Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena

Tutkielmassa käsitellään vauvan ja vanhemman yhteisiä kokemuksia taiteiden parissa ja varhaisiän taidekasvatuksen vaikutuksia vauvaperheiden hyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää, tarjoaako varhaisiän taidekasvatus mahdollisuuksia vauvan ja vanhemman välisen varhaisen vuorovaikutuksen vahvistumise...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kujansuu, Nora, Lahti, Sanna
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64499
_version_ 1826225747803504640
author Kujansuu, Nora Lahti, Sanna
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kujansuu, Nora Lahti, Sanna Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kujansuu, Nora Lahti, Sanna Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kujansuu, Nora
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa käsitellään vauvan ja vanhemman yhteisiä kokemuksia taiteiden parissa ja varhaisiän taidekasvatuksen vaikutuksia vauvaperheiden hyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää, tarjoaako varhaisiän taidekasvatus mahdollisuuksia vauvan ja vanhemman välisen varhaisen vuorovaikutuksen vahvistumiselle sekä jaetuille kokemuksille ja elämyksille. Aikaisemmat tutkimukset aiheesta ovat painottuneet erityisesti lasten näkökulmaan ja kehitykseen, joten perehdymme myös siihen, millaisia käsityksiä vanhemmilla on roolistaan arjen taidekasvattajina. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään erityisesti varhaista vuorovaikutusta osana taidekasvatusta sekä kokemuksellisuuden ja elämyksellisyyden näkökulmia taidekasvatuksen ja taiteiden kontekstissa. Tutkimuksessa tarkastellaan taidekasvatustoimintaa, joka on suunnattu alle 1-vuotiaille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Tutkimuskohteena ovat Soiva vauvojen värikylpy -tuokioihin osallistuneet vauvat ja vanhemmat. Monimenetelmäisessä tapaustutkimuksessa selvitetään kaikkiin tuokioihin osallistuneiden vanhempien kokemuksia toimintaan liittyen sähköisen kyselyn avulla sekä havainnoidaan neljän vauva – vanhempi-parin vuorovaikutusta sekä vauvojen keskinäistä vuorovaikutusta videoidun tuokion aikana. Videoaineisto analysoidaan Atlas.ti:n avulla ja CARE-Index -menetelmää soveltaen. Analysoinnissa käytetään teemoittelua ja sisällönanalyysiä. Tutkimus osoittaa osan vanhemmista kokeneen, että tuokioiden aikainen vuorovaikutus heidän ja vauvojensa välillä oli intensiivisempää kuin tavallisesti. Tuokioiden aikana ilmeni paljon yhteistä liikettä ja fyysistä läheisyyttä sekä tunteiden jakamista, kun taas katsekontakti jäi vähäisemmäksi. Osa vanhemmista kuvasi kokeneensa tuokioiden aikana elämyksellisiä, mieleenpainuneita kokemuksia. Niissä korostuivat yhteinen ihmettely vauvan kanssa ja runsas kirjo positiivisia tunteita. Toiminta innosti ja rohkaisi vanhempia hyödyntämään saamiaan taidekasvatuksellisia työkaluja arjessaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että varhaisiän taidekasvatus tarjoaa väylän yhteistoiminnallisuudelle ja elämyksellisille kokemuksille ja siten varhaisen vuorovaikutuksen vahvistumiselle. Vanhempien rooli vauvojensa ensimmäisinä taidekasvattajina on merkittävä, joten monipuolisten taidekasvatuksellisten työkalujen tarjoaminen rikastuttaa perheen arkea. Varhaisiän taidekasvatus tukee perheen hyvinvointia, joten toiminta hyödyttää varhaiseen vuorovaikutukseen tukea kaipaavia vanhempia.
first_indexed 2019-08-19T08:21:13Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "von Bonsdorff, Pauline", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujansuu, Nora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-10T12:06:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-10T12:06:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64499", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vauvan ja vanhemman yhteisi\u00e4 kokemuksia taiteiden parissa ja varhaisi\u00e4n taidekasvatuksen vaikutuksia vauvaperheiden hyvinvointiin. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, tarjoaako varhaisi\u00e4n taidekasvatus mahdollisuuksia vauvan ja vanhemman v\u00e4lisen varhaisen vuorovaikutuksen\nvahvistumiselle sek\u00e4 jaetuille kokemuksille ja el\u00e4myksille. Aikaisemmat tutkimukset aiheesta ovat painottuneet erityisesti lasten n\u00e4k\u00f6kulmaan ja kehitykseen, joten perehdymme my\u00f6s siihen, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 vanhemmilla on roolistaan arjen taidekasvattajina. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n\nerityisesti varhaista vuorovaikutusta osana taidekasvatusta sek\u00e4 kokemuksellisuuden ja el\u00e4myksellisyyden n\u00e4k\u00f6kulmia taidekasvatuksen ja taiteiden kontekstissa.\n\nTutkimuksessa tarkastellaan taidekasvatustoimintaa, joka on suunnattu alle 1-vuotiaille vauvoille ja heid\u00e4n vanhemmilleen. Tutkimuskohteena ovat Soiva vauvojen v\u00e4rikylpy -tuokioihin osallistuneet vauvat ja vanhemmat. Monimenetelm\u00e4isess\u00e4 tapaustutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n kaikkiin tuokioihin\nosallistuneiden vanhempien kokemuksia toimintaan liittyen s\u00e4hk\u00f6isen kyselyn avulla sek\u00e4 havainnoidaan nelj\u00e4n vauva \u2013 vanhempi-parin vuorovaikutusta sek\u00e4 vauvojen keskin\u00e4ist\u00e4 vuorovaikutusta videoidun tuokion aikana. Videoaineisto analysoidaan Atlas.ti:n avulla ja CARE-Index -menetelm\u00e4\u00e4\nsoveltaen. Analysoinnissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n teemoittelua ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\n\nTutkimus osoittaa osan vanhemmista kokeneen, ett\u00e4 tuokioiden aikainen vuorovaikutus heid\u00e4n ja vauvojensa v\u00e4lill\u00e4 oli intensiivisemp\u00e4\u00e4 kuin tavallisesti. Tuokioiden aikana ilmeni paljon yhteist\u00e4 liikett\u00e4 ja fyysist\u00e4 l\u00e4heisyytt\u00e4 sek\u00e4 tunteiden jakamista, kun taas katsekontakti j\u00e4i v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi. Osa vanhemmista kuvasi kokeneensa tuokioiden aikana el\u00e4myksellisi\u00e4, mieleenpainuneita kokemuksia. Niiss\u00e4 korostuivat yhteinen ihmettely vauvan kanssa ja runsas kirjo positiivisia tunteita. Toiminta innosti ja rohkaisi vanhempia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n saamiaan taidekasvatuksellisia ty\u00f6kaluja arjessaan.\n\nTulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 varhaisi\u00e4n taidekasvatus tarjoaa v\u00e4yl\u00e4n yhteistoiminnallisuudelle ja el\u00e4myksellisille kokemuksille ja siten varhaisen vuorovaikutuksen\nvahvistumiselle. Vanhempien rooli vauvojensa ensimm\u00e4isin\u00e4 taidekasvattajina on merkitt\u00e4v\u00e4, joten monipuolisten taidekasvatuksellisten ty\u00f6kalujen tarjoaminen rikastuttaa perheen arkea. Varhaisi\u00e4n taidekasvatus tukee perheen hyvinvointia, joten toiminta hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 varhaiseen vuorovaikutukseen tukea kaipaavia vanhempia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-10T12:06:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-10T12:06:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "133", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisi\u00e4n taidekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "El\u00e4myksellisi\u00e4 kohtaamisia taiteiden \u00e4\u00e4rell\u00e4 : varhaisi\u00e4n taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906103111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Taidekasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Art Education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "311", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniaistisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64499
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9bd22651-1031-4bec-852b-55dc0ee08f4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906103111.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujansuu, Nora Lahti, Sanna Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena varhaisiän taidekasvatus Taidekasvatus Art Education Musiikkitiede Musicology 311 3051 hyvinvointi moniaistisuus elämys kokemukset kuvataidekasvatus musiikkikasvatus taidekasvatus varhainen vuorovaikutus
title Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
title_full Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
title_fullStr Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
title_full_unstemmed Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
title_short Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä
title_sort elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
title_sub varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
title_txtP Elämyksellisiä kohtaamisia taiteiden äärellä : varhaisiän taidekasvatus vauvaperheiden hyvinvoinnin tukena
topic varhaisiän taidekasvatus Taidekasvatus Art Education Musiikkitiede Musicology 311 3051 hyvinvointi moniaistisuus elämys kokemukset kuvataidekasvatus musiikkikasvatus taidekasvatus varhainen vuorovaikutus
topic_facet 3051 311 Art Education Musicology Musiikkitiede Taidekasvatus elämys hyvinvointi kokemukset kuvataidekasvatus moniaistisuus musiikkikasvatus taidekasvatus varhainen vuorovaikutus varhaisiän taidekasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64499 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906103111
work_keys_str_mv AT kujansuunora elämyksellisiäkohtaamisiataiteidenäärellävarhaisiäntaidekasvatusvauvaperheidenhyvin