Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin

Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten suhteiden näkökulmasta. Tutkimusten mukaan opettajan ja oppilaan välisellä vuorov...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Bartusch, Alexandra
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64464
_version_ 1826225691174109184
author Bartusch, Alexandra
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Bartusch, Alexandra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Bartusch, Alexandra Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Bartusch, Alexandra
datasource_str_mv jyx
description Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten suhteiden näkökulmasta. Tutkimusten mukaan opettajan ja oppilaan välisellä vuorovaikutuksella on merkittävä vaikutus oppilaan kouluhyvinvoinnille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan vuorovaikutussuhteesta ja sen yhteydestä oppilaan kouluhyvinvointiin. Tarkoituksena oli kuvata opettajien käyttämiä hyviä vuorovaikutusta rakentavia pedagogisia ratkaisuja hyvän vuorovaikutussuhteen luomiselle. Tutkimuksen pääkysymykset olivat: 1. Millainen on hyvä vuorovaikutussuhde oppilaan kanssa opettajan kokemana? 2. Miten opettajat kuvaavat kouluhyvinvointia? 3. Miten opettajat rakentavat hyvää vuorovaikutussuhdetta oppilaan kanssa? Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen metodologisena lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen lähestymistapa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli avoin haastattelu, jonka kysymykset oli laadittu Bevanin (2014) haastattelumallin mukaan. Tutkimusaineisto koostui neljän luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti Moilasen ja Räihän (2015) merkitysanalyysin vaiheita noudattaen. Tutkielman tulosten mukaan luokanopettajat kokivat opettajan ja oppilaan välillä hyvän vuorovaikutuksen merkittävimmiksi tekijöiksi oppilaan kohtaamisen, opettajan asiantuntijuuden ja hetkeen tarttumisen -ajatuksen. Kouluhyvinvointia opettajat kuvasivat oppilaan ja opettajan näkökulmista. Oppilaan hyvinvointiin kuului heidän mukaansa, että koulussa on mukava olla ja oppilas tulee hyväksytyksi omana itsenään. Sekä oppilaan että opettajan turvallisuuden merkitys korostui kokemuksissa. Opettajat edistivät oppilaan kouluhyvinvointia erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla. Opettajat ymmärsivät paremmin kouluviihtyvyyden käsitteen, jolloin heidän kuvaillessaan oppilaan kouluviihtyvyyttä oli havaittavissa sosiaalisten suhteiden yhteys oppilaan kouluhyvinvointiin. Tutkimus osoitti, että opettajilla on selkeä kokemus opettajan ja oppilaan hyvään vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavista tekijöistä. Heillä on myös käytössään erilaisia pedagogisia ratkaisuja hyvän vuorovaikutussuhteen luomiselle oppilaan kanssa. Oppilaan kouluhyvinvoinnin käsitteen kuvaaminen oli opettajille haastavaa. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä johtopäätös, että oppilaan kouluhyvinvoinnin tutkimusta tarvitaan lisää, jotta myös opettajat voidaan tehdä tietoisiksi oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä.
first_indexed 2019-08-19T08:21:47Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leivo, Marjaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bartusch, Alexandra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-10T08:42:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-10T08:42:32Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64464", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaiset oppilaat menestyv\u00e4t kansainv\u00e4lisesti hyvin koulussa. Siit\u00e4 huolimatta useat tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 oppilaat viihtyv\u00e4t huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu v\u00e4h\u00e4n sosiaalisten suhteiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimusten mukaan opettajan ja oppilaan v\u00e4lisell\u00e4 vuorovaikutuksella on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus oppilaan kouluhyvinvoinnille. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan vuorovaikutussuhteesta ja sen yhteydest\u00e4 oppilaan kouluhyvinvointiin. Tarkoituksena oli kuvata opettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 hyvi\u00e4 vuorovaikutusta rakentavia pedagogisia ratkaisuja hyv\u00e4n vuorovaikutussuhteen luomiselle. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4kysymykset olivat: 1. Millainen on hyv\u00e4 vuorovaikutussuhde oppilaan kanssa opettajan kokemana? 2. Miten opettajat kuvaavat kouluhyvinvointia? 3. Miten opettajat rakentavat hyv\u00e4\u00e4 vuorovaikutussuhdetta oppilaan kanssa?\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen metodologisena l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 oli avoin haastattelu, jonka kysymykset oli laadittu Bevanin (2014) haastattelumallin mukaan. Tutkimusaineisto koostui nelj\u00e4n luokanopettajan haastatteluista. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti Moilasen ja R\u00e4ih\u00e4n (2015) merkitysanalyysin vaiheita noudattaen.\r\nTutkielman tulosten mukaan luokanopettajat kokivat opettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4 hyv\u00e4n vuorovaikutuksen merkitt\u00e4vimmiksi tekij\u00f6iksi oppilaan kohtaamisen, opettajan asiantuntijuuden ja hetkeen tarttumisen -ajatuksen. Kouluhyvinvointia opettajat kuvasivat oppilaan ja opettajan n\u00e4k\u00f6kulmista. Oppilaan hyvinvointiin kuului heid\u00e4n mukaansa, ett\u00e4 koulussa on mukava olla ja oppilas tulee hyv\u00e4ksytyksi omana itsen\u00e4\u00e4n. Sek\u00e4 oppilaan ett\u00e4 opettajan turvallisuuden merkitys korostui kokemuksissa. Opettajat edistiv\u00e4t oppilaan kouluhyvinvointia erilaisilla pedagogisilla ratkaisuilla. Opettajat ymm\u00e4rsiv\u00e4t paremmin kouluviihtyvyyden k\u00e4sitteen, jolloin heid\u00e4n kuvaillessaan oppilaan kouluviihtyvyytt\u00e4 oli havaittavissa sosiaalisten suhteiden yhteys oppilaan kouluhyvinvointiin.\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 opettajilla on selke\u00e4 kokemus opettajan ja oppilaan hyv\u00e4\u00e4n vuorovaikutussuhteeseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Heill\u00e4 on my\u00f6s k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4\u00e4n erilaisia pedagogisia ratkaisuja hyv\u00e4n vuorovaikutussuhteen luomiselle oppilaan kanssa. Oppilaan kouluhyvinvoinnin k\u00e4sitteen kuvaaminen oli opettajille haastavaa. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 oppilaan kouluhyvinvoinnin tutkimusta tarvitaan lis\u00e4\u00e4, jotta my\u00f6s opettajat voidaan tehd\u00e4 tietoisiksi oppilaan kouluhyvinvointiin vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-10T08:42:32Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-10T08:42:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906103095", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64464
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Bartusch, Alexandra Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi oppilaat opettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus
title Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
title_full Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
title_fullStr Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
title_full_unstemmed Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
title_short Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
title_sort opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
title_txtP Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hyvinvointi oppilaat opettajat opettaja-oppilassuhde vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education hyvinvointi opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64464 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906103095
work_keys_str_mv AT bartuschalexandra opettajanjaoppilaanvuorovaikutuksensuhdeoppilaankouluhyvinvointiin