja oikeiden mittareiden tunnistamiseen eettiset ja lainsäädännölliset kysymykset huomioiden. Olisiko mahdollista toteuttaa analytiikkaa kansallisella tasolla, jolloin standardoitua oppimisdataa voitaisiin hyödyntää myös ristiinopiskelussa? Oppimisanalytiikka tarjoaa mahdollisuuksia, mutta herättää samalla monia kysymyksiä, joihin on vakuuttavia vastauksia vain vähän.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Myllym\u00e4ki, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Manninen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-13T06:40:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-13T06:40:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 oppimisanalytiikan hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuuksia Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa (Xamk). Tutkimuskohteena olivat ammattikorkeakoulun keskeisimm\u00e4t tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t: opintoasiainhallinnon ja opetuksen suunnittelun j\u00e4rjestelm\u00e4kokonaisuus Peppi, verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6 Moodle ja palvelukokoelma Microsoft Office 365 Education. Laadullisen tapaustutkimuksen tutkimusaineisto muodostui edell\u00e4 mainittujen tietoj\u00e4rjestelmien j\u00e4rjestelm\u00e4dokumentaatioista ja Xamkin tukipalveluyksik\u00f6iden asiantuntijoiden sis\u00e4piirihaastatteluista. Aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja teemoittelun avulla. Tuloksissa otetaan kantaa my\u00f6s oppimisanalytiikan eettisiin ja lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisiin n\u00e4k\u00f6kulmiin.\n\nTietoj\u00e4rjestelmist\u00e4 Moodle ja Microsoft Office 365 Education tarjoavat analytiikkamahdollisuuksia osana j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 tai sen liit\u00e4nn\u00e4isin\u00e4. Kaikki j\u00e4rjestelm\u00e4t tarjoavat raportointimahdollisuuksia. Xamkin tuotantototeutuksissa ei tutkimushetkell\u00e4 ole k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 varsinaisia oppilaitostasoisia analytiikkav\u00e4lineit\u00e4 j\u00e4rjestelmien omia raportointeja lukuunottamatta. Erityisesti avoimeen toteutukseen perustuviin j\u00e4rjestelmiin olisi kuitenkin mahdollista tuottaa oppimisanalytiikkav\u00e4lineit\u00e4 omalla kehitysresurssilla tai hankittuina palveluina tai liit\u00e4nn\u00e4isin\u00e4 esimerkiksi raportointien,\noppimistoiminnan seuraamisen, profiloinnin, interventioiden ja prediktiivisen analytiikan tueksi. My\u00f6s tietoj\u00e4rjestelmien v\u00e4liset integraatiot voivat olla mahdollisuus kokonaisvaltaisemman oppimisdatan tuottamiseen ja analysoimiseen. Oppimisanalytiikkaa tuottavien v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto on yksi Xamkin tukipalveluyksik\u00f6iden kehityskohteista.\n\nOppimisanalytiikan ja sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton kysymykset liittyv\u00e4t erityisesti analytiikan tarkoituksenmukaisuuteen sek\u00e4 arvokkaan tiedon ja oikeiden mittareiden tunnistamiseen eettiset ja lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6lliset kysymykset huomioiden. Olisiko mahdollista toteuttaa analytiikkaa kansallisella tasolla, jolloin standardoitua oppimisdataa voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s ristiinopiskelussa? Oppimisanalytiikka tarjoaa mahdollisuuksia, mutta her\u00e4tt\u00e4\u00e4 samalla monia kysymyksi\u00e4, joihin on vakuuttavia vastauksia vain v\u00e4h\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-13T06:40:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-13T06:40:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hy\u00f6dynt\u00e4mismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906133180", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "big data", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonlouhinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64576
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2264bceb-174d-4991-8367-508bb94822df\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906133180.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Manninen, Heli Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 ammattikorkeakoulut korkea-asteen koulutus analyysi big data tietojärjestelmät tiedonlouhinta
title Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
title_full Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
title_fullStr Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
title_full_unstemmed Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
title_short Analyysista adaptaatioihin
title_sort analyysista adaptaatioihin oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet kaakkois suomen ammattikorkeakoulussa
title_sub oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
title_txtP Analyysista adaptaatioihin : oppimisanalytiikan hyödyntämismahdollisuudet Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 ammattikorkeakoulut korkea-asteen koulutus analyysi big data tietojärjestelmät tiedonlouhinta
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka ammattikorkeakoulut analyysi big data korkea-asteen koulutus tiedonlouhinta tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64576 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133180
work_keys_str_mv AT manninenheli analyysistaadaptaatioihinoppimisanalytiikanhyödyntämismahdollisuudetkaakkoissuomena