Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla

Tutkielmani keskittyy kitaransoiton alkeisopetukseen alakoululaisille lapsille yksilö-opetuksessa, keskiössä on motivaatio ja leikki. Leikin ja motivaation suhde toisiinsa on teoriassa ilmeinen. Selvitän, millä tavoin neljä suomalaista kitaransoiton opettajaa ottavat leikin ja oppilaan iän huomioon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malinen, Janne
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64571
_version_ 1828193082292568064
author Malinen, Janne
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malinen, Janne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malinen, Janne Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malinen, Janne
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmani keskittyy kitaransoiton alkeisopetukseen alakoululaisille lapsille yksilö-opetuksessa, keskiössä on motivaatio ja leikki. Leikin ja motivaation suhde toisiinsa on teoriassa ilmeinen. Selvitän, millä tavoin neljä suomalaista kitaransoiton opettajaa ottavat leikin ja oppilaan iän huomioon opetuksessaan alakouluikäisille lapsille ja miten opettajat motivoivat lasta. Teoreettisena viitekehyksenä ovat motivaatio, leikki ja lapsen kehitys. Toteutin aineistonkeruun 2016-18 puolistrukturoituina teemahaastatteluina opettajille (N=4), jotka opettavat taiteen perusopetusta tarjoavassa oppilaitoksessa sekä täydentävillä sähköpostihaastatteluilla ja havainnoimalla. Olen hyödyntänyt tutkimuksessani myös omaa asemaani kansalaisopiston kitaransoiton opettajana. Havaintoni alakouluikäisten oppimisesta tuovat yhden näkökulman tutkielman aiheen käsittelyyn. Tutkielmani pääkysymykset ovat: Mikä motivoi 6–9-vuotiaita lapsia kitaransoittoharrastuksessa? Miten opettaja voi motivoida oppilasta? Miten leikki on sisällytetty kitaransoiton opetukseen alakouluikäisillä lapsille? Millä tavoin lasten soiton motivaatio on kytköksissä leikkimiseen? Näiden lisäksi olen selvittänyt, miten opettajat huomioivat oppilaan iän opetuksessaan. Lapsia motivoivat onnistumiset, oman oppimisen huomaaminen, yhteissoitto sekä erityisesti kavereilta saatu positiivinen palaute. Tutut laulut ovat lapsille mielekästä oppimismateriaalia. Tulosten perusteella kitaransoiton opettajat pitävät leikkiä kitaransoiton opetukseen kuuluvana tekijänä. Leikki kuitenkin koetaan alueeksi, jota ei haluta suuremmin pedagogisoida. Vain yksi opettaja oli suunnitellut opetuksen lomaan pelejä ja leikkejä. Muut kolme opettajaa pitivät leikkiä enemmänkin spontaanina. Keskeinen tulos on se, että opettajien opetustyyli on oppilaslähtöinen. Ikä nähtiin toissijaisena kysymyksenä opetusta laadittaessa verrattuna esimerkiksi oppilaan persoonaan ja taitotasoon.
first_indexed 2024-09-11T08:50:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-13T06:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-13T06:10:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmani keskittyy kitaransoiton alkeisopetukseen alakoululaisille lapsille yksil\u00f6-opetuksessa, keski\u00f6ss\u00e4 on motivaatio ja leikki. Leikin ja motivaation suhde toisiinsa on teoriassa ilmeinen. Selvit\u00e4n, mill\u00e4 tavoin nelj\u00e4 suomalaista kitaransoiton opettajaa ottavat leikin ja oppilaan i\u00e4n huomioon opetuksessaan alakouluik\u00e4isille lapsille ja miten opettajat motivoivat lasta. Teoreettisena viitekehyksen\u00e4 ovat motivaatio, leikki ja lapsen kehitys.\nToteutin aineistonkeruun 2016-18 puolistrukturoituina teemahaastatteluina opettajille (N=4), jotka opettavat taiteen perusopetusta tarjoavassa oppilaitoksessa sek\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4vill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6postihaastatteluilla ja havainnoimalla. Olen hy\u00f6dynt\u00e4nyt tutkimuksessani my\u00f6s omaa asemaani kansalaisopiston kitaransoiton opettajana. Havaintoni alakouluik\u00e4isten oppimisesta tuovat yhden n\u00e4k\u00f6kulman tutkielman aiheen k\u00e4sittelyyn. Tutkielmani p\u00e4\u00e4kysymykset ovat: Mik\u00e4 motivoi 6\u20139-vuotiaita lapsia kitaransoittoharrastuksessa? Miten opettaja voi motivoida oppilasta? Miten leikki on sis\u00e4llytetty kitaransoiton opetukseen alakouluik\u00e4isill\u00e4 lapsille? Mill\u00e4 tavoin lasten soiton motivaatio on kytk\u00f6ksiss\u00e4 leikkimiseen? N\u00e4iden lis\u00e4ksi olen selvitt\u00e4nyt, miten opettajat huomioivat oppilaan i\u00e4n opetuksessaan.\nLapsia motivoivat onnistumiset, oman oppimisen huomaaminen, yhteissoitto sek\u00e4 erityisesti kavereilta saatu positiivinen palaute. Tutut laulut ovat lapsille mielek\u00e4st\u00e4 oppimismateriaalia. Tulosten perusteella kitaransoiton opettajat pit\u00e4v\u00e4t leikki\u00e4 kitaransoiton opetukseen kuuluvana tekij\u00e4n\u00e4. Leikki kuitenkin koetaan alueeksi, jota ei haluta suuremmin pedagogisoida. Vain yksi opettaja oli suunnitellut opetuksen lomaan pelej\u00e4 ja leikkej\u00e4. Muut kolme opettajaa pitiv\u00e4t leikki\u00e4 enemm\u00e4nkin spontaanina.\nKeskeinen tulos on se, ett\u00e4 opettajien opetustyyli on oppilasl\u00e4ht\u00f6inen. Ik\u00e4 n\u00e4htiin toissijaisena kysymyksen\u00e4 opetusta laadittaessa verrattuna esimerkiksi oppilaan persoonaan ja taitotasoon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2019-06-13T06:10:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-13T06:10:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kitaransoiton pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6\u20139-vuotiailla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906133175", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taiteen perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kitara", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikki (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64571
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:07Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6ec07b8-9045-42b0-ad48-c1c0ee20a684\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906133175.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malinen, Janne Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla kitaransoiton pedagogiikka Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkipedagogiikka taiteen perusopetus opetus kitara opettajat oppilaat musiikki leikki (toiminta) leikkipedagogiikka
title Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
title_full Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
title_fullStr Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
title_full_unstemmed Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
title_short Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
title_sort leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6 9 vuotiailla
title_txtP Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
topic kitaransoiton pedagogiikka Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkipedagogiikka taiteen perusopetus opetus kitara opettajat oppilaat musiikki leikki (toiminta) leikkipedagogiikka
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus kitara kitaransoiton pedagogiikka leikki (toiminta) leikkipedagogiikka musiikki musiikkipedagogiikka opettajat opetus oppilaat taiteen perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64571 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906133175
work_keys_str_mv AT malinenjanne leikinsuhdekitaransoitonmotivaatioon69vuotiailla