ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna

ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemuksista alakoulun loppuvaiheessa, yläkoulussa tai sukupuolten väli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kykkänen, Laura, Mäkelä, Liisi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64408
_version_ 1826225713378754560
author Kykkänen, Laura Mäkelä, Liisi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kykkänen, Laura Mäkelä, Liisi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kykkänen, Laura Mäkelä, Liisi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kykkänen, Laura
datasource_str_mv jyx
description ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemuksista alakoulun loppuvaiheessa, yläkoulussa tai sukupuolten välillä. Lisäksi tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteyttä työrauhakokemukseen. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu ja Työrauha kaikille -interventiotutkimuksia varten kerätyistä aineistoista (N = 2639). Kaksisuuntaisella varianssianalyysillä tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteyttä oppilaiden työrauhakokemukseen erikseen alakoulun loppupuolella ja yläkoulussa. Yksisuuntaisella varianssianalyysillä tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteyttä työrauhakokemukseen. ADHD-oireiset oppilaat kokivat työrauhan huonommaksi kuin muut oppilaat sekä ala- että yläkoulussa, minkä lisäksi yläkoulussa tytöt kokivat työrauhan poikia huonommaksi. Kaikkiin eri ilmenemismuotojen mukaisiin alaryhmiin kuuluvat oppilaat kokivat työrauhan oireettomia oppilaita huonommaksi. Eri ilmenemismuotojen välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja. Tulosten pohjalta ADHD-oireisten oppilaiden voidaan ajatella häiriintyvän luokan työrauhaongelmista muita oppilaita enemmän, mikä voi osaltaan hankaloittaa oppimista ja lisätä häiriökäyttäytymistä. Näin ollen luokan työrauhan edistämistä voidaan pitää merkittävänä ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Erityisesti tarkkaamattomuusoireisten oppilaiden tuen tarpeisiin tulisi kiinnittää huomiota, koska he jäävät helpommin vaille tarvitsemaansa tukea.
first_indexed 2019-09-20T09:13:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kykk\u00e4nen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Liisi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-06T09:43:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-06T09:43:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sek\u00e4 oppilaan kouluty\u00f6skentelylle ett\u00e4 luokkien ty\u00f6rauhalle. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan ty\u00f6rauhasta muiden oppilaiden kokemuksista alakoulun loppuvaiheessa, yl\u00e4koulussa tai sukupuolten v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteytt\u00e4 ty\u00f6rauhakokemukseen.\n\nTutkimuksen aineisto koostui ProKoulu ja Ty\u00f6rauha kaikille -interventiotutkimuksia varten ker\u00e4tyist\u00e4 aineistoista (N = 2639). Kaksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4 tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteytt\u00e4 oppilaiden ty\u00f6rauhakokemukseen erikseen alakoulun loppupuolella ja yl\u00e4koulussa. Yksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4 tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteytt\u00e4 ty\u00f6rauhakokemukseen.\n\nADHD-oireiset oppilaat kokivat ty\u00f6rauhan huonommaksi kuin muut oppilaat sek\u00e4 ala- ett\u00e4 yl\u00e4koulussa, mink\u00e4 lis\u00e4ksi yl\u00e4koulussa tyt\u00f6t kokivat ty\u00f6rauhan poikia huonommaksi. Kaikkiin eri ilmenemismuotojen mukaisiin alaryhmiin kuuluvat oppilaat kokivat ty\u00f6rauhan oireettomia oppilaita huonommaksi. Eri ilmenemismuotojen v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja.\n\nTulosten pohjalta ADHD-oireisten oppilaiden voidaan ajatella h\u00e4iriintyv\u00e4n luokan ty\u00f6rauhaongelmista muita oppilaita enemm\u00e4n, mik\u00e4 voi osaltaan hankaloittaa oppimista ja lis\u00e4t\u00e4 h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. N\u00e4in ollen luokan ty\u00f6rauhan edist\u00e4mist\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa.\nErityisesti tarkkaamattomuusoireisten oppilaiden tuen tarpeisiin tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota, koska he j\u00e4\u00e4v\u00e4t helpommin vaille tarvitsemaansa tukea.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-06T09:43:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-06T09:43:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan ty\u00f6rauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906063052", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64408
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:03Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e49dac32-c2b7-4fe0-ac06-e77cc8346de4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906063052.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kykkänen, Laura Mäkelä, Liisi ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 tarkkaavaisuus oppilaat ADHD luokkatyöskentely
title ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
title_full ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
title_fullStr ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
title_full_unstemmed ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
title_short ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
title_sort adhd oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
title_txtP ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna
topic työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 tarkkaavaisuus oppilaat ADHD luokkatyöskentely
topic_facet 101 ADHD Erityispedagogiikka Special Education luokkatyöskentely oppilaat tarkkaavaisuus työrauha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906063052
work_keys_str_mv AT kykkänenlaura adhdoireistenoppilaidenkokemusluokantyörauhastamuidenoppilaidenkokemukseenverrattu