Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisopettajien näkemyksiä erityisopetuksen oppilaiden oppimisesta tietoteknisten laitteiden avulla. Mielenkiinnon kohteena on, kuinka tietoteknologiaa hyödynnetään erityisopetuksessa ja millaisia kokemuksia erityisopettajilla on teknologiasta erityisopp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puttonen, Henrik
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64422
_version_ 1826225704817131520
author Puttonen, Henrik
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puttonen, Henrik Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puttonen, Henrik Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puttonen, Henrik
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erityisopettajien näkemyksiä erityisopetuksen oppilaiden oppimisesta tietoteknisten laitteiden avulla. Mielenkiinnon kohteena on, kuinka tietoteknologiaa hyödynnetään erityisopetuksessa ja millaisia kokemuksia erityisopettajilla on teknologiasta erityisoppilaiden lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Jyväskylän alueen alakoulujen erityisopettajia. Haastatteluihin osallistui kymmenen erityisopettajaa yhdeksästä eri koulusta. Aineisto analysoitiin käyttämällä analyysimenetelmänä teemoittelua, joka toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Teemat muodostettiin aineistosta ja teoriaa käytettiin tukena teemojen hahmottelussa. Tutkimuksessa havaittiin, että teknologiaa hyödynnetään erityisopetuksessa koko ajan enemmän, mutta vähemmän kuin yleisopetuksessa. Teknologian tärkeimpiä hyötyjä opetustilanteiden kannalta ovat oppilaiden lisääntynyt motivaatio, teknologian antama runsas ja nopea palaute, teknologian ylivertaisuus paljon toistoja vaativissa tehtävissä ja monipuoliset käyttömahdollisuudet. Toisaalta teknologian hyödyntäminen tuo opetuksen järjestämiseen uusia haasteita, mikä edellyttää opettajilta perehtymistä laitteisiin ja ohjelmiin. Teknologiset apuvälineet ovat erityisopettajien mukaan saaneet oppilailta pääosin positiivisen vastaanoton. Tulosten perusteella teknologiaa käytetään erityisopetuksessa mahdollisuuksiin nähden monipuolisesti ja sen käytöstä on saatu paljon positiivisia kokemuksia. Teknologian monet hyödyt osoittavat, että siihen tulisi panostaa erityisopetuksessa yhä enemmän.
first_indexed 2024-09-11T08:50:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puttonen, Henrik", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-07T05:29:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-07T05:29:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64422", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 erityisopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 erityisopetuksen oppilaiden oppimisesta tietoteknisten laitteiden avulla. Mielenkiinnon kohteena on, kuinka tietoteknologiaa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n erityisopetuksessa ja millaisia kokemuksia erityisopettajilla on teknologiasta erityisoppilaiden lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukemisessa.\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueen alakoulujen erityisopettajia. Haastatteluihin osallistui kymmenen erityisopettajaa yhdeks\u00e4st\u00e4 eri koulusta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 teemoittelua, joka toteutettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin mukaisesti. Teemat muodostettiin aineistosta ja teoriaa k\u00e4ytettiin tukena teemojen hahmottelussa.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 teknologiaa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n erityisopetuksessa koko ajan enemm\u00e4n, mutta v\u00e4hemm\u00e4n kuin yleisopetuksessa. Teknologian t\u00e4rkeimpi\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 opetustilanteiden kannalta ovat oppilaiden lis\u00e4\u00e4ntynyt motivaatio, teknologian antama runsas ja nopea palaute, teknologian ylivertaisuus paljon toistoja vaativissa teht\u00e4viss\u00e4 ja monipuoliset k\u00e4ytt\u00f6mahdollisuudet. Toisaalta teknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen tuo opetuksen j\u00e4rjest\u00e4miseen uusia haasteita, mik\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 opettajilta perehtymist\u00e4 laitteisiin ja ohjelmiin. Teknologiset apuv\u00e4lineet ovat erityisopettajien mukaan saaneet oppilailta p\u00e4\u00e4osin positiivisen vastaanoton.\nTulosten perusteella teknologiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n erityisopetuksessa mahdollisuuksiin n\u00e4hden monipuolisesti ja sen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on saatu paljon positiivisia kokemuksia. Teknologian monet hy\u00f6dyt osoittavat, ett\u00e4 siihen tulisi panostaa erityisopetuksessa yh\u00e4 enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-07T05:29:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-07T05:29:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906073065", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisoppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64422
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:33Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16252583-5eda-4d2b-84bc-e8645f61144c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906073065.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puttonen, Henrik Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena oppimisen tukeminen Kasvatustiede Education 102 lukutaito erityisoppilaat erityisopetus oppiminen teknologia opetusteknologia lukihäiriöt
title Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
title_full Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
title_fullStr Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
title_full_unstemmed Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
title_short Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
title_sort tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
title_txtP Tietoteknologia erityisoppilaiden lukemaan oppimisen tukena
topic oppimisen tukeminen Kasvatustiede Education 102 lukutaito erityisoppilaat erityisopetus oppiminen teknologia opetusteknologia lukihäiriöt
topic_facet 102 Education Kasvatustiede erityisopetus erityisoppilaat lukihäiriöt lukutaito opetusteknologia oppiminen oppimisen tukeminen teknologia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64422 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906073065
work_keys_str_mv AT puttonenhenrik tietoteknologiaerityisoppilaidenlukemaanoppimisentukena