”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta

Liikkumisen määrän on havaittu laskevan nuoruudessa ja erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret eivät liiku terveytensä kannalta riittävästi. Ammattiin opiskelevien vähäinen liikkuminen onkin herättänyt huolta nuorten työelämävalmiuksista. Nuorten liikkumista tukevia ja siihen k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonvaara, Henna
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64573
_version_ 1828193082294665216
author Salonvaara, Henna
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonvaara, Henna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonvaara, Henna Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonvaara, Henna
datasource_str_mv jyx
description Liikkumisen määrän on havaittu laskevan nuoruudessa ja erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret eivät liiku terveytensä kannalta riittävästi. Ammattiin opiskelevien vähäinen liikkuminen onkin herättänyt huolta nuorten työelämävalmiuksista. Nuorten liikkumista tukevia ja siihen kannustavia, sekä sitä rajoittavia tekijöitä tutkittaessa havaittiin erityisesti sosiaalisen ulottuvuuden ja liikkumisen subjektiivisten merkitysten korostuminen. Nuorten liikkumisen ollessa moninaista ja muuttuvaa, olisikin tärkeää ymmärtää liikkumiseen liittyviä valintoja nuoren omasta näkökulmasta käsin. Tämän gradututkielman tarkoituksena oli kuvata nuorten lähihoitajaopiskelijoiden puheessa rakentuvia liikkumisen puhetapoja, sekä tunnistaa näihin puhetapoihin kiinnittyviä positioita. Aineistona toimi ryhmähaastattelu, joka kerättiin erään ammatillisen oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoiden ryhmässä (N=7). Tutkimuksen ammatillinen oppilaitos oli toiminut syksystä 2017 liikkuva opiskelu -hankkeen pilottioppilaitoksena ja lähihoitajaopiskelijoiden ryhmälle oli toteutettu sen puitteissa liikkumisen lisäämisen interventio. Ryhmäkeskustelu litteroitiin ja se analysoitiin diskurssianalyysillä. Aineistolähtöisen analyysin tuloksena rakennettiin viisi eri puhetapaa: liikkuminen ongelmanratkaisukeinona, liikkuminen hyvinvoinnin tavoitteluna ja tukikanavana, liikkuminen olosuhteiden sanelemana, liikkuminen omana valintana ja liikkuminen kielteisenä asiana. Lisäksi analyysin tuloksena syntyi yhdeksän eri positiota, jotka rakentuivat lähihoitajaopiskelijoiden puhuessa itsestään liikkujina. Liikkuja-minää kuvattiin ennen kaikkea aktiivisena valintoja tekevänä omaan liikkumiseensa vaikuttajana. Muita positioita olivat muutostarpeen tunnistaja, helppouden tavoittelija, hyvän olon tavoittelija, itsensä ylittäjä, ryhmään kuuluja, liikkumisen toissijaiseksi asettaja, päätöksenteon ulkoistaja ja osallisuuden tavoittelija. Liikkumiseen liittyvä puhe oli moninaista, mutta siitä nousi voimakkaimmin esille yksilön oikeuksien, itsensä toteuttamisen ja vapauden korostuminen. Tutkielman pohjalta voidaan ehdottaa: (1) joustavampien liikkumisen vaihtoehtojen lisäämistä koulu- ja vapaa-ajan liikkumiseen ja (2) nuorten liikkumisen lisäämisen interventioissa tulisi ottaa nuoret mukaan oman liikkumisensa suunnitteluun ja pyrkiä vahvistamaan erityisesti onnistumisen kokemuksia sekä ilon ja ryhmään kuuluvuuden tunteita. Nuorten liikkumiseen liittyvän puheen tutkiminen on tärkeää, jotta pystytään ymmärtämään nuorten vähäistä liikkumista heidän omasta näkökulmastaan. Tämän gradun tuloksia voidaan hyödyntää nuorten liikkumiseen liittyvässä keskustelussa ja sen edistämiseen tähtäävässä toiminnassa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonvaara, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-13T06:32:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-13T06:32:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liikkumisen m\u00e4\u00e4r\u00e4n on havaittu laskevan nuoruudessa ja erityisesti ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat nuoret eiv\u00e4t liiku terveytens\u00e4 kannalta riitt\u00e4v\u00e4sti. Ammattiin opiskelevien v\u00e4h\u00e4inen liikkuminen onkin her\u00e4tt\u00e4nyt huolta nuorten ty\u00f6el\u00e4m\u00e4valmiuksista. Nuorten liikkumista\ntukevia ja siihen kannustavia, sek\u00e4 sit\u00e4 rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 tutkittaessa havaittiin erityisesti sosiaalisen ulottuvuuden ja liikkumisen subjektiivisten merkitysten korostuminen. Nuorten liikkumisen ollessa moninaista ja muuttuvaa, olisikin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 liikkumiseen liittyvi\u00e4 valintoja nuoren omasta n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4sin.\nT\u00e4m\u00e4n gradututkielman tarkoituksena oli kuvata nuorten l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden puheessa rakentuvia liikkumisen puhetapoja, sek\u00e4 tunnistaa n\u00e4ihin puhetapoihin kiinnittyvi\u00e4 positioita. Aineistona toimi ryhm\u00e4haastattelu, joka ker\u00e4ttiin er\u00e4\u00e4n ammatillisen oppilaitoksen l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden ryhm\u00e4ss\u00e4 (N=7). Tutkimuksen ammatillinen oppilaitos oli toiminut syksyst\u00e4\n2017 liikkuva opiskelu -hankkeen pilottioppilaitoksena ja l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden ryhm\u00e4lle oli\ntoteutettu sen puitteissa liikkumisen lis\u00e4\u00e4misen interventio. Ryhm\u00e4keskustelu litteroitiin ja se\nanalysoitiin diskurssianalyysill\u00e4.\nAineistol\u00e4ht\u00f6isen analyysin tuloksena rakennettiin viisi eri puhetapaa: liikkuminen ongelmanratkaisukeinona, liikkuminen hyvinvoinnin tavoitteluna ja tukikanavana, liikkuminen olosuhteiden sanelemana, liikkuminen omana valintana ja liikkuminen kielteisen\u00e4 asiana. Lis\u00e4ksi analyysin tuloksena syntyi yhdeks\u00e4n eri positiota, jotka rakentuivat l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden puhuessa itsest\u00e4\u00e4n liikkujina. Liikkuja-min\u00e4\u00e4 kuvattiin ennen kaikkea aktiivisena valintoja tekev\u00e4n\u00e4 omaan liikkumiseensa vaikuttajana. Muita positioita olivat muutostarpeen tunnistaja,\nhelppouden tavoittelija, hyv\u00e4n olon tavoittelija, itsens\u00e4 ylitt\u00e4j\u00e4, ryhm\u00e4\u00e4n kuuluja, liikkumisen\ntoissijaiseksi asettaja, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon ulkoistaja ja osallisuuden tavoittelija.\nLiikkumiseen liittyv\u00e4 puhe oli moninaista, mutta siit\u00e4 nousi voimakkaimmin esille yksil\u00f6n oikeuksien, itsens\u00e4 toteuttamisen ja vapauden korostuminen. Tutkielman pohjalta voidaan ehdottaa: (1) joustavampien liikkumisen vaihtoehtojen lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 koulu- ja vapaa-ajan liikkumiseen\nja (2) nuorten liikkumisen lis\u00e4\u00e4misen interventioissa tulisi ottaa nuoret mukaan oman liikkumisensa suunnitteluun ja pyrki\u00e4 vahvistamaan erityisesti onnistumisen kokemuksia sek\u00e4 ilon ja\nryhm\u00e4\u00e4n kuuluvuuden tunteita. Nuorten liikkumiseen liittyv\u00e4n puheen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4,\njotta pystyt\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n nuorten v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 liikkumista heid\u00e4n omasta n\u00e4k\u00f6kulmastaan. T\u00e4m\u00e4n gradun tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 nuorten liikkumiseen liittyv\u00e4ss\u00e4 keskustelussa ja sen\nedist\u00e4miseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4ss\u00e4 toiminnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-13T06:32:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-13T06:32:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dJoskus m\u00e4\u00e4 oon tosi aktiivinen ja joskus m\u00e4\u00e4 en melkein liikahdakaan\u201d : diskurssianalyysi l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyv\u00e4st\u00e4 puheesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906133178", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikkuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset oppilaitokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64573
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/721a868d-fa5f-48da-bd97-8f011b277237\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906133178.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonvaara, Henna ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta Terveyskasvatus Health Education 50411 liikkuminen nuoret ammatilliset oppilaitokset liikunta opiskelijat
title ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
title_full ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
title_fullStr ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
title_full_unstemmed ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
title_short ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan”
title_sort joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
title_sub diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
title_txtP ”Joskus mää oon tosi aktiivinen ja joskus mää en melkein liikahdakaan” : diskurssianalyysi lähihoitajaopiskelijoiden liikkumiseen liittyvästä puheesta
topic Terveyskasvatus Health Education 50411 liikkuminen nuoret ammatilliset oppilaitokset liikunta opiskelijat
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus ammatilliset oppilaitokset liikkuminen liikunta nuoret opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64573 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133178
work_keys_str_mv AT salonvaarahenna joskusmääoontosiaktiivinenjajoskusmääenmelkeinliikahdakaandiskurssianalyysilähih