ADHD-oireisten oppilaiden kokemus luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemukseen verrattuna

ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemuksista alakoulun loppuvaiheessa, yläkoulussa tai sukupuolten väli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kykkänen, Laura, Mäkelä, Liisi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2019
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64408
Kuvaus
Yhteenveto:ADHD-oireet voivat asettaa haasteita sekä oppilaan koulutyöskentelylle että luokkien työrauhalle. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko ADHD-oireisten oppilaiden kokemukset luokan työrauhasta muiden oppilaiden kokemuksista alakoulun loppuvaiheessa, yläkoulussa tai sukupuolten välillä. Lisäksi tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteyttä työrauhakokemukseen. Tutkimuksen aineisto koostui ProKoulu ja Työrauha kaikille -interventiotutkimuksia varten kerätyistä aineistoista (N = 2639). Kaksisuuntaisella varianssianalyysillä tutkittiin ADHD-oireisuuden ja sukupuolen yhteyttä oppilaiden työrauhakokemukseen erikseen alakoulun loppupuolella ja yläkoulussa. Yksisuuntaisella varianssianalyysillä tarkasteltiin ADHD:n eri ilmenemismuotojen yhteyttä työrauhakokemukseen. ADHD-oireiset oppilaat kokivat työrauhan huonommaksi kuin muut oppilaat sekä ala- että yläkoulussa, minkä lisäksi yläkoulussa tytöt kokivat työrauhan poikia huonommaksi. Kaikkiin eri ilmenemismuotojen mukaisiin alaryhmiin kuuluvat oppilaat kokivat työrauhan oireettomia oppilaita huonommaksi. Eri ilmenemismuotojen välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja. Tulosten pohjalta ADHD-oireisten oppilaiden voidaan ajatella häiriintyvän luokan työrauhaongelmista muita oppilaita enemmän, mikä voi osaltaan hankaloittaa oppimista ja lisätä häiriökäyttäytymistä. Näin ollen luokan työrauhan edistämistä voidaan pitää merkittävänä ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Erityisesti tarkkaamattomuusoireisten oppilaiden tuen tarpeisiin tulisi kiinnittää huomiota, koska he jäävät helpommin vaille tarvitsemaansa tukea.