Summary: | Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä keinoin musiikin käyttö terapiassa auttaa autistista lasta ilmaisemaan tunteitaan. Autistien musiikkiterapian tutkimus on Suomessa vähäistä, eikä siitä ole näin ollen olemassa yksiselitteistä kuvaa. Tämä tutkielma toteutettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen muodossa.
Aineistona toimi aiemman tutkimustulokset, sekä teoreettinen kirjallisuus musiikkiterapian, sekä autismin saralta. Tavoitteenani on luoda uutta teoriaa, jota tuotan kokoamalla ensimmäistä kertaa aihettani käsittelevää tietoa yksien kansien väliin.
Tuloksista muodostui kolme teemaa, jotka käsittelivät improvisaation, strukturoidun terapian, sekä äidin seuran vaikutuksia autistiseen lapseen. Aiempi tutkimustieto osoitti improvisaation olevan eniten positiivisia tuloksia aiheuttava, mutta myös eniten tutkituin metodi. Improvisaatiopohjainen soitto, sekä lyömäsoitinten runsas käyttö kehitti erityisesti autistien tunneilmaisua, kuitenkaan unohtamatta muiden menetelmien etuja.
|