Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun

Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yhtenä olennaisena valintaperusteena verkkokaupan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Melto, Roosa
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64468
_version_ 1828193211232813056
author Melto, Roosa
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Melto, Roosa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Melto, Roosa Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Melto, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yhtenä olennaisena valintaperusteena verkkokaupan valinnassa ensimmäisten käyttäjäkokemusten lisäksi. Asiakkaat käyttävät usein mobiililaitteita verkkokaupassa asioidessaan, jolloin käytettävyys on vielä tärkeämpää. Hyvällä verkkokaupan käytettävyydellä voidaan havaita olevan positiivisia vaikutuksia asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään käytettävyyden vaikutusta verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun. Verkkokauppa on käsitteenä laaja, joten se on rajattu koskemaan kuluttajille suunnattuja (B2C) verkkokauppoja tässä tutkielmassa. Tämä tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tutustutaan yleisiin käyttöliittymien suunnitteluperiaatteisiin. Näiden suunnitteluperiaatteiden havaittiin olevan muun muassa selkeys, johdonmukaisuus, tehokkuus, esteettisyys sekä käyttäjän tukeminen. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yksi oleellisista käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvistä ominaisuuksista ja sen havaittiin vaikuttavan käyttöliittymän suunnitteluperiaatteisiin olennaisesti. Tutkimuksessa tarkastellaan myös erilaisia verkkokaupan käytettävyyteen liittyviä tekijöitä sekä selvitetään, kuinka niitä huomioidaan käyttöliittymän suunnittelussa. Yleisiä verkkokaupan käytettävyyden osatekijöitä ovat muun muassa asiakkaan tyytyväisyys, tehokkuus, helppokäyttöisyys, opittavuus ja vasteaika. Tuloksista selvisi, että yleisten käytettävyyden tekijöiden lisäksi verkkokaupan käytettävyyteen voidaan liittää niin toiminnallisia- kuin visuaalisia tekijöitä. Verkkokaupan toiminnallisia tekijöitä ovat esimerkiksi navigointi ja hakumenetelmät ja visuaalisiin tekijöihin kuuluvat esteettisyys, sivun rakenne ja värit. Today, it is relatively easy and inexpensive for businesses to start e-commerce. As a result, the number of online stores has increased substantially in recent years, so consumers have a lot of choice. In addition to first user experiences, usability is one of the essential selection criteria for choosing the online shop. Customers often use mobile devices to shop online, which makes usability even more important. Good e-commerce usability can also be detected as having a positive effect on customer’s purchasing behavior. This Bachelor’s Thesis surveys the effect of usability on e-commerce user interface design. E-commerce is a broad concept, so in this thesis it is limited to business-to-consumer (B2C) ecommerce websites. This research is conducted as a literature review. The thesis examines some general user interface design principles. These design principles were found to include clarity, consistency, efficiency, aesthetics and user support. Usability is one of the essential features of user interface design and was found to have a significant effect on the design principles of the user interface. The study also examines various factors related to the usability of e-commerce and how they are considered in the design of the user interface. Common elements of e-commerce usability include customer satisfaction, efficiency, ease of use, learning and response time. The results showed that, in addition to the general usability factors, both functional and visual factors affect the usability of the e-commerce website. E-commerce websites functionalities include navigation and search methods, and visual factors include aesthetics, page structure and colors.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Melto, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-10T08:52:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-10T08:52:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa s\u00e4hk\u00f6inen kaupank\u00e4ynti. T\u00e4m\u00e4n ansiosta verkkokauppojen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on lis\u00e4\u00e4ntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. K\u00e4ytett\u00e4vyyden voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan yhten\u00e4 olennaisena valintaperusteena verkkokaupan valinnassa ensimm\u00e4isten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusten lis\u00e4ksi. Asiakkaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t usein mobiililaitteita verkkokaupassa asioidessaan, jolloin k\u00e4ytett\u00e4vyys on viel\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4. Hyv\u00e4ll\u00e4 verkkokaupan k\u00e4ytett\u00e4vyydell\u00e4 voidaan havaita olevan positiivisia vaikutuksia asiakkaiden ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n k\u00e4ytett\u00e4vyyden vaikutusta verkkokaupan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnitteluun. Verkkokauppa on k\u00e4sitteen\u00e4 laaja, joten se on rajattu koskemaan kuluttajille suunnattuja (B2C) verkkokauppoja t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tutustutaan yleisiin k\u00e4ytt\u00f6liittymien suunnitteluperiaatteisiin. N\u00e4iden suunnitteluperiaatteiden havaittiin olevan muun muassa selkeys, johdonmukaisuus, tehokkuus, esteettisyys sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tukeminen. K\u00e4ytett\u00e4vyyden voidaan n\u00e4hd\u00e4 olevan yksi oleellisista k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnitteluun liittyvist\u00e4 ominaisuuksista ja sen havaittiin vaikuttavan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n suunnitteluperiaatteisiin olennaisesti. Tutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s erilaisia verkkokaupan k\u00e4ytett\u00e4vyyteen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka niit\u00e4 huomioidaan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4n suunnittelussa. Yleisi\u00e4 verkkokaupan k\u00e4ytett\u00e4vyyden osatekij\u00f6it\u00e4 ovat muun muassa asiakkaan tyytyv\u00e4isyys, tehokkuus, helppok\u00e4ytt\u00f6isyys, opittavuus ja vasteaika. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 yleisten k\u00e4ytett\u00e4vyyden tekij\u00f6iden lis\u00e4ksi verkkokaupan k\u00e4ytett\u00e4vyyteen voidaan liitt\u00e4\u00e4 niin toiminnallisia- kuin visuaalisia tekij\u00f6it\u00e4. Verkkokaupan toiminnallisia tekij\u00f6it\u00e4 ovat esimerkiksi navigointi ja hakumenetelm\u00e4t ja visuaalisiin tekij\u00f6ihin kuuluvat esteettisyys, sivun rakenne ja v\u00e4rit.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Today, it is relatively easy and inexpensive for businesses to start e-commerce.\nAs a result, the number of online stores has increased substantially in recent\nyears, so consumers have a lot of choice. In addition to first user experiences,\nusability is one of the essential selection criteria for choosing the online shop.\nCustomers often use mobile devices to shop online, which makes usability even\nmore important. Good e-commerce usability can also be detected as having a\npositive effect on customer\u2019s purchasing behavior. This Bachelor\u2019s Thesis surveys the effect of usability on e-commerce user interface design. E-commerce is\na broad concept, so in this thesis it is limited to business-to-consumer (B2C) ecommerce websites. This research is conducted as a literature review. The thesis\nexamines some general user interface design principles. These design principles\nwere found to include clarity, consistency, efficiency, aesthetics and user support. Usability is one of the essential features of user interface design and was\nfound to have a significant effect on the design principles of the user interface.\nThe study also examines various factors related to the usability of e-commerce\nand how they are considered in the design of the user interface. Common elements of e-commerce usability include customer satisfaction, efficiency, ease of\nuse, learning and response time. The results showed that, in addition to the\ngeneral usability factors, both functional and visual factors affect the usability\nof the e-commerce website. E-commerce websites functionalities include navigation and search methods, and visual factors include aesthetics, page structure\nand colors.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-10T08:52:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-10T08:52:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "K\u00e4ytett\u00e4vyyden vaikutus verkkokaupan k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4suunnitteluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906103096", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6liittym\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64468
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:13Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cc44cbff-4bac-4662-bb29-1337d88f59ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906103096.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Melto, Roosa Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa käytettävyys käyttöliittymät
title Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
title_full Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
title_fullStr Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
title_full_unstemmed Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
title_short Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
title_sort käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
title_txtP Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa käytettävyys käyttöliittymät
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede käytettävyys käyttöliittymät verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64468 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906103096
work_keys_str_mv AT meltoroosa käytettävyydenvaikutusverkkokaupankäyttöliittymäsuunnitteluun