Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden kyselylomakkeiden vastauksista. Näistä vastauksista muodostettiin kaksi häiriökäyttä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keskilammi, Heidi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64419
_version_ 1828193081738919936
author Keskilammi, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keskilammi, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keskilammi, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keskilammi, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koulutasolla häiriökäyttäytymisen yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto kerättiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden kyselylomakkeiden vastauksista. Näistä vastauksista muodostettiin kaksi häiriökäyttäytymistä kuvaavaa keskiarvosummamuuttujaa. Tämän jälkeen kunkin koulun pistemäärät aggregoitiin koulutasolle. Sama tehtiin oppilaiden hyvinvointikyselyn vastauksille. Tutkimuksessa oli mukana 69 koulua. Käyttäytymishäiriöiden yhteyttä oppilaiden hyvinvointiin, sekä opettajien että oppilaiden arvioimana, tarkasteltiin monimuuttujaisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. Häiriökäyttäytymisen arvioinnissa opettajat ja oppilaat arvioivat kuinka usein he olivat havainneet häiritsevää käytöstä koulussaan. Hyvinvoinnin osa-alueita olivat kouluun sitoutuminen, koulutyön kuormittavuus, opettaja-oppilassuhde, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaiden väliset suhteet ja vanhempien tuki koulutyölle. Sekä opettajien että oppilaiden arvioima häiriökäyttäytyminen oli vahvasti yhteydessä oppilaiden hyvinvointiin koulussa eli koulujen välillä oli eroja käyttäytymisessä ja hyvinvoinnissa ja nämä asiat olivat yhteydessä toisiinsa. Huomionarvoisena voidaan pitää sitä, että häiriökäyttäytyminen selitti opettajien arvioiden mukaan neljänneksen ja oppilaiden arvioiden mukaan jopa yli puolet hyvinvoinnin vaihtelusta koulujen välillä. Häiriökäyttäytymistä voidaan siis pitää yhteisöllisenä kokemuksena, jolla on yhteys oppilaiden hyvinvointiin. Häiriökäyttäytymiseen tulee puuttua ennaltaehkäisevästi koulutasolla, oppilaiden hyvinvoinnin turvaamiseksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hannu, Savolainen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Keskilammi, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-07T05:01:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-07T05:01:50Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64419", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 koulutasolla h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteytt\u00e4 oppilaiden hyvinvointiin koulussa. Aineisto ker\u00e4ttiin osana ProKoulu -tutkimushanketta lukuvuonna 2013-2014 opettajien ja oppilaiden kyselylomakkeiden vastauksista. N\u00e4ist\u00e4 vastauksista muodostettiin kaksi h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\r\nkuvaavaa keskiarvosummamuuttujaa. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen kunkin koulun pistem\u00e4\u00e4r\u00e4t aggregoitiin koulutasolle. Sama tehtiin oppilaiden hyvinvointikyselyn vastauksille. Tutkimuksessa oli mukana 69 koulua.\r\nK\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6iden yhteytt\u00e4 oppilaiden hyvinvointiin, sek\u00e4 opettajien\r\nett\u00e4 oppilaiden arvioimana, tarkasteltiin monimuuttujaisen lineaarisen regressioanalyysin avulla. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arvioinnissa opettajat ja oppilaat arvioivat kuinka usein he olivat havainneet h\u00e4iritsev\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 koulussaan. Hyvinvoinnin osa-alueita olivat kouluun sitoutuminen, kouluty\u00f6n kuormittavuus,\r\nopettaja-oppilassuhde, oikeudenmukaisuuden kokemus, oppilaiden v\u00e4liset suhteet ja vanhempien tuki kouluty\u00f6lle.\r\nSek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden arvioima h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen oli vahvasti\r\nyhteydess\u00e4 oppilaiden hyvinvointiin koulussa eli koulujen v\u00e4lill\u00e4 oli eroja k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 ja hyvinvoinnissa ja n\u00e4m\u00e4 asiat olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Huomionarvoisena voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen selitti opettajien arvioiden mukaan nelj\u00e4nneksen ja oppilaiden arvioiden mukaan jopa yli puolet hyvinvoinnin vaihtelusta koulujen v\u00e4lill\u00e4.\r\nH\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 voidaan siis pit\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisen\u00e4 kokemuksena, jolla\r\non yhteys oppilaiden hyvinvointiin. H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen tulee puuttua ennaltaehk\u00e4isev\u00e4sti koulutasolla, oppilaiden hyvinvoinnin turvaamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-07T05:01:50Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-07T05:01:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutaso", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "H\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906073062", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64419
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:34Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2d1cb265-1e84-4c25-b3b4-1ea36dbe4fe9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906073062.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keskilammi, Heidi Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa häiriökäyttäytyminen koulutaso Erityispedagogiikka Special Education 101 hyvinvointi oppilaat käyttäytymishäiriöt koulu (ilmiöt)
title Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
title_full Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
title_fullStr Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
title_full_unstemmed Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
title_short Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
title_sort häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
title_txtP Häiriökäyttäytymisen yhteys oppilaiden hyvinvointiin koulussa
topic häiriökäyttäytyminen koulutaso Erityispedagogiikka Special Education 101 hyvinvointi oppilaat käyttäytymishäiriöt koulu (ilmiöt)
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hyvinvointi häiriökäyttäytyminen koulu (ilmiöt) koulutaso käyttäytymishäiriöt oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64419 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906073062
work_keys_str_mv AT keskilammiheidi häiriökäyttäytymisenyhteysoppilaidenhyvinvointiinkoulussa