Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana

Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä koulutuksessa ja sen ulkopuolella. Tarkoituksena oli tunnistaa koulutuksen aikaiset ammatilliseen sitoutumiseen yhteydessä olevat tekijät ja ne huomioimalla...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Gummerus, Pauliina, Vilkki, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64391
_version_ 1828193081701171200
author Gummerus, Pauliina Vilkki, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Gummerus, Pauliina Vilkki, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Gummerus, Pauliina Vilkki, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Gummerus, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä koulutuksessa ja sen ulkopuolella. Tarkoituksena oli tunnistaa koulutuksen aikaiset ammatilliseen sitoutumiseen yhteydessä olevat tekijät ja ne huomioimalla edistää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillisen sitoutumisen rakentumisprosessia. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimivat parihaastattelut, jotka toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastattelut analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Informanteiksi valikoituivat Jyväskylän yliopiston 3. vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat (n=12). Tutkimustuloksissa selvisi, että suurin osa koulutuksen sisäisistä tekijöistä sekä vahvistavaa että heikentävää ammatillista sitoutumista. Tällaisia tekijöitä olivat opintojaksot, ohjatut harjoittelut, opettajat, kontaktiopetus sekä opiskelukaverit. Merkittävin koulutuksen sisäinen vahvistava tekijä oli kuitenkin opintojaksot ja niiden sisällöt. Merkittävimmäksi heikentäväksi tekijäksi osoittautui vähäinen käytännönläheisyys. Koulutuksen ulkopuoliset ammatilliseen sitoutumiseen yhteydessä olevat tekijät liittyivät yhteiskuntaan, ammattiin ja yksilöön. Merkittävimmin sitoutumista vahvistavana nähtiin omat kokemukset ammatista, kun taas kokonaisvaltainen resurssipula heikensi sitoutumista merkittävimmin. Tulokset osoittavat, että koulutuksen ulkopuoliset tekijät olivat useimmin yhteydessä opiskelijan ajatuksiin omasta ammatillisesta sitoutumisesta. Koulutuksen sisäiset tekijät olivat puolestaan merkittävämmin yhteydessä opiskelijoiden opintoihin sitoutumiseen kuin laajemmin ammatilliseen sitoutumiseen. Jatkossa olisi siis merkityksellistä tutkia, onko opiskelijoiden opintoihin sitoutuminen myöhemmin yhteydessä heidän ammatilliseen sitoutumiseen.
first_indexed 2019-09-20T09:13:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Gummerus, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilkki, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2019-06-06T07:33:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2019-06-06T07:33:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64391", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista vahvistavia ja heikent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 koulutuksessa ja sen ulkopuolella. Tarkoituksena oli tunnistaa koulutuksen aikaiset ammatilliseen sitoutumiseen yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t ja ne huomioimalla edist\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillisen sitoutumisen rakentumisprosessia.\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 toimivat parihaastattelut, jotka toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastattelut analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Informanteiksi valikoituivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston 3. vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat (n=12). \nTutkimustuloksissa selvisi, ett\u00e4 suurin osa koulutuksen sis\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 vahvistavaa ett\u00e4 heikent\u00e4v\u00e4\u00e4 ammatillista sitoutumista. T\u00e4llaisia tekij\u00f6it\u00e4 olivat opintojaksot, ohjatut harjoittelut, opettajat, kontaktiopetus sek\u00e4 opiskelukaverit. Merkitt\u00e4vin koulutuksen sis\u00e4inen vahvistava tekij\u00e4 oli kuitenkin opintojaksot ja niiden sis\u00e4ll\u00f6t. Merkitt\u00e4vimm\u00e4ksi heikent\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi osoittautui v\u00e4h\u00e4inen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisyys. Koulutuksen ulkopuoliset ammatilliseen sitoutumiseen yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t liittyiv\u00e4t yhteiskuntaan, ammattiin ja yksil\u00f6\u00f6n. Merkitt\u00e4vimmin sitoutumista vahvistavana n\u00e4htiin omat kokemukset ammatista, kun taas kokonaisvaltainen resurssipula heikensi sitoutumista merkitt\u00e4vimmin. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 koulutuksen ulkopuoliset tekij\u00e4t olivat useimmin yhteydess\u00e4 opiskelijan ajatuksiin omasta ammatillisesta sitoutumisesta. Koulutuksen sis\u00e4iset tekij\u00e4t olivat puolestaan merkitt\u00e4v\u00e4mmin yhteydess\u00e4 opiskelijoiden opintoihin sitoutumiseen kuin laajemmin ammatilliseen sitoutumiseen. Jatkossa olisi siis merkityksellist\u00e4 tutkia, onko opiskelijoiden opintoihin sitoutuminen my\u00f6hemmin yhteydess\u00e4 heid\u00e4n ammatilliseen sitoutumiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2019-06-06T07:33:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2019-06-06T07:33:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen yliopistokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kasvu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen opettajan osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201906063010", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_64391
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/245c30fe-311f-487b-b161-4abe9aa7fe99\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201906063010.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Gummerus, Pauliina Vilkki, Anni Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana ammatillinen sitoutuminen varhaiskasvatuksen yliopistokoulutus ammatillinen kasvu varhaiskasvatuksen opettajan osaaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus ammatillinen kehitys sitoutuminen opiskelijat
title Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
title_full Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
title_short Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
title_sort varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
topic ammatillinen sitoutuminen varhaiskasvatuksen yliopistokoulutus ammatillinen kasvu varhaiskasvatuksen opettajan osaaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus ammatillinen kehitys sitoutuminen opiskelijat
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatillinen kasvu ammatillinen kehitys ammatillinen sitoutuminen opiskelijat sitoutuminen varhaiskasvatuksen opettajan osaaminen varhaiskasvatuksen yliopistokoulutus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/64391 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906063010
work_keys_str_mv AT gummeruspauliina varhaiskasvatuksenopettajaopiskelijoidennäkemyksiäammatillisestasitoutumisestak