Utilizing our language repertoires a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students

Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, kuinka maahanmuuttajien, ja muidenkin oppilaiden, taustoja voidaan käyttää hyödyk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtimäki, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64442
_version_ 1826225767605862400
author Lehtimäki, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtimäki, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtimäki, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtimäki, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, kuinka maahanmuuttajien, ja muidenkin oppilaiden, taustoja voidaan käyttää hyödyksi sen sijaan että niitä pidetään vain ongelmana. Uusi opetussuunnitelma ottaa jo paremmin huomioon maahanmuuttajaoppilaat kuin edeltäjänsä ja kannustaa opettajia hyödyntämään oppilaiden mukanaan tuomaa kielellistä ja kulttuurista rikkautta oppitunneilla. Tähän ei kuitenkaan ole juurikaan annettu apuja, sillä esimerkiksi oppikirjakustantamot ovat heränneet aiheeseen myöhään, ja opettajilla taas ei ole aikaa eikä resursseja laatia tehtäviä jotka huomioivat kaikkien oppilaiden eri kielitaidot ja taustat. Tämä materiaalipaketti pyrkiikin aktivoimaan yläkoulun oppilaiden kielellisiä ja kulttuurisia resursseja niin, että oppilaat hyötyisivät jo olemassa olevista tiedoistaan ja taidoistaan, eikä niitä vain sysättäisi sivuun. Tästä on hyötyä kaikille oppilaille, ei vain maahanmuuttajille. Materiaalipaketti johdattelee oppilaat käyttämään tietotaitojaan kommunikatiivisten tehtävien kautta, sillä kommunikaatio on tärkeä osa kieltenopetusta, uutta opetussuunnitelmaa sekä Eurooppalaista viitekehystä. Samalla kun oppilaat kommunikoivat englanniksi, he vahvistavat omaa kielellistä ja kulttuurista osaamistaan, mistä on hyötyä koulun ulkopuolellakin. Materiaalipaketti sisältää 22 tehtävää, joita voi käyttää joko kokonaisen kurssin materiaalina tai yksittäisinä tehtävinä. Jokaiseen tehtävään kuuluu kahdet eri ohjeet. Ensimmäinen ohje on yleinen ohje, jonka mukaan tehtävä tehdään, mikäli mahdollista. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä toinen ohje on helpotettu, valmiiksi eriytetty versio ensimmäisestä. Eriyttäminen on tehty joko antamalla yksinkertaisemmat ohjeet tai muokkaamalla koko tehtävää helpommaksi. Ohjeiden jälkeen oppilaille on vielä lisäkysymyksiä, jotka ohjaavat heitä edelleen miettimään maailman kieli- ja kulttuurieroja. Tehtävien teemat ovat tapahtumia joita nuoret saattavat kohdata, ja tehtäviin vaaditaan usein vain internetyhteys ja muistiinpanovälineet. Oppilaita aktivoidaan mahdollisimman paljon, esimerkiksi ohjeistamalla heitä etsimään itse internetistä tietoa sen sijaan että tehtävissä olisi aina valmis materiaali jonka pohjalta toimia.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtim\u00e4ki, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-10T06:48:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-10T06:48:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana enn\u00e4tysm\u00e4\u00e4r\u00e4n ulkomaalaisia. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. V\u00e4hemm\u00e4n puhutaan siit\u00e4, kuinka maahanmuuttajien, ja muidenkin oppilaiden, taustoja voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hy\u00f6dyksi sen sijaan ett\u00e4 niit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n vain ongelmana. Uusi opetussuunnitelma ottaa jo paremmin huomioon maahanmuuttajaoppilaat kuin edelt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 ja kannustaa opettajia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden mukanaan tuomaa kielellist\u00e4 ja kulttuurista rikkautta oppitunneilla. T\u00e4h\u00e4n ei kuitenkaan ole juurikaan annettu apuja, sill\u00e4 esimerkiksi oppikirjakustantamot ovat her\u00e4nneet aiheeseen my\u00f6h\u00e4\u00e4n, ja opettajilla taas ei ole aikaa eik\u00e4 resursseja laatia teht\u00e4vi\u00e4 jotka huomioivat kaikkien oppilaiden eri kielitaidot ja taustat. \nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti pyrkiikin aktivoimaan yl\u00e4koulun oppilaiden kielellisi\u00e4 ja kulttuurisia resursseja niin, ett\u00e4 oppilaat hy\u00f6tyisiv\u00e4t jo olemassa olevista tiedoistaan ja taidoistaan, eik\u00e4 niit\u00e4 vain sys\u00e4tt\u00e4isi sivuun. T\u00e4st\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 kaikille oppilaille, ei vain maahanmuuttajille. Materiaalipaketti johdattelee oppilaat k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n tietotaitojaan kommunikatiivisten teht\u00e4vien kautta, sill\u00e4 kommunikaatio on t\u00e4rke\u00e4 osa kieltenopetusta, uutta opetussuunnitelmaa sek\u00e4 Eurooppalaista viitekehyst\u00e4. Samalla kun oppilaat kommunikoivat englanniksi, he vahvistavat omaa kielellist\u00e4 ja kulttuurista osaamistaan, mist\u00e4 on hy\u00f6ty\u00e4 koulun ulkopuolellakin. \nMateriaalipaketti sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 22 teht\u00e4v\u00e4\u00e4, joita voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 joko kokonaisen kurssin materiaalina tai yksitt\u00e4isin\u00e4 teht\u00e4vin\u00e4. Jokaiseen teht\u00e4v\u00e4\u00e4n kuuluu kahdet eri ohjeet. Ensimm\u00e4inen ohje on yleinen ohje, jonka mukaan teht\u00e4v\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n, mik\u00e4li mahdollista. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4, sill\u00e4 toinen ohje on helpotettu, valmiiksi eriytetty versio ensimm\u00e4isest\u00e4. Eriytt\u00e4minen on tehty joko antamalla yksinkertaisemmat ohjeet tai muokkaamalla koko teht\u00e4v\u00e4\u00e4 helpommaksi. Ohjeiden j\u00e4lkeen oppilaille on viel\u00e4 lis\u00e4kysymyksi\u00e4, jotka ohjaavat heit\u00e4 edelleen miettim\u00e4\u00e4n maailman kieli- ja kulttuurieroja. Teht\u00e4vien teemat ovat tapahtumia joita nuoret saattavat kohdata, ja teht\u00e4viin vaaditaan usein vain internetyhteys ja muistiinpanov\u00e4lineet. Oppilaita aktivoidaan mahdollisimman paljon, esimerkiksi ohjeistamalla heit\u00e4 etsim\u00e4\u00e4n itse internetist\u00e4 tietoa sen sijaan ett\u00e4 teht\u00e4viss\u00e4 olisi aina valmis materiaali jonka pohjalta toimia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-10T06:48:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-10T06:48:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language repertoires", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "linguistic repertoires", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "communication", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural awareness", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906103082", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mother tongue", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multilingualism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language awareness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64442
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/972a9015-a9f7-44d5-a29c-8abd34a1d634\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906103082.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtimäki, Hanna Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students language repertoires linguistic repertoires communication cultural awareness material package Englannin kieli English 301 kieli ja kielet kieli äidinkieli monikielisyys kielen oppiminen kielellinen tietoisuus languages language mother tongue multilingualism language learning language awareness
title Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
title_full Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
title_fullStr Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
title_full_unstemmed Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
title_short Utilizing our language repertoires
title_sort utilizing our language repertoires a resource package for lower secondary school english lessons for classrooms with migrant students
title_sub a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
title_txtP Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
topic language repertoires linguistic repertoires communication cultural awareness material package Englannin kieli English 301 kieli ja kielet kieli äidinkieli monikielisyys kielen oppiminen kielellinen tietoisuus languages language mother tongue multilingualism language learning language awareness
topic_facet 301 Englannin kieli English communication cultural awareness kielellinen tietoisuus kielen oppiminen kieli kieli ja kielet language language awareness language learning language repertoires languages linguistic repertoires material package monikielisyys mother tongue multilingualism äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64442 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906103082
work_keys_str_mv AT lehtimäkihanna utilizingourlanguagerepertoiresaresourcepackageforlowersecondaryschoolenglishless