Nuoruusiän soittoharrastus musiikkioppilaitoksessa soittamisen motivaatio työn voimavara-vaatimus -teorian näkökulmasta

Tutkielman tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä nuoruusiän soittoharrastuksen motivaatiosta musiikkioppilaitoskontekstissa tarkastelemalla soiton harrastamisen motivaatioon liittyviä tekijöitä uudella tavalla. Teoreettiselta viitekehykseltä tutkielma nojaa soittamisen motivaation sekä työ- ja organis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peuranen, Nelli-Sofia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64520
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä nuoruusiän soittoharrastuksen motivaatiosta musiikkioppilaitoskontekstissa tarkastelemalla soiton harrastamisen motivaatioon liittyviä tekijöitä uudella tavalla. Teoreettiselta viitekehykseltä tutkielma nojaa soittamisen motivaation sekä työ- ja organisaatiopsykologian tutkimustraditioihin. Soittamisen motivaatiota on tutkittu verrattain paljon, ja se on ollut suosittu aihe niin tieteellisissä tutkimusartikkeleissa kuin opinnäytetöissäkin. Yksittäiset tekijät yhteen kokoavaa ja motivaatioon niin negatiivisesti kuin positiivisesti vaikuttavat tekijät rinnakkain asettavaa tutkimusta ei kuitenkaan ole juuri tehty. Tutkielma toteutettiin laadullisena integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kuutta suomalaista väitöskirjaa, jotka koskivat jollain tapaa nuoruusiän musiikkiopistossa tapahtuvaa soittoharrastusta, ja siihen liittyvää motivationaalista aspektia. Ensin aineistosta etsittiin soittamisen motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joita tarkasteltiin lopuksi työn voimavara-vaatimus -teorian valossa. Aineiston analysoiminen tapahtui laadullisen sisällönanalyysin keinoin teoriaohjaavalla otteella. Osviittaa analyysiin antoi teoreettisessa viitekehyksessä esille tuodut aiemmin löydetyt soittamisen motivaatiotekijät sekä työelämäkentällä ilmenneet voimavara- ja vaatimustekijät. Tutkimuksen tuloksina saatiin katsaus soiton harrastamiseen vaikuttavista sosiaalisista, fyysisistä, psyykkisistä ja organisatorisista motivaatiotekijöistä, jotka jakautuivat voimavara- ja vaatimustekijöihin. Tulokset myötäilevät pitkälti aiemman soittamisen motivaation ja työn voimavara-vaatimus -teoreettisen tutkimuksen linjoja. Merkittävimpiä motivaatiota lisääviä voimavaratekijöitä olivat sosiaalinen tuki ja arvostus, vanhempien, oppilaan ja opettajan välinen toimiva vuorovaikutussuhde, osallisuus ohjelmiston ja tavoitteiden suunnitteluun, itsearvostus sekä musiikki itsessään. Motivaatiota vähentäviä vaatimustekijöitä olivat puolestaan muun muassa vähäinen sosiaalinen tuki, toimimaton vanhempi-oppilas-opettaja-suhde, vähäiset vaikutusmahdollisuudet ja alhainen itsearvostus. Työn voimavara-vaatimus -teorian soveltumista soittoharrastuksen tarkasteluun tulisi tulevaisuudessa tutkia kuitenkin vielä empiirisen aineiston avulla.