Koulu demokraattisena tilana opettajien näkemyksiä koulun yhteiskunnallisesta roolista, demokratiakasvatuksesta ja koulun demokratiakulttuurista

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, koulun demokratiakulttuurin tilasta sekä koulun yhteiskunnallisesta roolista....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nyman, Jemina, Toivonen, Ida-Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64505
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista demokratiakulttuurin nykytilaa peruskoulun opettajien puheet heijastelevat. Tutkimme peruskoulun opettajien käsityksiä demokratiakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta, koulun demokratiakulttuurin tilasta sekä koulun yhteiskunnallisesta roolista. Tarkoituksena on tarkastella ilmiötä haastateltavien opettajien näkemysten kautta ja syventää ymmärrystä aiheesta. Lähivuosina koulujen demokratiakulttuurin tilaa on pyritty kohentamaan sekä valtakunnallisilla säädöksillä että kansainvälisillä ohjeistuksilla, jonka vuoksi tämän tutkimuksen aihe on ajankohtainen. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun opettajaa (n=8). Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin sisällönanalyyttisin menetelmin. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella opettajat kokivat demokratiakasvatuksen tärkeäksi välineeksi demokraattisen yhteiskunnan säilyttämisessä. Demokratiaosaamisen nähtiin vaikuttavan positiivisesti yksilöiden hyvinvointiin ja yhteiskunnan kehittymiseen, ja sen puute yhdistettiin eriarvoisuuteen ja sen lieveilmiöihin. Haastateltavat näkivät koulun paikkana, jossa on mahdollista taata demokratiaosaamisen taitoja tasa-arvoisesti kaikille. Koulujen demokratiakulttuurista rakentui kuitenkin puutteellinen kuva opettajien kuvailujen perusteella. Kaikkia osallistavan demokratiakasvatuksen toteutumisen nähtiin riippuvan opettajan omista intresseistä. Koulujen toimintakulttuuriin kaivattiin selkeämpää ohjeistusta ja yhteisiä linjauksia liittyen demokraattisiin toimiin sekä lisää avoimuutta keskustelukulttuuriin. Tutkimustulokset ovat samassa linjassa aiempien koulun demokratiakulttuuria tarkastelevien tutkimusten kanssa, jotka osoittavat demokratiakulttuurin puutteellisuuden, sillä oppilaiden osallisuuden kokemusten ja vaikutusmahdollisuuksien on todettu olevan vähäisiä ja kahtiajakautuneita. Koulujen demokratiakulttuurin kehittämiseksi kaivataan siis edelleen lisätoimia.